AUTOpro
Test drive Test scurt

Mai mult sau mai puțin electric

Astăzi automobilele sunt din ce în ce mai ecologice, însă propulsia electrică este cea care reprezintă cu adevărat idealul, scopul spre care țintesc marii producători. Este adevărat, automobilele exclusiv electrice au în acest moment limitările lor, astfel că diverse alte soluții sunt experimentate, fiecare cu avantajele și dezavantajele ei.

WP1V4398-j

Text: Dan Scarlat

Astăzi, în ciuda evoluției din ultimii ani, automobilele electrice nu pot fi considerate încă cea mai bună alternativă la soluțiile clasice. Raportul între preț, pe de o parte, și totalitatea caracteristicilor care definesc un automobil modern (confort, performanțe etc) pe de altă parte, este încă departe de ideal, în special din cauza bateriilor, care sunt grele, scumpe și nu oferă capacități suficiente de înmagazinare a energiei.

De acord, există o reducere a costurilor de exploatare datorită prețului mic al energiei electrice, dar, în ciuda scumpirilor constante, combustibilii fosili sunt departe de un preț prohibitiv, capabil a propulsa sensibil vânzările vehiculelor alternative.

_MG_4582-j

Însă găsim alte argumente pentru modele hibride și electrice: protejarea mediului, care vine la pachet cu imaginea pozitivă care se reflectă asupra proprietarului, dar mai ales confortul și relaxarea oferită de acestea la condus. Iar cine spune că vehiculele eco nu sunt ”fun”, s-ar putea să fie contraziși de modelele testate de noi pentru acest articol.

 Lexus RX400h – un hibrid ”clasic”

_MG_4476

Toyota este poate cel mai experimentat constructor când vine vorba de automobile ecologice. Unul din modelele sale emblematice este Prius, primul hibrid produs în serie mare din lume, la vânzare deja de peste 15 ani (japonezii pregătesc deja o a patra generație). Succesul acestui tip de vehicul a dus la o decizie logică: divizia de lux Lexus va prelua propulsia hibridă pentru modelele sale. Ceea ce s-a întâmplat, întâi cu RX400h, apoi cu restul gamei. Însă a fost meritul SUV-ului nostru de a fi, în 2005, la debut, primul automobil hibrid premium din lume.

Manevra japonezilor a fost foarte inspirată, în condițiile în care SUV-urile, în special cele din segmentele superioare, tind să polueze mai mult decât autoturismele exclusiv de șosea, și nu de puține ori au fost luate în vizorul ecologiștilor. Cu modelul lui Lexus, lucrurile sunt mult mai simple, pentru că propulsia hibridă conduce la emisii reduse în exploatarea uzuală, astfel că nimeni nu vă mai poate acuza de problemele urșilor polari.

WP1V4417

Pe piață există multe modele hibride care dispun de un motor electric ce-l asistă pe cel tradițional, cu ardere internă. În cazul Toyota/Lexus, vorbim de un sistem hibrid paralel, destul de evoluat ca să fie considerat un ”full-hybrid” – ceea ce înseamnă că are capacitatea de a rula exclusiv electric, chiar dacă pe perioade scurte de timp. Lexus RX400h are un motor alimentat cu benzină, V6 de 250 CP, și două electrice (unul de 165 și altul de 65 CP). Puterea combinată a celor trei motoare este de 300 CP (în cazul unui hibrid, calculul final este mult mai complicat decât simpla însumare a puterilor), ceea ce se traduce în suficientă poftă de viață pentru acest automobil nu foarte ușor. Lexus RX400h poate accelera de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 8 secunde și poate rula cu 200 km/h, ceea ce înseamnă un comportament rutier poate nu eminamente sportiv, dar în nici un caz ”plictisitor”. În mod normal, tracțiunea se face pe roțile din față, cu ajutorul motorului electric poziționat în vecinătatea punții și a celui termic de sub capotă. Când însă pedala de accelerație este apăsată complet, inclusiv cel electric din spate intră în funcțiune, transformând automobilul într-un 4×4 veritabil.

WP1V4380

Desigur, comparativ cu versiunile tradiționale de motorizare, hibridul nostru cântărește mai mult, cu ale sale motoare și baterii suplimentare. Acestea devin masă inertă la drum lung, când automobilul tinde să se comporte ca unul clasic, partea electrică având un rol nesemnificativ. În oraș însă, Lexus-ul nostru rezolvă inspirat problema traficului, asigurând lenta mișcare între două culori roșii ale semaforului în mod electric. Practic, am putea spune că, cu cât traficul este mai aglomerat, cu atât hibridul nostru va salva mai mult combustibil comparativ cu un automobil tradițional. Bateria nu necesită încărcare, dar nici nu poate asigura o autonomie prea mare și atingerea unor viteze superioare în modul electric.

Modelul are dimensiuni superioare ceea ce se reflectă și în calitatea atmosferei la bord. Există spațiu destul pentru cinci adulți, suficiente spații de depozitare și modularitate extinsă, căci bancheta poate culisa, iar spătarul acesteia poate fi ajustat separat stânga/dreapta. Calitatea sa de hibrid îi atrage lui Lexus și unele avantaje de ordin practic. Spre exemplu, pentru că nu există un tunel median clasic, care la orice 4×4 găzduiește un cardan (deoarece puntea spate este motorizată exclusiv electric), podeaua plată avantajează spațiul la picioare pe banchetă, unde trei adulți pot suporta și o călătorie mai lungă. Evident, materialele sunt de calitate, așa cum te-ai aștepta de la un automobil care costă peste 66.000 de euro.

 Mitsubishi Outlander PHEV – la granița celor două lumi

_MG_4497

Outlander PHEV este tot un hibrid, dar diferit față de Lexus, și nu ne referim aici la diferența de pretenții între marca generalistă și cea premium, ci la soluțiile tehnice înglobate. PHEV combină de asemenea un motor pe benzină (de data asta unul cu patru cilindri de 2 litri) cu două motoare electrice. Dar, spre deosebire de Lexus sau de alte soluții similare acestuia, acestea sunt alimentate de la o baterie li-ion de 12 kWh, care poate fi reîncărcată la priză. Diferențele față de un hibrid, să-i spunem ”obișnuit” se referă și la modul de funcționare efectiv. Astfel, Outlander PHEV poate circula la viteze mici și medii în mod exclusiv electric, pe o distanță care poate atinge 50 km. Practic, cineva care nu circulă zilnic mai mult de atât în mediul urban o poate face fără să consume nici un strop de benzină, modelul comportându-se ca unul exclusiv electric, cu toate avantajele sale. Atunci când rezerva de energie scade sub un anumit nivel, motorul termic intră în funcțiune, dar doar în modul ”hibrid-serie”, ca generator pentru a încărca bateria de acumulatori. În afara orașelor, când este necesară o viteză mai mare de deplasare, sistemul intră în mod ”hibrid-paralel”, cu motorul pe benzină acționând direct asupra roților frontale. Doar în acest caz, comportamentul Outlander-ului PHEV este similar unui hibrid obișnuit, cum ar fi Lexus RX400h.

WP1V4296

Puterea combinată este de 200 CP și, conform cifrelor oficiale, Outlander PHEV accelerează de la 0 la 100 km/h în 11 secunde. Nu pare puțin, dar realitatea este că plecările de pe loc sunt destul de rapide, datorită cuplului motoarelor electrice, disponibil instant. Este adevărat, reacțiile la apăsarea pedalei de accelerație se diminuează o dată cu creșterea vitezei, fiind penalizate de masa proprie de aproximativ 1,9 tone.

Trecerea din modul electric în cel hibrid este foarte silențioasă, propulsorul termic auzindu-se destul de puțin la bord. Este de vină buna antifonare, dar și specificul acestuia, puterea maximă fiind atinsă la numai 4500 rpm, o turație destul de coborâtă, mai degrabă specifică unui diesel. Acumulatorii pot fi încărcați fie la o priză normală, fie de la una rapidă, automobilul dispunând în acest scop de două tipuri de conexiuni.

WP1V4402

Frânarea este regenerativă, iar șoferul poate alege mai multe niveluri de tărie, ceea ce se simte la ridicarea piciorului de pe pedala de accelerație. În modul cel mai amplu, ”B5”, automobilul încarcă bateria – este ideal de folosit la coborârea pantelor. Interesant, nivelul de regenerare poate fi selectat de la cele două padele din spatele volanului, care, la un automobil tradițional, comandă schimbarea treptelor de viteză. Nu este cazul la PHEV, motorul său termic fiind cuplat la o transmisie cu variație continuă.

Mitsubishi a realizat și o aplicație gratuită pentru smartphone care poate comunica cu automobilul. Prin intermediu acesteia poți afla în orice moment câtă energie este stocată în baterii. Foarte util, tot prin intermediul acesteia poate fi setată perioada de încărcare, astfel că poate fi ales ca aceasta să înceapă la o oră târzie în noapte. În multe țări, inclusiv în România, electricitatea este mai ieftină noaptea (între orele 22:00 și 7:00), ceea ce reduce și mai mult costurile totale de exploatare. Iar în ceea ce privește confortul, inclusiv climatizarea poate fi comandată din aplicație, astfel că într-o dimineață friguroasă de iarnă vă puteți sui în automobilul gata încălzit.

_MG_4549

Mitsubishi Outlander PHEV încearcă să aducă la un loc ce-i mai bun din ambele lumi, ale automobilelor clasice și celor electrice, însă acest lucru este valabil doar dacă nu uitați să-l încărcați zilnic. Altfel, lăsat doar în grija energiei furnizate de motorul termic, își pierde complet principalul avantaj, de ”plug-in hybrid”, iar consumul de combustibil fosil crește destul de mult.

 Renault Twizzy – zero emisii

WP1V4358

Datorită lipsei unei infrastructuri adaptate nevoilor, România nu este astăzi cea mai prietenoasă țară cu vehiculele complet electrice. Acesta este și motivul pentru care pe piața noastră nu sunt disponibile foarte multe astfel de modele, deși statul oferă unele beneficii fiscale la achiziție. Acest lucru este însă pe cale să se schimbe, pentru că țara noastră s-a angajat ca până în 2020 să implementeze nu mai puțin de 6000 de puncte de încărcare la nivel național.

Dintre producătorii lansați în cursa ”electricității” se remarcă Renault, care pare că a sărit câteva etape, alegând să dezvolte o gamă întreagă de modele electrice înainte de a propune vreunul hibrid. Dintre acestea, de departe cel care iese cel mai mult în evidență este Twizy, un mini-automobil atât de frumos desenat încât pare rupt dintr-un film ștințifico-fantastic.

_MG_4526

Din punct de vedere al caracteristicilor sale, Twizy nu este o alternativă la un automobil clasic, pentru că sintetizează experiența de șofat fără a oferi foarte multe în plus. Însă, deși ușile sale nu se închid etanș, nu are climatizare sau sistem audio clasic, Twizy se laudă cu dimensiuni foarte compacte, care îl fac extrem de manevrabil în utilizarea urbană. Micul francez se strecoară incredibil printre celelalte mașini, iar găsirea unui loc de parcare n-a fost niciodată mai simplă.

WP1V4353

Propulsia este exclusiv electrică, iar acumulatorii se pot încărca de la o priză normală în doar trei ore și jumătate, cu consumul unui fier de călcat. Indiferent de stilul de șofat sau de condițiile atmosferice, autonomia este de minimum 50 km, dar poate crește până la 80 în condiții optime.

Motorul dezvoltă doar 17 CP, suficienți pentru a ține pasul cu traficul, iar viteza maximă poate depăși 80 km/h – dar oricum nu este cazul în oraș.

Mai mult, prețul unui Twizy pornește de la 7000 de euro, ceea ce îl face cel mai ieftin model electric de pe piață. Desigur, nu poate ține locul unui automobil tradițional, din cauza autonomiei și a spațiului pe care îl oferă la bord, dar poate fi soluția optimă de deplasare prin oraș. Iar comparativ cu orice altceva de pe stradă, este un magnet pentru ceilalți șoferi și trecători. Twizy nu poate fi condus decât cu zâmbetul pe buze, iar acest lucru sintetizează perfect ideea de automobil prietenos cu mediul înconjurător.

V-am prezentat trei modele diferite de a folosi electricitatea în scopuri ecologice. Care este mai bun, depinde doar de necesitățile fiecăruia, însă un lucru e clar: indiferent de alegere, un automobil ecologic transformă experiența clasică de șofat. Zgomotul motorului și schimbările obișnuite de viteze sunt înlocuite de un tip de serenitate încurajată de tot felul de indicatoare care monitorizează consumul și stilul ”eco” de condus. O astfel de mașină elimină agresivitatea din experiența șofatului, ceea ce se reflectă în primul rând în relaxarea cu care șoferul își atinge destinația. Și, desigur, în mulțumirea lui că a făcut un lucru bun pentru binele său și al omenirii.

_MG_4533-j

(Articol apărut în numărul 32 – noiembrie 2014 – al revistei AUTO pro. Pentru articole mai noi vă rugăm să vă abonați )

Articole similare

Cupra Formentor e-Hybrid – drive test în premieră națională

Dan Vardie

Test Drive Citroën ë-C3 – În sfârșit, primul EV european…

Dan Vardie

Drive test Renault Megane E Tech: Generația următoare

Dan Vardie

Leave a Comment