AUTOpro
Stiri Prezentari

Mai mult Duster

Dacia Duster 2024

Cea de-a 3-a generație Duster debutează cu o serie de premiere care îl transformă într-un SUV modern, în line cu oricare concurent din segment. Însă o face la un preț invincibil, pornind de la sub 20.000 Euro. AUTOpro are toate detaliile.

Dan Vardie, Cascais, Portugalia

„Înlocuirea actualei generații Duster nu vine ca o necesitate; vânzările merg foarte bine și l-am fi putut menține în fabricație încă un an, doi.”, ne spunea Denis Le Vot, CEO DACIA la nivel global. Până acum s-au vândut peste 2,2 mil de unități Duster. În ultimii 5 ani este cel mai vândut SUV din Europa în segmentul retail și chiar și la total general este în Top 10 fiind constant pe locul 8. Alături de Sandero are o contribuție importantă la cota de piață de 8,4 % din piața de retail a Europei, DACIA fiind acum pe locul 2!

Saga Dacia Duster 2023

Însă venirea lui Bigster a accelerat introducerea celei de-a treia generații DUSTER. Pentru că noul SUV este inspirat de Bigster, care va avea premiera cam într-un an din acest moment. Președintele DACIA a admis pentru AUTOpro că premiera mondială va avea loc în octombrie anul viitor la Salonul Auto de la Paris.

Dacia Duster 2024

Le Vot consideră că cele două SUV-uri împreună cu Jogger reprezintă „atacul” DACIA în segmentul compact european, văzut ca fiind cel mai lucrativ financiar. La 4,34 m lungime, este noul Duster un model compact? Le Vot spune: „puteți să îl considerați la B plus la C minus, cum doriți!”. Pentru referință Bigster va avea peste 4,6 m lungime și poate fi privit mai degrabă ca un cruiser, potrivit pentru distanțe mai lungi, în timp ce Duster este mai compact pentru o mai bună folosire în oraș. Față de actuala generație are aproape aceeași dimensiune, dar este ceva mai scund – 1,66 m – și un pic mai lat – 1,81 m. Portbagajul are o ușoară creștere, până la 472 l în versiunea 4×2, pentru că versiunea 4×4 a fost făcută ușor diferită, tocmai pentru a-i asigura lui Duster binecunoscuta competență în off-road. Dacă la 4×2 garda la sol este de 209 mm, la versiunea 4×4 ajunge la 217 mm, cea mai mare din segment. Are și cele mai bune unghiuri de atac și degajare, creând premisele dezvoltării performanțelor în teren accidentat.

Eduard Grigoriu, Manager de proiect pe design, ne-a explicat că față de actuala generație există o evoluție care se face vizibilă. Acum are o siluetă sculpturală, ca și cum „am fi frezat caroseria direct dintr-o bucată masivă de metal!” Parbrizul este mai vertical, masca față a fost îngustată oferind un accent mai mare pentru noua identitate de marcă, iar simbolul literei „Y” este acum nu doar la faruri și stopuri – restilizat, mai accentuat decât la actuala generație – ci și la panourile ușilor sau la aeratoarele de pe planșa bord.

La exterior și-au făcut apariția protecțiile realizate din Starkle, un fel de „centură de protecție” a caroseriei de jur împrejur, inclusiv la arcele roților. Acest nou material prezentat în premieră pe conceptul Manifesto, este realizat folosind 20% plastic reciclat, un procent ridicat pentru industria auto de azi. Când este turnat primește și puțină vopsea în structură pentru a nu mai fi nevoie să fie vopsit ulterior împreună cu caroseria. Specialiștii DACIA ne-au spus că acest plastic este omologat automotive, fiind imun la radiația UV și variațiile mari de temperatură. Mai mult, orice zgârietură chiar dacă se va produce nu va avea un impact major vizual.

Este pentru prima dată la DACIA și probabil în industrie când un material plastic reciclat joacă un rol funcțional și estetic fără a avea nevoie de vreun tratament (de vopsire, de exemplu) după ce iese de la turnare. În aceeași linie, putem (re)confirma că noul Duster nu are nici un pic de crom.

Însă marea schimbare vine la interior, unde avem o nouă planșă bord realizată din materiale care arată foarte bine, cu un design remarcabil, ce rivalizează cu aproape orice SUV din segment. Partea dreaptă a consolei are un design chiar apropiat de noul Defender, până la urmă un compliment pentru DACIA. Etajarea acestei console este aproape verticală.

Avem în continuare câteva butoane fizice, chiar dacă acum a apărut o tabletă centrală de 10,1 inchi. Mai mult, și-a făcut apariția și primul instrumentar de bord digital de 7 inchi, o premieră la DACIA! Avem un nou volan de pe care a dispărut numele „DACIA” – cum este astăzi la toate modelele cu noua identitate de marcă – și a apărut doar sigla DC, care se bucură de o tot mai mare popularitate. Iar tot pentru volan – pentru piețele cu vreme rece – se poate comanda încălzirea. Un alt exemplu de esențial în condițiile noastre de iarnă.

Evoluția digitală a lui Duster este remarcabilă. Datorită noilor reglementări europene GSR2, conectivitatea la bord a crescut, poate cea mai importantă noutate fiind reprezentată de up-datarea software, ce se poate face over the air (OTA). Aceste noi reglementări impun pachetul de ADAS cunoscut din industrie. Le Vot ne spunea că în conceptul esențial nu este nevoie de tot acest pachet, dar fiind obligatoriu a fost introdus – sigur, cu prețul de rigoare plătit de cumpărător. Însă executivul DACIA ne-a dezvăluit că există un buton prin care fiecare proprietar de Duster își va putea configura setările pe care le dorește. La pornirea mașinii, toate sistemele ADAS pornesc automat, dar la o simplă apăsare a acestui buton, mașina revine la setările preferate. „Este perfect legal”, ne asigură Le Vot.

Noul Duster are la dispoziție toate pachetele Media. De la Media Control, unde propriul telefon mobil joacă rol de ecran central, se continuă cu Media Display, care este standard în versiunile Expression și Extreme și include versiunile wireless Apple CarPlay și Android Auto și până la Media Nav Line, care este standard pe versiunea Journey (opțional pe Extreme) și asigură navigație care ține cont de trafic. Ultima versiune vine în combinație cu un sistem audio Arkamys 3D cu 6 difuzoare. 

O altă premieră așteaptată pionierată de Manifesto este YouClip, un sistem simplu care permite un suport detașabil ce poate găzdui un suport de telefon cu încărcare prin inducție, un mic cârlig sau suport pentru băuturi. Mașina vine din fabrică cu 6 „ancore” pentru You Clip în locuri utile, inclusive 3 în portbagaj și una pentru pasagerii din spate.

Este un model de creativitate în spirit DACIA, care propune soluții simple, esențiale, dar cool. La fel este – de exemplu – și tapițeria TAP MicroCloud, care arată ca un fel de piele artificială, dar este perfect lavabilă, tapițerie care va fi pe versiunea Extreme. Apropo, versiunea de bază se numește Essential, urmează Expression, pentru ca la vârf să avem Journey menită versiunilor 4×2 și Extreme pentru evadarea în natură, inclusiv cu 4×4. 

Motorizările de start ale noului Duster sunt 3, care nu mai includ diesel – așa cum de altfel AUTOpro a anunțat de vreo 2 ani. Avem primul full hybrid 140 dezvoltat de Renault E-Tech. 4 cilindri, 1,6 l, 94 CP cuplat cu 2 motoare electrice și cutie automata electrică. Are o mica baterie de 1,2 kWh cu care poate realiza până la 80% condus în regim EV în oraș, ducând la o reducere a consumului cu 40% și direct proporțional a emisiilor de CO2 și a noxelor. Întotdeauna la plecare, mașina pornește în regim EV. Al doilea propulsor – TCe 130, este un mild hybrid 48V cu 3 cilindri, cu turbo și care folosește ciclul Miller. Potrivit producătorului avem o reducere de 10% a emisiilor de CO2 în raport cu motorul similar. Are o mică baterie de 0,9 kWh care recuperează energia din frânare. În fine, DACIA , fiind lider European GPL, continuă cu ECO-G 100, care reprezintă o bună alternativă la diesel – care a dispărut de pe noul Duster. Cu cele două rezervoare pline – 50 l benzină și 50 l de GPL – poate ajunge la 1300 km autonomie. Când rulează pe gaz, are o emisie cu 10% mai redusă decât la rularea pe benzină (același motor fiind bi-fuel).

Versiunea 4×4 se poate comanda doar cu motorul TCe 130 și doar cu cutie manuală în 6 trepte, transmisia automată fiind pe propulsorul full hybrid. Deocamdată, platforma CMF-B pare că nu permite tehnic această opțiune pe 4×4. 

Apropo de versiunea integrală, mai avem încă o evoluție spectaculoasă. În loc de 3 opțiuni de rulare, acum avem 5. AUTO distribuie automat tracțiunea între cele 2 punți, fiind preponderent față. SNOW – în premieră – va fi util pentru drumurile alunecoase – zăpadă, ploaie, polei, etc. MUD/SAND – a doua premieră – este cea mai eficientă în terenuri cu noroi sau nisip. OFF-ROAD este similar cu actualul LOCK, doar că acum distribuția tracțiunii se face inteligent între cele 2 punți fără o blocare 50/50. Ultimul mod este ECO, care optimizează rularea prin folosirea aproape în totalitate a tracțiunii față și folosirea la minim a climatizării pentru a reduce consumul și emisiile. 

Calendarul lansării noii generații DUSTER începe cu premiera mondială la Salonul de la Geneva din primăvara anului viitor (dacă se va ține). În showroom-uri își va face apariția în martie/aprilie fiind vândută efectiv înainte de vara lui 2024. Potrivit lui Denis Le Vot, noul Duster „pleacă de la sub 20.000 Euro” păstrând avantajul „value for money” care caracterizează toate modelele DACIA. Nici Le Vot și nici un alt executiv DACIA nu a dorit să ne confirme prețul maximal. Nici alte date tehnice importante precum greutatea mașinii, care ar trebui să mențină cele 2-300 Kg în minus față de competiție.

DUSTER generația nr. 3 este născut campion. Are o evoluție spectaculoasă atât vizuală cât și tehnologică, cu dotări la zi. Acum DUSTER este nu doar dezirabil, dar și foarte competitiv, oferind pur și simplu sensibil mai multă mașină la bani mai puțini !

Articole similare

Un șerif se întoarce la Ford pentru a conduce

Filip Sîrbu

Renault introduce o versiune Rafale plug-in hybrid de 300 CP (VIDEO)

Mihai Morcovescu

HYVIA Master City Bus H2-TECH – primul minibus urban cu propulsie pe hidrogen din Europa

Darius Pana