AUTOpro
AUTO pro Exclusiv Interviuri

Interviu în Exclusivitate națională cu Mate Rimac, noul Elon Musk al Europei

Mate Rimac

AUTOBEST a organizat în exclusivitate mondială la Strasbourg o masă rotundă, moderator fiind Dan Vardie, Fondatorul AUTOBEST și AUTOpro, la care invitatul special a fost Mate Rimac, tânărul antreprenor croat ce a zguduit din temelii industria auto și care cu greu acceptă interviuri. Momentan este acționar principal Bugatti și va dezvolta viitorul lor hypercar, iar compania căreia i-a pus bazele este cel mai mare investitor din Croația și livrează soluții tehnologice revoluționare către clienți precum Porsche, Aston Martin, Jaguar, Hyundai, Kia și Renault, printre alții. Primul articol dedicat Rimac este despre persoana Mate Rimac, urmând să revenim cu detalii despre predicțiile acestuia din zona automotive și despre compania condusă de el, ultimul nume greu din industria auto ce a pornit dintr-un garaj.

Mate Rimac s-a născut la 12 februarie 1988 în Livno, Bosnia și Herțegovina. Spune despre el că a fost înnebunit după mașini de când se știe, ba chiar afirmă cu amuzament că „Mi-au plăcut mașinile chiar înainte de a putea merge ori vorbi. Cel puțin așa mi-au spus părinții…”.

Primele aspirații erau de a deveni designer, pilot în Formula 1 sau inginer auto. Fiind un mare fan BMW, și-ar fi dorit să fie inginer pentru compania bavareză. Întrebat dacă cei de la BMW știu asta, Mate a răspuns că da, mulți reprezentanți BMW au vizitat Rimac de-a lungul timpului, iar el nu s-a ferit să le transmită care erau planurile sale inițiale.

Însă, drumul a fost cu totul altul pentru Mate Rimac. În 1991, la vârsta de 3 ani s-a mutat alături de familie în Frankfurt, Germania, urmând ca peste 10 ani să se stabilească cu toții în Croația, la Samobor.

La doar 17 ani, Mate Rimac devine campionul Croației pentru inovații în electronică, înregistrând și două patente pentru invențiile sale.

Automobilele erau cele care reprezentau marea lui pasiune, așa că la 18 ani cumpără un BMW Seria 3 din 1984, o mașină mai bătrână cu 4 ani decât el, după cum recunoaște cu umor croatul. Era cea mai simplă și puțin costisitoare metodă spre a putea participa la diferite curse. Doar că după doar a doua sesiune de drifturi, motorul BMW-ului cedează complet. Rimac ar fi putut merge pe drumul deja bătătorit și să înlocuiască motorul termic cu un altul, dar tânărul Mate se pricepea la electronică. Așa că ideea de a transforma mașina clasică într-una cu propulsie electrică a venit în mod natural și, așa cum descoperim azi, s-a dovedit una de geniu.

Doar că în 2008, să poți transforma un BMW vechi de peste 20 ani într-un EV era cumva de domeniul irealului. Numai că Mate urmărea îndeaproape fenomenul Tesla Motors, chiar de dinainte ca Elon Musk să fie CEO, tocmai de pe vremea când Martin Eberhard conducea compania americană. Așa că electrificarea automobilului era posibilă, mai ales că în SUA existau deja ceva curse de drag racing în care participau EV-uri. Deci se putea.

Mate aruncă motorul termic al BMW-ului și îl înlocuiește cu unul de pe un stivuitor, pe care îl cuplează la un set de baterii și într-un final face mașina funcțională. Alimentată cu energie electrică de data asta.

Totul a început așadar într-un garaj din Croația, după mai multe încercări nereușite, după cum recunoaște Mate. Neavând multă experiență în domeniul auto, Rimac s-a confruntat cu mai multe incendii la motor, la baterii și a fost electrocutat de peste 100 de ori. „Știu exact cum se simt 400V și cum se simt 800V. Știu diferența. Da, este chiar diferit.”, spune Mate.

BMW-ul electric pus la punct într-un final stabilește până în 2011 nu mai puțin de 5 recorduri Guinness și FIA.

Între timp echipa lui Mate începe să crească. Se mută în garajul primului său angajat, Igor, și pune bazele unei afaceri ce avea drept scop inițial transformarea mașinilor cu motoare termice în EV-uri.

Nu a durat mult până Mate Rimac a realizat că un astfel de business este sortit eșecului. „Din punct de vedere tehnic nu este fiabil. Mașinile cu motoare cu combustie internă nu sunt făcute pentru trenuri de rulare cu propulsie electrică”, își aduce aminte Mate despre perioada când încerca transformarea unor exemplare BMW și Porsche în EV-uri.

Din acel moment ideea de a produce de la zero, de a dezvolta mașini electrice complet noi a încolțit în mintea lui Mate. Era prin 2009 și după un șir de întâmplări ce s-au succedat cu repeziciune, tânărul Rimac primea o comandă pentru două supercaruri electrice de la o familie regală din Orientul Mijlociu. Planul era ca la Salonul Auto de la Frankfurt din 2011 să fie deja expusă una dintre aceste mașini. Doar că abia în aprilie 2011 Mate reușise să strângă în jurul lui o echipă de oameni și să amenajeze un garaj. Deci mai aveau doar 5 luni până la prezentarea de la Frankfurt. Au reușit să termine concept car-ul pe drumul către Salon, în timp ce mașina era în camion.

Totuși, Mate nu putea finanța dezvoltarea unui supercar electric cu banii arabilor din Orientul Mijlociu, care i-au și cerut să se mute acolo spre a continua investițiile. Într-o mișcare pe care nu o regretă deloc, Mate a refuzat să plece din Croația și astfel a început să caute banii necesari continuării producerii supercarului Rimac. Așa a ajuns să facă anumite proiecte mai mici pentru companii din zona automotive, precum Brembo, Siemens sau Indiana. Ușor, ușor, Rimac a semnat contracte de colaborare cu Renault, Aston Martin, apoi cu Porsche și Hyundai.

Prototipul Concept_One, produs pentru o altă companie auto, călătorește în 2013 în jurul lumii ca mașină oficială a Directorului de Cursă din Campionatul FIA Formula E.

Compania Rimac începea să crească de la zi la zi, în primii 5 ani avea 50 de angajați, dar pentru Mate era greu să plătească salariile la timp. „În fiecare lună mă străduiam să fac rost de bani pentru salarii… Deci era foarte greu să supraviețuim. Dar apoi știți ce s-a întâmplat? Am început să livrăm de fiecare dată către clienții noștri. Și știți că vorba circulă repede în industrie și așa s-a aflat că facem treabă bună și am început să primim proiecte din ce în ce mai mari. Și apoi știți ce s-a întâmplat? A venit un inginer Porsche și a spus: Wow, ceea ce fac băieții ăștia este cool!. Și și-a sunat șeful, și șeful a venit. Și acesta a chemat echipa de management și aceasta a venit. Și astfel am primit prima rundă de investiții de la Porsche. Și au mai investit de patru ori după aceea. Și aveam astfel acum investiții totale de peste 850 de milioane de Euro”, își aduce aminte Mate de momentul de la care compania Rimac a început ascensiunea fulminantă.

Și chiar dacă Rimac dezvoltă și inovează în domeniul vehiculelor electrice, Mate rămâne un pasionat al motoarelor cu combustie internă. „Într-o bună zi voi avea o colecție de 50 de mașini și o bună parte dintre ele, cea mai mare parte dintre ele, va fi cu combustie internă. Deci nu este ca și când aș fi un ecologist sau ceva de genul…”, admite Mate.  Doar că, în același timp, recunoaște că alegerea inteligentă a fost când a decis să construiască de la zero un supercar electric.

Acesta este trendul, electrificarea automobilului nu poate da înapoi, iar geniul Mate Rimac a adus contribuții enorme în această direcție până acum. Având în vedere că are doar 34 de ani suntem extrem de curioși să aflăm ce mai are de arătat în viitor. Noi știm deja care sunt predicțiile lui pentru industria auto și vi le vom prezenta într-un articol exclusiv în România, ce urmează în scurt timp pe AUTOpro.

Articole similare

Detalii în exclusivitate de la Salonul Auto de la Detroit – planurile alianței Renault-Nissan-Mitsubishi și ale lui Ford

Filip Sîrbu

Exclusivitate națională: „Duster pentru Dacia este ca Mustang pentru Ford!”

Exclusivitate AUTOpro: Noua berlină Fiat se numește Tipo

administrator_autopromag