CEO-ul Grupului Stellantis, Carlos Tavares, a declarat cu ocazia Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas că industria auto din Europa se află la o răscruce de drumuri în ceea ce privește concurența cu producătorii chinezi prezenția pe Bătrânul Continent.
Șeful gigantului auto cu sediul la Hoofddorp (Olanda) este de părere că, în cazul în care politicienii europeni nu vor găsi rapid o soluție, va urma o „luptă teribilă”.
Mașinile chinezești sunt cu 40% mai ieftine decât cele europene

În opinia lui Tavares, industria auto europeană ar putea fi forțată să-și reducă masiv capacitatea de producție în fața ofensivei puternice venită din partea producătorilor de automobile din China, care propun autovehicule performante la prețuri foarte competitive, care sunt cu 40% mai mici decât cele produse în Europa.
Acest scenariu sumbru s-ar putea transpune în realitate în cazul în care politicienii europeni nu vor găsi un răspuns la avalanșa de automobile produse în China, care vor ajunge în statele membre ale UE.
„Diferența de preț dintre mașinile europene și cele chineze este una semnificativă. Dacă situația actuală nu se va schimba clienții europeni de gamă medie se vor îndrepta tot mai mult către modelele chinezești. Puterea de cumpărare a multor europeni a scăzut considerabil”, a declarat Carlos Tavares, citat de Automotive News.
Practic, prin această afirmație, Tavares confirmă spusele lui Patrick Koller, CEO-ul Forvia, producător european de componente auto. Acesta declarase anterior, la la CES 2023, că producătorii chinezi de automobile au mari șanse să cucerească Europa deoarece mașinile electrice produse de ei sunt cu 8.000 până la 10.000 de euro mai ieftine comparativ cu cele produse de europeni.
Tavares vede două variante pentru a trata această situație

În plus, nici standardele de emisii din Europa, care sunt mult mai drastice, nu îi ajută prea mult pe constructorii de automobile de pe continent, mai scrie sursa citată. Din această cauză, potrivit lui Tavares, modelele cu zero emisii europene sunt cu aproximativ 40% mai scumpe decât mașinile produse în China.
„Dacă Uniunea Europeană nu va schimba situația actuală, industria auto din regiune va avea aceeași soartă ca și industria europeană a panourilor solare”, a avertizat Tavares. „Cred că am mai văzut acest film. Este un scenariu foarte sumbru. Dar nu trebuie să meargă așa”, a mai adăugat șeful Stellantis.
În opinia lui Carlos Tavarez există două variante pentru a rezolva această problemă: Fie producătorii europeni să scadă capacitatea de producție și să-și mute uzinele în locații mai favorabile, fie politicienii europeni să găsească o metodă de a reindustrializa Europa pentru recuperarea industriilor și lanțurilor de producție pierdute.
Carlos Tavares a mai precizat că, oricare dintre soluții ar fi adoptată de autoritățile europene, aceasta va trebui pusă în practică cât mai repede. „În contextul actual, dacă Uniunea Europeană nu va face ceva, atunci va avea loc o luptă teribilă”, a conchis CEO-ul Stellantis.