AUTOpro
Test drive Stiri

PREMIERĂ – Test Drive cu noul Duster (2024) – SUV Dacia la puterea a treia

Test Drive noul Duster

După mai bine de 2,2 milioane de unități vândute din primele două generații, cel de-al treilea Duster are o sarcină grea – așa cum bine spune o vorbă „este ușor să ajungi pe primele poziții în top, mai greu este să te menții acolo!”. Însă, după testul internațional din Spania, suntem convinși că noul Duster nu doar că va rămâne în fruntea vânzărilor, ci că va doborî noi recorduri.

Darius Pană, Malaga, Spania

După ce l-am prezentat în detaliu pe noul Duster la sfârșitul lui 2023, a venit momentul să-l analizăm mai detaliat. L-am condus pentru mai bine de 200 de km și am stat pe scaunul pasagerului din dreapta față pentru alți tot atâția km, așa că sunt în măsură să vin cu impresii obiective legate de ținuta de drum, despre cum a fost adaptat noul Duster pe platforma CMF-B și cât de bine se descurcă în off-road, acolo unde primele două generațiii excelau.

Testul a început chiar de la aeroportul din Malaga, Spania, unde ne aștepta, pentru prima zi, noul Duster cu motorizarea TCe 130 4×2. Acesta poate fi ales doar cu cutie manuală cu 6 rapoarte, la fel cum este cazul și pentru varianta cu tracțiune 4×4. Despre aceea puțin mai jos, deocamdată rămânem la ediția ce antrenează strict roțile față.

Ei bine, din primii metri am descoperit în noul Duster o cu totul altă mașină față de ceea ce știam de la generațiile trecute. Mașina este acum cu mult, mult mai rafinată, zgomotele de rulare sunt foarte bine „ascunse”, iar antifonarea este la cu totul alt nivel față de orice alt model Dacia. De fapt, izolarea fonică este bună la modul general pentru clasa unde concurează noul Duster, de acum chiar și la viteze de autostradă mai nimic nu pătrunde în habitaclu. Cel mai tare se aud curenții de aer ce „lovesc” montantul A, dar asta abia de la 120 – 130 km/h și mai sus, dar nici atunci cu adevărat deranjant. În rest, motorul toarce liniștit sub capotă, doar în sarcină și la turații de peste 3000 rpm îi mai auzi „glasul” discret, iar pneurile nu deranjează nici ele, decât atunci când asfaltul de sub ele este rugos peste măsură.

Suspensia și, în general, întreg trenul de rulare, induce un comportament rutier pe care orice competitor și-l dorește, cu siguranță. Nu doar că este extrem de confortabil și pe cât se poate de suplu peste orice fel de denivelare, oricât de scurtă și pronunțată ori de lungă, dar noul Duster reușește în același timp să rămână perfect stabil pe trasă, inclusiv atunci când intri în curbe poate ceva mai optimist decât ar fi fost cazul. Înclinările caroseriei, deși există, nu provoacă emoții, ba din contră. Noul Duster este stabil și îți transmite încredere, poate doar volanul ar fi trebuit să poată trimite mai multe informații despre ce fac roțile față. Și asistarea direcției este cam accentuată, dar asta vine cu un avantaj major în traficul din localități, cât și în off-road. 

Noul Duster este la fel de pregătit pentru jungla urbană pe cât este pregătit de ieșire în natură

Dacă ai de gând să te aventurezi pe trasee off-road ceva mai grele, atunci va trebui să alegi Dacia Duster în configurația cu tracțiune integrală.

Iar în acest caz vei primi pentru prima dată pe Duster nu mai puțin de 5 moduri de lucru ale transmisiei 4×4:

  • ECO, când este preferată tracțiunea doar pe roțile din față;
  • AUTO, cu repartizare automată a puterii între puntea față și cea spate în funcție de aderență și de viteză;
  • MUD/SAND, pentru rularea pe suprafețe noroioase sau nisipoase;
  • SNOW, cu distribuție optimă a cuplului între cele două punți și cu reglaje specifice ale sistemelor ESC și anti-patinaj;
  • OFF-ROAD, care oferă cele mai bune capacități de trecere în off-road sau pe drumuri dificile. Acesta din urmă este apropiat ca performanță de modul 4×4 Lock al fostei generații a modelului Duster, dar merge mai departe, distribuind automat și într-o manieră mai inteligentă puterea între puntea față și cea spate.

Totul a fost excelent pus în practică prin amenajarea și parcurgerea unui traseu de off-road veritabil, cu multiple zone extreme, care să ne-au demonstrat că noul Duster rămâne cel mai capabil SUV din segment. De departe! Cu unghiuri de atac de 31 de grade, de degajare de 36 de grade și cu o gardă la sol de 217mm, noul Duster nu se sperie de nimic. Este incredibil unde poate ajunge, mai exact acolo unde, cel mai probabil, puțini dintre șoferi vor avea curajul să ducă acest SUV. Cu ceva curaj și puțină îndemânare din partea celui de la volan, SUV-ul autohton poate traversa cele mai variate obstacol.

Experiența din off-road este transformată dintr-una eminamente mecanică la vechile generații Duster, în una actualizată, digitalizată. Avem acum sistemul de camere video cu vedere la 360 de grade și grafică de la bord, care afișează unghiul de înclinare laterală dreapta/stânga al vehiculului, unghiul de tangaj (pentru a aprecia pantele la urcare sau coborâre), precum și repartizarea puterii între puntea față și spate.

Nu pot să nu amintesc aici despre interior. Designul pare că îmbină în cel mai fericit mod influențe din lumea Land Rover și Jeep, dar care este, în același timp, pe cât se poate de original. Este adevărat că materialele nu sunt cele mai pretențioase, dar asamblarea este strașnică, iar finisajele bine lucrate prin mai toate zonele. Aspectul rugged de la exterior se păstrează și înăuntru, iar asta într-o manieră pe cât se poate de omogenă, care pur și simplu nu are cum să nu placă.

După ce am terminat sesiunea de off-road extrem, am reluat testul cu același Duster TCe 130 4×2, care a văzut și el ceva drumuri mai puțin amenajate, adică macadam mai mult sau mai puțin nivelat. Aici am remarcat din nou suspensia excelent reglată, care preia elegant atât pietrele mai mici sau mai mari din drum, cât și denivelările serioase.

După alți câțiva zeci de km pe serpentine, pe drumuri extraurbane și din nou cu ceva autostradă, am ajuns seara la hotel, urmând ca a doua zi să revenim la volan.

Am plecat așadar dis de dimineață într-o nouă aventură cu noul Duster. De data aceasta cu cea mai ecologică variantă, adică cu varianta HYBRID 140. Aceasta este și singura disponibilă cu o cutie de viteze automată. Nici cea de-a treia declinare Duster nu poate fi aleasă cu combinație transmisie automată + tracțiune integrală, însă oricum nu cred că o astfel de versiune ar fi avut cu adevărat mare căutare, iar cei de la Dacia știu cu siguranță și ei la fel de bine asta.

Dacia Duster HYBRID 140 folosește fix același sistem de propulsie cu cel pe care îl știm deja de la Jogger HYBRID 140. Nimic schimbat, iar asta nu reprezintă deloc ceva rău. Avem aceeași eficiență de invidiat, cu posibilitatea ca în mediul urban să poți parcurge chiar și până la 80% din timp în mod pur electric. Iar asta chiar am descoperit și noi, după ce am căutat în zadar un loc de parcare în orașul Marbella. La viteze mici, după multe decelerări succesive și cu accelerări ușoare, motorul termic abia dacă a avut curaj să pornească câteva momente, în rest ne-am deplasat cu zero emisii, deci cu zero consum de benzină.

Așa s-a făcut că la finalul zilei am descoperit un consum mediu de doar 5,4 litri / 100 km. Iar asta fără să menajăm deloc mașina, fără să abordăm un stil de condus econom. nicidecum, ba chiar aș aprecia că nu de puține ori am pus serios la treabă toți cei 140 CP ai sistemului hibrid care include motorul termic aspirat natural de 1,6 litri, cu patru cilindri în linie, și cele două motoare electrice – unul de tracțiune și celălalt cu rol de starter generator. Să nu uităm nici de bateria Li-Ion cu capacitate de 1,2 kWh, care se încarcă rapid prin recuperarea energiei de la decelerare.

Cutia automată de viteze, cea multimodală, prezentă pe noul Duster HYBRID 140 nu reprezintă un exemplu de rafinament și nici cea mai intuitivă nu este, dar a avansat evident, fiind mai bine reglată decât descopeream cu câțiva ani în urmă la primele contacte cu Renault Clio HEV sau la Captur Hybrid și PHEV. Transmisia este acum mai evoluată, fără a fi devenit totuși perfectă.

Perfect este totuși un cuvânt prea mare pentru o mașină precum este noul Duster. Nici nu cred că s-a dorit cumva atingerea perfecțiunii la SUV-ul Dacia. Nu avea cum. Principiile de bază în dezvoltarea celui de-al treilea Duster au fost cele trei pe care marca autohtonă le respectă deja de ceva vreme: Robust și Outdoor, Esențial și Cool, Eco-Smart. Iar noul Duster este cu siguranță cel mai bun exponent al acestei abordări.

Nu am vrut să repet aici date tehnice, detalii despre echipări și alte informații pe care le putem găsi cu toții foarte simplu chiar de pe site-ul Dacia România. Dorința mea a fost să expun cât mai clar și mai concis cum se prezintă noul Duster la proba de condus. Este doar un prim contact, ne vom mai întâlni de multe ori cu acest SUV excepțional, care va ridica și mai sus brandul Dacia, unul care a demonstrat că este actualmente foarte bine ancorat în realitățile pieței auto europene și chiar globale.

Articole similare

Opel a publicat primele poze cu viitorul concept-car Experimental. Debutul, la IAA Mobility 2023

Mihai Morcovescu

Toyota a prezentat cea de-a noua generație a sedanului de clasă medie Camry

Mihai Morcovescu

Viitorul Ford+ sună bine

Filip Sîrbu