AUTOpro
Test drive

Test drive Dacia Logan GPL – Diesel-ul a murit. Trăiască GPL-ul!

Dacia Logan GPL

După o lungă așteptare, am putut testa în sfârșit pe drumurile publice noua generație a berlinei Dacia Logan, automobilul care a zguduit și continuă să zguduie din temelii industria auto. Mai ales în versiunea pe GPL, care oferă nu doar o autonomie fantastică, ci și multe alte surprize plăcute, de care vă vom povesti pe larg în cele urmează.

Dacia Logan GPL

Despre design s-au spus multe, deci nu voi mai pune accent pe acest detaliu destul de subiectiv. Adevăratele surprize apar însă la interior. Primul lucru care mi-a atras atenția este poziția la volan, schimbată radical față de generația anterioară. În principal datorită reglajului pe înălțime al scaunului, mult mai rafinat decât al vechii generații, care permite persoanelor ca mine, cu o înălțime peste medie (1,87 m), să nu se mai simtă ca într-un tractor atunci când scaunul este reglat în cea mai de jos poziție.

Trecerea la alimentarea GPL se face printr-o simplă apăsare de buton.

Față de vechiul motor 0,9 TCe, noul agregat de 1 litru, tot turbo, se împacă mult mai bine cu cutia de viteze manuală, de data aceasta cu 6 trepte, care apropo, are o timonerie și o etajare la ani lumină distanță față de vechea generație. Acest mariaj de succes se datorează în principal noului motor, cu un turbo-lag mult mai mic în comparație cu vechiul 0,9, care nu te mai forțează să schimbi treptele de viteză la 3500 rpm ca să pui la treabă toți cei 90 de ponei de sub capotă.

Diesel-ul a fost trecut pe linie moartă de versiunea pe GPL, sau ECO-G, conform nomenclaturii Dacia, care propune, pe lângă clasicul rezervor pe benzină de 50 de litri, și o butelie de GPL, montată în locul roții de rezervă, care oferă un volum de 40 de litri. În funcție de dorința celui de la volan și de nevoile acestuia, mașina poate merge exclusiv pe GPL, fără niciun gram de benzină consumat, în afară de momentele de pornire ale motorului, care pornește, la rece, doar pe benzină.

Conform fișei tehnice, Dacia Logan ECO-G are un consum mixt de GPL de 6,5 l/100 km, conform vechiului ciclu NEDC. Pe hârtie, asta ar însemna că, pe GPL, Logan ECO-G ar fi capabil să ofere o autonomie de circa 615 km cu un plin de GPL. În timpul testului nostru, desfășurat pe un traseu de vacanță, București-malul mării și retur, am reușit să parcurgem 550 km până la golirea rezervorului pe GPL, cu un consum mediu de GPL de 8 l/100 km.

Cei 550 de km parcurși ne-au costat doar 110 lei, GPL-ul având, la momentul testului (vara 2021) un preț de 2,7 lei/litru. Un consum și o autonomie fantastică, având în vedere că pe autostradă am mers cu 130 km/h pe pilot automat, iar pe drumurile naționale cu 110 km/h. Aceste cifre fac din nou Logan GPL un partener excelent de vacanță, mai ales că noi nu am mers la consum, ci am abordat un stil de condus normal spre alert, în ritm cu traficul, cu modul Eco și aerul condiționat activate în permanență.

După ce rezervorul GPL se golește complet, mașina comută automat pe benzină. Mașina a comutat pe benzină fix când am intrat pe autostradă, pe drumul de întoarcere către București. La fel, tot cu modul Eco activat și cu aerul condiționat pornit în permanență, am setat pilotul automat pe 145 km/h, adică 140 km/h viteză reală, pentru a vedea unde se situează consumul la un stil de mers mai dinamic pe autostradă.

În aceste condiții, consumul de benzină nu a vrut nici în ruptul capului să treacă de 8 l/100 km, cifră care a scăzut până la 7,8 l/100 km când am ajuns în București. După alți circa 100 km parcurși într-un București paralizat de ploaie, am predat mașina prietenilor de la Renault cu un consum mediu de benzină de 7,5 l/100 km și cu peste jumătate de rezervor de benzină disponibil, după un parcurs total de 842 km!

La finalul testului, computerul de bord, cu o lizibilitate excelentă și care nu oferă o funcție de consum instant atunci când se rulează pe GPL, ne afișa că mai avem la dispoziție o autonomie de 330 km până la golirea rezervorului pe benzină. Ceea ce înseamnă că am fi putut parcurge aproape 1200 km cu un singur plin, în condițiile în care peste jumătate din traseu a fost parcurs în regim de autostradă, la viteze de peste 130 km/h!

Dacă vă veți aventura cu Logan ECO-G doar pe drumuri naționale, veți putea atinge lejer o autonomie care poate trece chiar de 1400 km, dacă abordați un stil de condus legal și temperat, mai ales când sunteți în vacanță și vreți să vă bucurați nu doar de destinație, ci și de drum. Toate aceste avantaje ale propulsiei GPL vă vor scoate din buzunar doar 300 de euro în plus față de versiunea cu motor alimentat exclusiv pe benzină, diferența amortizându-se instant datorită eco-bonusului de 1500 de lei (fix 300 de euro) acordat de statul român dacă vă achiziționați o mașină pe GPL.

La același preț, nu vedem de ce nu ați opta pentru versiunea GPL, mai ales că vă puteți dubla practic autonomia, cu zero costuri! Pe lângă asta, în clipa actuală, un litru de GPL este de fix două ori mai ieftin decât un litru pe benzină, ceea ce înseamnă că veți reduce drastic costurile cu combustibilul.

Un calcul simplu, pe baza fișei tehnice și a consumurilor de GPL și pe benzină calculate pe baza vechiului ciclu NEDC, arată că 100 km parcurși pe GPL sunt cu 10 lei mai ieftini decât 100 km parcurși pe benzină. La un parcurs anual de 20.000 de km, asta înseamnă o economie de 2000 de lei, sau 400 de euro. Testul nostru ne-a arătat însă că diferența dintre consumurile pe GPL și pe benzină sunt mai degrabă neglijabile, ceea ce înseamnă că economiile aduse de versiunea pe GPL vor putea fi chiar și mai mari de atât!

Poate singurul minus ar fi că versiunea pe GPL nu este disponibilă în tandem cu cutia de viteze automată CVT, însă cine știe, poate Dacia ne va face o surpriză pe viitor! Mașina testată de noi era în versiunea de echipare de top, supranumită Comfort, care venea cu dotări standard precum Media Display, sistem de infotainment cu ecran de 8 inch, compatibil Android Auto și Apple CarPlay, cruise control, sau ștergătoare automate, cu senzor de ploaie.

În plus, mașina testată de noi venea cu dotări opționale precum aerul condiționat automat (+ 200 de euro), Pachet Confort (care include frâna de parcare electrică, card mâini libere, și măsuțe rabatabile pe spătare – + 450 de euro) sau Pachet Parking 2, care include echipamente precum senzori de parcare față și spate, cameră video marșarier sau avertizor de unghi mort (+ 400 de euro).

g

Opționalele au urcat prețul final al mașinii până la suma de 14.390 euro, din care se scade tichetul Rabla Clasic de 1500 de euro plus eco-bonusul de 300 de euro corespunzător unei motorizări pe GPL. Prețul final, după toate bonusurile Rabla: 12.590 de euro. Un preț onest pentru o mașină care s-a rupt complet de trecut și privește cu multă dârzenie spre viitor. Give this car a medal!

Articole similare

Premieră națională – Drive test DS 9 – Cu „nava amiral” pe riviera franceză

Filip Sîrbu

Honda Jazz Hybrid – Mica uzină

administrator_autopromag

Lynk & Co 01 – Primul drive test virtual din lume, în premieră națională

Dan Vardie

Leave a Comment