AUTOpro
Green car Test drive Teste in premiera

Cupra Formentor e-Hybrid – drive test în premieră națională

AUTOpro a testat în premieră europeană noua versiune plug-in hybrid de la Formentor, primul model 100% Cupra. Am descoperit un automobil remarcabil, o tehnologie viabilă și multă plăcere de a conduce. Modul Cupra face toți banii!

La AUTOpro am mai condus primul model 100% Cupra. În fapt, revista noastră a fost chiar prima din România care a prezentat acest model, oferindu-i și prima copertă din presă auto românească. Formentor este o realizare de excepție pentru un brand care recent a sărbătorit primii 3 ani de existență. Evoluția motorizărilor acestui model este una foarte rapidă, Formentor având cam orice este astăzi cool. Printre ultimii veniți în materie de propulsie este versiunea plug-in hybrid, una din motorizările cele mai hot în această perioadă. La AUTOpro noi am prognozat că propulsiile plug-in hybrid intră într-o fereastră de oportunitate care propulsează această tehnologie în topul celor mai vândute motorizări. Este o fereastră care a început în acest an și se va menține până la nivelul anului 2030. Cu alte cuvinte, cine cumpără azi un plug-in hybrid va avea o viață destul de lungă cu această motorizare dar și o valoare de revânzare foarte bună în următoarea decadă.

Versiunea testată de noi de 245 CP și un cuplu de 400 Nm, se înscrie foate bine în aceste tendințe. Optic, Formentor arată foarte bine, este o mașină dezirabilă care întoarce capetele trecătorilor. Este un succes de design, o excelentă transcriere a unui brief dat de fondatorii CUPRA către designerii marcii care au înțeles foarte bine ce înseamnă premium și sport. Ca să punem lucrurile în cotext, Cupra este pentru SEAT, ce este Abarth pentru Fiat, DS pentru Citroen și Alpine pentru Renault. Interesant este că Luca de Meo este în spatele acestor mărci (cu excepția DS) relansate într-o nouă cheie sport. Sigur, fiecare dintre aceste mărci are propria identiatte și evoluție- mai ales- în lumea motorsport. Cupra este o mărcă născută abia acum 3 ani, fără a clama vreo istorie nemaipomenită. Este și asta un avantaj dacă știi cum să o faci…

Cupra Formentor e-Hybrid

Tehnologia plug-in hybrid nu este nouă la Cupra. Primul model PHEV a fost Cupra Leon pe care l-am condus și ne-a impresionat. Însă Formentor PHEV este primul Cupra 100% cu cea mai avansată tehnologie hibridă. Potrivit testelor WLTP, acest model poate oferi o autonomie pur electrică de 52-55 km! Sunt cifre redutabile care pot satisface cel puțin 80% din nevoia de navetă zilnică al oricui. Potrivit unor studii, naveta zilnică este- de regulă- de sub 40 km, doar foarte puțină lume ajungînd la 60 km. În acest context, pentru cine poate încărca electric zilnic mașina, se poate ajunge la cazul ideal în care nu se va consuma un gram de benzină pentru perioade foarte lungi de timp. Iar dacă este nevoie de drumuri mai lungi, nu este nici o problemă. Avem motorul termic care ne oferă experințe dinamice excepționale așa cum Cupra promite. Așa se face că o autonomie care trece ușor de 500 km este posibilă și nu poate decât să ne liniștească.

Care este realitatea? Noi am testat timp de 2 săpămâni un model Formentor e-Hybrid trimis special de prietenii noștrii de la Cupra din Spania. În fapt, este chiar primul model de test oferit de producătorul spaniol presei auto europene. Pentru AUTOpro a fost o onoare pentru care am transmis mulțumiri departamentului de presă al producătorului spaniol. Și ca să fim corecți față de cei care ne citesc, datorăm această bucurie aparteneței la Juriul european AUTOBEST, cel mai important juriu independent de presă auto la nivel continental. Reamintim, Seat Leon a fost votată câștigătoarea titlului „AUTOBEST 2021- Best Buy Car of Europe”!

Dotare la zi

Nu vom prezenta calitățile dinamice ale modelului Formentor pentru că faima îl precede. Înainte de a trece la partea de propulsie „electrică” am remarcat câteva aspecte interesante, meritorii. Funcția „autohold” este extrem de utilă în traficul urban, piciorul pe frână având aproape aceiați rutină ca la o cutie manuală –mațina noastră având un DSG în 6 trepte. Android Auto a funcționat impecabil, ecranul de 12” fiind foarte util pentru navigația cu Google maps. Așa cum deja știe toată lumea sistemele de navigație Google – maps sau Waze- sunt incomparabile cu orice alt sistem de navigație care vine cu mașina, făcîndu-le total inutile… Am descoperit cu plăcere și dialogul cu „Hey Google” care ne-a dat și telefoanele de care am avut nevoie- în condițiile în care pe mașina testată, comanda vocală nu se încărca… Partea „connected” este ofertatantă, cu un meniu poate cam stufos. Dar după ce te obișnuiești, devine foarte util, oferind o puzderie de informații utile.

Avantaj plug-in hybrid

Însă ne-am propus să analiza cu multă atenție latura „plug –in” care ne interesează în cel mai înalt grad. Formetor e-Hynrid are o baterie de 13 kWh care se poate încărca în 3 :33 h la o putere maximă de 3,6 kW –atât poate absorbi bateria- sau în 5 ore la o putere maximă absorbită de 2,3 kW. Asta înseamnă că dacă veți alimenta la o putere mai mare de 3,6 kW nu are nici o importanță pentru că Formentorul nostru nu poate mai mult. Este exact cazul nostru care am alimentat la o stație de 22 kW. Din păcate, timpul de alimentare a bateriei a fost exact cel indicat de producător.

Este de spus că această versiune Formentor nu permite o alimentare fast charge. În fapt, nici un plug –in hybrid nu permite fast charge. Asta presupune că perioada de încărcare a bateriei este mai lungă decât o pauză de cafea sau de masă. Iar autonomia oferită este foarte mică. AUTOpro a întrebat mai multe companii de ce s-a optat pentru această opțiune și de ce nici un plug-in hybrid nu poate fi încărcat rapid? Însă nici o companie auto care produce modele PHEV nu ne-a oferit o explicație ștințifică acceptabilă. Încă mai încercăm…

La o baterie de 13 kWh cum are Formentor-ul nostru, dacă ar fi fost posibilă un fast- charge la o stație de doar 50 kW, bateria noastră ar fi fost încăcată în mai puțin de 15 min! Dacă acest lucru ar fi fost posibil, tehnologia PHEV ar fi fost mult mai atractivă și reprezenta o opțiune mai utilă decât este în acest moment. În condițiile actuale, soluția de încărcare este noaptea, acasă. Așa cum fiecare dintre noi pune în priză în fiecare noapte telefonul mobil, așa trebuie procedat și cu plug-in hibridul. Indiferent de puterea instalată a instalației electrice, folosind o priză schuko normală, Formentor e-Hybrid se poate încărca full pe parcusul nopții. Avantajul este că nu ai nevoie de un wall box, o priză normală fiind suficientă.

Încărcare la priză

Încărcarea acasă are și avantajul unor costuri minimale. Încărcarea la oricare idntre stațiile publice presupune costuri mai mari decât ne-am așteptat. Am făcut un „plin” la o stație Renovatio de 22kw. Timpul de încărcare a fost ca la carte însă costul de 16 RON pentru 97% din baterie, deși poate părea modest, o să vedeți că nu prea este. Cei 16 Ron ne-au oferit 41 km de autonomie EV – așa cum ne- a arătat computerul de bord (lucru care s-a dovedit ireal, in fapt). Consumul de combustibil înregistrat de computerul de bord este de 8,8 l/ 100 km. În paranteză fie spus, și aici este o discuție destul de cețoasă despre cum calculează computerul de bord consumul real de benzină? Dar pentru a exemplifica comparația, am luat de bună cifra indicată.  Dacă facem o socoteală, costul benzinei pentru 100 km este de circa 45 Ron. Iar dacă alimentăm doar electric pentru a parcurge 100 km costul se ridică – în rețeaua Renovatio- la vreo 40 Ron! Să recunoaștem, este o diferență minimă care nu are nici o legătură cu trâmbițata supremație a mașinilor electrice care au costuri de exploatare mult mai mici dincolo de poluarea zero.

Se dovedește cât se poate de clar că folsirea unei rețele – precum Renovatio- este foarte scumpă – poate deloc întâmplător, toate stațiile pe care le-am vizitat erau nefolosite… Este fundamental să alimentezi acasă, la costuri minime. A doua opțiune este să ai posibilitea alimentării la birou. Asta duce la o dublare a autonomiei EV, rezolvând orice nevoie de navetă zilnică. Însă pentru cine nu poate alimenta acasă sau la birou, achiziția unui plug-in hybrid este total inutilă, pentru că va folosi mașina doar pe motorul ICE, folosind o tehnologie gândită să funcționeze primodial EV.

Am rulat în București în modul EV pentri a vedea cât ne ține bateria. Din start, am remarcat că autonomia indicată de computerul de bord nu a fost mai mare de 45 km, mai mică decât cea indicată de producător în test WLTP. Realitatea din trafic ne-a arătat un consum mai mare, departe de relația ideală 1 km de baterie egal 1 km real parcurs. Așa se face că din cei 45 km teoretici nu am reușit să rulăm electric mai mult de 30 km. Sigur, putem dezbate cum am condus, dacă nu a fost prea agresiv și dacă un condus eco nu ar fi ajuns la 50 km autonmie EV. Noi am încercat să conducem normal, folosind toate sistemele mașinii- radio, navigație prin Android auto, încălzire, etc- și nu ne-am propus să doborâm vreun record de accelerație la plecare de pe loc de la semafor! În aceste condiții de „medie” am ajuns la autonomia EV enunțată.

Pentru acasă

Pentru unii, o autonomie EV atât de mică, poate fi descurajatoare, chiar prea mică pentru efortul de a cumpăra această tehnologie. Iar dacă nu ai posibilitatea de încărcare acasă, chiar că nu prea face sens discuția… Însă Formentor e-Hybrid pleacă de la puțin peste 40.000 Euro – din care scazi bani frumoși prin programele Rabla, un preț foarte bun pentru un plug-in hybrid cu pretenții premium și sportive. De aceea, acest model Cupra va trezi mult interes și este de așteptat să aibă și succes. Desigur, cine locuiește la bloc nu va avea vreo tragere de inimă pentru acest model. Însă cine este într-o asemenea situație are o problemă generală cu orice automobil de tip plug-in ,inclusiv o mașină full electrică. Este tot mai clar că aceste automobile sunt destinate doar celor care pot încărca mașinile acasă. În Norvegia, tara cea mai avansată pe calea electromobilității, peste 90% dintre utilizatorii de plug-in –uri încarcă acasă în timpul nopții. Soluția fast-charge este utilă la EV-uri dar imposibilă la plug-in hibride, deci nu este o opțiune.

Dacă vom înțelege plusurile și minusurile acestei tehnologii, atunci plug-in hibridele își vor avea locul lor între soluțiile actuale de mobilitate. Și mulți dintre cei care vor progresul automobilului și o poluare cât mai redusă, vor avea o soluție remarcabilă. Cupra Formentor e-Hybrid este un bun exemplu de plug-in hibrid foarte bun, bine exectat, cu multe calități. Calitate premium, conectivitate de top, dinamică excepțională și un sound al motorului –atunci când rulezi în modul „Cupra”- care te îmbată de bucurie.

Articole similare

Porsche a publicat primele fotografii cu habitaclul viitorului Macan electric

Mihai Morcovescu

Faraday Future a demarat producția lui FF 91, primul său model electric de serie

Mihai Morcovescu

Noua Dacia Sandero – o evoluție de lăudat

Dan Vardie

Leave a Comment