AUTOpro
Test drive AUTO pro Exclusiv Generale

Test drive Audi Q5 Sportback PHEV – tânăr vreau mereu să fiu

Cu un spate arcuit, pachet S-Line și o groază de sex-appeal, noul Audi Q5 Sportback ne-a însoțit timp de câteva zile pe litoral, unde teutonul nu a venit cu mâna goală, ci cu un sistem de propulsie plug-in hybrid pe cât de eficient, pe atât de incisiv, de care vă vom povesti, pe larg, în cele ce urmează.

Spatele bombat și arcuit, cu alură de coupe, schimbă radical aerul, spiritul și identitatea SUV-ului Audi Q5 Sportback, care vine acum cu un posterior bombat care atrage toate privirile, mai ales în cârdășie cu sportivul pachet exterior S-Line. Trecerea la un plafon arcuit penalizează ușor volumul portbagajului, care a pierdut circa 40 l din volumul util, ajungând acum la o cifră de 510 l, față de cei 550 l ai versiunii normale.

Q5-ul nostru era animat de un minunat sistem plug-in hybrid, cu o putere totală de ”doar” 367 CP și un cuplu maxim de 500 Nm, rezultatul asocierii unui motor cu ardere internă de 2 litri pe benzină TFSI cu 4 cilindri – care dezvoltă 265 CP și 370 Nm – și a unui motor electric sincron cu excitație permanentă care poate dezvolta o putere maximă de 140 CP, alături de un cuplu maxim de 350 Nm.

Acesta este montat în carcasa cutiei de viteze automate cu 7 trepte S-tronic, care transmite întreg cuplul tuturor celor patru roți prin intermediul unui sistem quattro reactiv, care, din rațiuni de eficiență, angrenează, by default, doar puntea din față. Când situația o cere, sistemul cuplează instant și puntea din spate, pentru un plus de aderență.

În testul nostru, nu ne-am aventurat aproape deloc în off-road, ca să simțim cum își intră în drepturi sistemul quattro, însă am pus la treabă binecunoscutul sistem de tracțiune integrală Audi în cadrul câtorva plecări de pe loc în forță, pentru a simți pe propria piele cele doar 5,3 secunde necesare sprintului 0-100 km/h. În caz de forță majoră, suspensia pneumatică a lui Q5 Sportback – dotare opțională, care vă va scoate din buzunar 1886 euro, cu TVA – vă poate crește garda la sol cu câțiva cm buni atunci când cuplați modul offroad, pentru a putea escalada lejer orice tip de obstacol.

Având în vedere că cei 500 Nm sunt disponibili încă de la turația de ralanti, senzațiile oferite sunt absolut uimitoare. Q5 Sportback 55 TFSIe te bagă în scaun, reacțiile sunt instante, brutale, adrenalina fiind la cote maxime atunci când cuplezi selectorul Drive Select în modul Dynamic și faci abuz de pedala de accelerație.

Bateria cu capacitate utilă de 14,4 kWh (totală de 17,9 kWh) poate fi încărcată la puteri maxime de 7,4 kW, o raritate în lumea PHEV-urilor, care se încarcă de obicei la maximum 3,6 kW. În alte cuvinte, vă puteți încărca lejer bateria Q5-ului Sportback PHEV în timpul unei sesiuni de cumpărături la mall, având în vedere că o încărcare completă necesită circa 2 ore și jumătate.

Timpul nu ne-a permis să ajungem la o stație de încărcare publică, așa că am apelat la soluția de buget: am încărcat bateria mașinii la o priză casnică, la fel ca un telefon mobil. Dimineața, cu bateria 100% încărcată, computerul de bord ne indica că putem parcurge 61 km până la golirea completă a bateriei. Cifră identică cu autonomia oficială declarată de Audi, pe baza ciclului WLTP. Ei bine, software-ul mașinii a fost un pic cam prea optimist, având în vedere că noi am reușit să parcurgem doar 47 km până când am epuizat complet bateria.

Ceea ce înseamnă că fiecare km parcurs consuma circa 1,3 km din autonomia afișată, un lucru absolut de așteptat, având în vedere că nu am menajat în niciun fel mașina, care a rulat în regim extra-urban, cu viteze de peste 100 km/h, aerul condiționat fiind și el pornit în permanență. Bineînțeles, în regim urban, autonomia reală poate trece lejer de 50 km, mai ales dacă anticipați un pic traficul și nu faceți abuz de pedala de accelerație.

Însă, la epuizarea bateriei, benzinarul de sub capota lui Q5 Sportback 55 TFSI e quattro este destul de gurmand, mai ales că vorbim de un SUV cu masă proprie de 2,1 tone. La sfârșitul testului, în care am abordat un stil de condus fără menajamente, pe alocuri chiar sportiv, Q5 ne-a răsplătit cu un consum mediu de 11,8 l/100 km, după 618 km parcurși, la o viteză medie de 65 km/h. Consumul mediu de energie s-a oprit în dreptul valorii de 9,1 kWh/100 km. Față de consumul oficial de 2 l/100 km, măsurat cu bateria încărcată complet și doar pe primii 100 km, ecartul este destul de mare, însă cititorii fideli AUTO pro știu de ce…

Q5 Sportback 55 TFSIe quatrro S-Line are un preț de pornire de 68.812 euro cu TVA. Mașina testată de noi avea însă o listă mai mult decât exhaustivă de opționale, precum sistemul Audi Bang & Olufsen (+1294 euro), faruri Matrix LED cu blocuri optice OLED (+2783 euro), jante aliaj de 20 de inch cu 5 spițe (+1988 euro) sau plafon panoramic (+1276 euro), dar și multe altele, care au dus prețul final al mașinii până la 92.459 de euro cu TVA. Din acesta se poate scădea un tichet Rabla Clasic și unul Rabla Plus pentru vehicule PHEV, având în vedere că SUV-ul teuton emite sub 50 g CO2/km.

Articole similare

CES 2024: Honda a prezentat două concepte care anunță viitoarea generație de modele electrice

Mihai Morcovescu

Honda HR-V facelift: look nou și sisteme noi de siguranță

Dragos Baltateanu

Exclusiv AUTOpro! Noua Honda Accord surprinsă în teste!

Filip Sîrbu

Leave a Comment