AUTOpro
Test drive

Jurnal de călătorie Honda e – extraterestru nipon

Honda e este numele navetei spațiale cu design retro-futurist și interior demn de filmele Star Trek pe care AUTO pro a avut ocazia să o testeze în amănunt și pe care o vom dezveli de secrete în cele ce urmează.

Bateria Hondei e poate extrage maxim 50 kW din stațille de încărcare rapide

Honda e este un EV atipic din toate punctele de vedere, un adevărat OZN al vremurilor noastre, care sparge tipare și frânge inimi chiar și la mai bine 2 ani de la intrarea oficială pe piață. Honda e adoptă o soluție tehnică familiară, pusă în scenă de un singur motor electric, montat deasupra punții spate. Cei 154 CP și 315 Nm, disponibili integral de la ralanti, transmiși exclusiv punții spate, o fac pe Honda e să fie foarte năzdrăvană, mai ales când ești în modul Sport și accelerezi cu sete într-un viraj.

Ușile cu geamuri fără ramă contribuie la factorul wow emanat de jur-împrejur de EV-ul nipon.

Din păcate, sau din fericire, sistemele de control ale tracțiunii și stabilității nu te lasă să îți faci de cap cu spatele jucăuș al Hondei e, care așteaptă orice ocazie pentru a se da în spectacol, ajutat fiind și de o distribuție perfectă, 50-50, a maselor față-spate! Chiar dacă controlul tracțiunii poate fi dezactivat, acesta rămâne totuși ”cu ochii pe tine”, intervențiile fiind mai mult decât prompte atunci când încerci să te joci un pic într-o parcare goală cu micuțul extraterestru nipon.

Planșă de bord sau centru de control? Câte puțin din ambele.

Soluția totul spate alături de distribuția perfectă a maselor aduce beneficii și în ceea ce privește manevrabilitatea și absența fenomenului torque-steer. Un dezavantaj major adus de montarea motorului electric în partea posterioară este dat de volumul portbagajului, puternic penalizat de soluția tehnică aleasă de inginerii niponi, care are numai 171 de litri, sau 861 de litri cu scaunele spate pliate.

Un design futuristo-simpatic pe care nu ai cum să nu îl îndrăgești

La distribuția perfectă a maselor contribuie din plin atât amplasarea motorului în spate, cât și bateria Li-Ion de 228 kg, care oferă o capacitate totală de 35,5 kWh (dintre care 32 kWh utilizabili), montată sub compartimentul pasagerilor, care oferă, pe hârtie, o autonomie WLTP de 211 km în ciclu mixt (221 km cu jante de 16 inch), respectiv 282 km în ciclul WLTP urban, și un consum mediu de energie electrică de 16,9 kWh/100 km.

Materialele eco contribuie la ambianța premium de la bordul noii Hondei e

Versiunea de top Advance, pe care am avut-o și noi la test, vine și cu un motor ușor mai puternic, de 154 CP, față de cei 136 CP disponibili pe versiunea de bază. Bateria poate fi încărcată cu maximum 6,6 kW la stațiile de încărcare în curent alternativ, respectiv cu 50 kW la stațiile de încărcare în curent continuu. La un punct de încărcare DC (curent continuu) bateria se încarcă în doar 30 de minute până la 80%, iar la un punct de încărcare public de 7,4 kW, o încărcare completă durează circa 4h și 10 minute.

Pasagerii au la dispoziție chiar și un mini-joculeț foarte simpatic, care le mai poate alina clipele petrecute la stațiile de încărcare.

Pe parcursul testului nostru, am încărcat simpatica Honda e la o stație de încărcare în curent alternativ, de 22 kW, care în doar 3 ore, 9 minute și 10 secunde (3,15 ore) ne-a încărcat bateria de la 16% la 85%, cu o putere medie de încărcare de 6,39 kW. În cele 3 ore de încărcare, autonomia a crescut de la 23 km la 119 km (rată de încărcare de 32 de km/oră). La începutul încărcării, mașina a reușit să absoarbă o putere chiar mai mare decât maximul de 6,6 kW pe care îl poate accepta on-board chargerul, existând momente când stația ”pompa” în baterie chiar și 7,14 kW!

A doua zi, încărcarea a decurs și mai eficient, bateria Hondei e acumulând nu mai puțin de 22,05 kWh în cele 3h și 6 minute cât a stat la încărcat (3,11 ore), ceea ce echivalează cu o putere medie de încărcare de 7,09 kW! Din nou, peste cei 6,6 kW ”promiși” de on-board charger-ul Hondei e! Am reușit să încărcăm bateria de la 8% și 15 km autonomie până la 83% și 156 km autonomie în 3,11 ore, la o viteză de încărcare de 45,3 kilometri pe oră!

Sistemul de camere la 360 de grade reprezintă o adiție interesantă și extrem de utilă.

De la punctul de încărcare, cu 83% baterie și 156 km autonomie, am decis să facem un mic periplu până la Snagov și înapoi, pentru a vedea cât de reali sunt cei 211 km de autonomie promiși de Honda e. După fix 103 km parcurși, la viteze care nu au depășit 80 km/h pe DN1, chiar și în afara localităților, ne-am întors la stația de încărcare cu 12% baterie și o autonomie estimată de 23 km.

Cei 103 km parcurși la o temperatură exterioară de 6 grade Celsius au consumat 133 km din autonomia afișată, fiecare km real parcurs consumând 1,29 km din autonomia estimată. Un calcul relativ simplu ne arată că, în aceleași condiții, o baterie încărcată complet ar trebui să ofere o autonomie reală de circa 145 km.

La o stație rapidă în curent continuu cu putere maximă de 50 kW, Honda e a reușit să acumuleze 16,5 kWh după o sesiune de încărcare de 30 de minute. Ceea ce înseamnă că Honda e a reușit să extragă din stația de încărcare o putere medie de 33 kW. Limitarea puterii maxime de încărcare s-a efectuat din pricina temperaturii exterioare, care nu a vrut nici în ruptul capului să depășească 4-5 grade Celsius.

Pasagerii au la dispoziție chiar și o priză de 230V în habitaclu

La finalul testului nostru, întins pe parcursul a 3 zile și 225 de kilometri, Honda e ne-a răsplătit cu un consum mediu de energie electrică de 21,9 kWh/100 km, cifră corespunzătoare unei autonomii teoretice de 146 de kilometri. AUTO pro spune că puteți rula fără griji în jur de 160 km cu Honda e la temperaturi de sub 10 grade Celsius (5-6 grade Celsius) cu un plin de baterie, poate chiar spre 160-170 km dacă abordați un stil de condus mai ponderat.

Destul de puțin spațiu pe bancheta din spate.

Honda e, în nivelul de echipare de top Advance, are un preț de pornire de 39.980 de euro cu TVA inclus. În această sumă, aveți incluse cam toate dotările posibile și imposibile, precum sistemul de oglinzi digitale, sistemul de parcare complet automată Honda Parking Pilot – deosebit de rapid, intuitiv și ușor de folosit, plafon panoramic, volan încălzit și sistem de menținere bandă de circulație, cu asistență activă – o experiență foarte plăcută și high-tech. Cu minunatul bonus de peste 10.000 de euro oferit de statul român, prețul scade sub pragul psihologic de 30.000 de euro. Dar avem noi o bănuială că cei care își vor cumpăra Honda e nu prea se vor uita la preț…

Articole similare

TEST BMW Seria 3 GT – Estetica urâtului

Stan Robert

Test drive Citroen Ami – Ami sau a nu mi

Filip Sîrbu

Test drive Audi Q4 e tron Sportback – Supremație electrică

Filip Sîrbu

Leave a Comment