AUTOpro
Stiri Green car

Lotus Eletre – Punct și de la capăt!

Lotus Eletre

În urmă cu 20 de ani, fanii Porsche au contestat introducerea unui SUV în gama ce până la acel moment era formată exclusiv din mașini eminamente sport. Decizia s-a dovedit însă salvatoare pentru Porsche, Cayenne devenind bestseller peste noapte, aducând companiei venituri ce îi permiteau la un moment dat preluarea Volkswagen.

Anii au trecut și SUV-urile au demonstrat că sunt reale motoare de tracțiune a vânzărilor. Momentan, aproape jumătate dintre automobilele vândute pe Bătrânul Continent sunt de tip SUV sau crossover. Decizia de a introduce în producție astfel de caroserii s-a dovedit câștigătoare pentru orice brand, fie el de volum, premium sau de lux, exclusivist. Bentley Bentayga, Rolls Royce Cullinan, Lamborghini Urus sau Aston Martin DBX sunt câteva dintre SUV-urile ce inițial păreau că nu vor fi acceptate de piață, dar pe care le întâlnim tot mai des prin trafic. Mai mult, Ferrari deja a început campania de teasing pentru primul SUV din istoria mărcii.

Așadar, ne mai poate lua prin surprindere vestea că Lotus deschide un nou capitol în istoria sa printr-un hyper-SUV electric? Eu zic că nu este surprinzătoare, nici măcar neașteptată această lansare.

Lotus Eletre se dorește a fi un punct de cotitură, să marcheze un moment de la care marca britanică cu o istorie de peste 70 de ani să spună: Punct și de la capăt!

Eletre este primul vehicul construit pe o platformă nouă, ce va sta la baza unei game complet electrice menite să catapulteze Lotus într-o eră marcată de creșterea spectaculoasă a volumelor de vânzări și a veniturilor generate de acestea.

Platforma tip skateboard, cu bateriile și motoarele amplasate pe cât de jos cu putință, pentru un centru de greutate cât mai coborât, promite o dinamică demnă de numele Lotus. Totodată, confortul la rulare și rafinamentul ținutei de drum sunt asigurate de suspensia pneumatică ajutată de amortizoarele adaptive, cu tehnologie Continuos Damping Control.

Hyper-SUV-ul lung de peste 5.1 metri se laudă cu performanțe precum viteză maximă de 260 km/h și accelerație 0 – 100 km/h în mai puțin de 3 secunde. Cifrele sunt posibile grație celor două motoare electrice, ce antrenează fiecare una dintre punți și care adoptă o soluție tip trei-în-unu. Aceasta pune laolaltă motorul alături de controler și reductor, într-un ansamblu mai compact și mai ușor, deci mai eficient. Puterea totală va începe de la 600 CP, însă vor exista și versiuni Lotus Eletre ce vor dezvolta sensibil mai mult.

Capacitatea bateriilor va fi de peste 100 kWh și ar trebui să-i asigure masivului SUV o autonomie maximă WLTP de circa 600 de kilometri. Sistemul electric de propulsie se bazează pe o tensiune de alimentare de 800 V, în timp ce încărcarea acumulatorilor se va putea face cu puteri de până la 350 kW.

Toate acestea nu ar putea contribui însă la succesul scontat dacă nu ar fi împachetate frumos, într-o caroserie care să evoce spiritul Lotus. Eletre adoptă elemente introduse anterior pe exclusivistul Evija, cu design ce pune în echilibru formele îndrăznețe și dramatice cu detaliile menite să asigure o eficiență aerodinamică de top.

Aerul nu doar că se va scurge pe deasupra, pe lateral și pe sub mașină, dar va și pătrunde prin caroserie, fiind direcționat cu precizie prin elemente active astfel încât rezistența la înaintare să fie minimă.

Spectacolul oferit de exteriorul exotic se continuă și în habitaclu, unde Lotus Electre propune un layout orientat către performanță, dar care rămâne funcțional și induce senzația vizuală de greutate redusă.

Panoul de bord, întruchipat de un ecran îngust, de doar 30 mm înălțime, afișează informațiile de bază necesare șoferului, distribuite și pe head-up display. Un ecran similar este amplasat în fața pasagerului. Între cele două este așezat în mod landscape un touchscreen OLED cu diagonala de 15.1 inch, ce va reprezenta principalul mod de interacțiune cu tehnologiile prezente la bord. În același timp, pot fi folosite comenzi vocale sau cele câteva comutatoare fizice, ce au rolul de simplifica accesul către anumite funcții. 

Sistemele avansate de asistență la condus folosesc senzori multipli, o bună parte dintre aceștia fiind senzori LIDAR, ce ies la iveală din zona superioară a parbrizului, a haionului și a aripilor față doar atunci când este nevoie de ei. Ansamblul hardware extrem de performant va permite în timp adăugarea unor noi capabilități prin update software de la distanță, prin care Lotus Electre va putea atinge gradul 4 de conducere autonomă.

Această ultimă informație ne face să ne întrebăm ce se va întâmpla oare cu Lotus când mașinile vor circula fără să-și implice șoferul? Cum se va mai reinventa compania atunci?

Articole similare

Grupul PSA şi ONG-urile T&E şi FNE comunică oficial consumul real pe durata utilizării pentru autovehiculele Peugeot, Citroën şi DS

administrator_autopromag

Scădere majoră a pieței auto britanice

Robert Stan

Toyota a încetat vânzarea modelelor Diesel în Italia

Filip Sîrbu

Leave a Comment