AUTOpro
AUTO pro Exclusiv Interviuri

Exclusivitate națională – Previziunile geniului Mate Rimac pentru industria auto

Rimac

Cu ocazia mesei rotunde organizată în exclusivitate mondială de AUTOBEST la Strasbourg, eveniment ce l-a avut drept moderator pe Dan Vardie, fondator AUTOBEST și AUTOpro, am aflat multe lucruri interesante despre persoana Mate Rimac. Acum, am extras din discuția cu cel pe care îl numim „Elon Musk al Europei”, previziunile sale despre ceea ce crede că se va întâmpla în zona automotive în următorii ani.

Mate Rimac este un geniu, iar aceasta nu este deloc o afirmație suprarealistă. Este concluzia la care a ajuns majoritatea membrilor Juriului AUTOBEST ce au participat la masa rotundă din Strasbourg, unde tânărul croat a vorbit deschis nu doar despre el și despre afacerea pe care o conduce, ci și despre cum vede viitorul mobilității.

Întrebat dacă se așteaptă ca o altă tehnologie, în afara propulsiei electrice cu alimentare din baterii, să prindă tracțiune în următorii ani, Mate Rimac a răspuns: „Este greu să prezici viitorul. Dar eu am cam făcut asta. Dacă te uiți la ce am făcut în urmă cu 15 ani, pe atunci toată lumea credea că sunt nebun. (…) Nimeni nu investea cu adevărat în electrificare, dar cei care au schimbat industria au fost cei de la Tesla. Asta spune totul despre Elon. Știu exact cu câte s-a confruntat, câte uși i-au fost închise și cât de mult impact a avut Tesla în toată această schimbare. (…) Dar acum, întrebarea despre ce va propulsa mașinile pe viitor nici nu mai are sens. Nu mai există discuție pe această temă în opinia mea. Nu mai are niciun sens să investești efort sau energie în discuțiile despre electrificare. Este electric și va fi electric pentru totdeauna pentru că este cea mai eficientă metodă. Să luăm hidrogenul, de exemplu. Dacă ne uităm la ce înseamnă să produci hidrogen, să-l stochezi, să-l transporți și apoi să-l utilizezi… Și până la urmă ai tot o mașină electrică, apropo. Nu este o mașină pe hidrogen, este una electrică.”

Ceea ce spune Mate este de o logică de necombătut, dar nu este neapărat ceva ieșit din comun. Noi la AUTOpro spunem asta deja de mai mulți ani – propulsia electrică cu stocare a energiei în baterii este singura soluție ce ne va duce către țelul zero emisii.

Revenim la discuția noastră cu Mate și aflăm de ce consideră el că singura opțiune viabilă rămâne cea a bateriilor: „Bateriile devin din ce în ce mai ieftine. Sigur, rămâne problema materiilor prime, dar, odată ce vom avea întreaga flotă electrificată, sistemul va deveni unul circular. Din punct de vedere economic, bateriile vor fi reutilizate fix așa cum reutilizăm acum bateriile Pb-acid. Cred că, cel puțin în Croația, rata de reciclare a acestor baterii Pb-acid este de 90%, adică toate materialele, tot plumbul este reutilizat. Clasicele baterii de 12 Volți ajung din nou în ciclul de producție și tot așa. (…) Va fi greu să obții materiale pentru un miliard de mașini electrice în toată lumea. Nu va fi deloc ușor. Dar vom ajunge acolo. Cred că vom ajunge acolo.”

Până ce se ajunge la producția în serie a bateriilor Rimac, sunt parcurși nu mai puțin de 7 pași: Concepte, Alegerea conceptului, Dezvoltare, Prototip și testare prototip, Industrializarea procesului de producție, Verificare, validare și testare și Omologare și certificare.

Mate Rimac face o paralelă interesantă între cum ne imaginam acum 20 – 30 de ani că vor arăta roboții și ce sunt ei de fapt în ziua de azi: „Oamenii se gândeau la roboți ca la niște chestii din metal ce vor merge, ne vor ajuta prin casă. Dar, de fapt, roboții sunt în buzunarele noastre, știi, și Inteligența Artificială ne ajută cu o grămadă de chestii. Deci viitorul nu este mereu așa cum ne așteptăm să fie, nu este evident ce se va întâmpla. (…) Cred însă cu tărie că viitorul motoarelor și a ceea ce va alimenta mașinile este rezolvat deja, nu mai este nicio discuție despre asta.”

Iar de aici înainte aflăm de la Mate lucruri cu adevărat interesante.

„Eu cred că subiectul de top în următoarele decade se referă la proprietate și folosirea mașinii, deci nu va mai fi un proprietar. Mașina va fi utilizată de oameni, dar proprietatea va scădea serios. Nu am încă copii. Sper să am în curând, dar acum nu am. Nu cred că copiii mei vor avea permis de conducere și nici nu cred că cineva care este născut azi va mai conduce vreodată o mașină pentru că este a doua cea mai mare cheltuială din viața noastră. Și cu toate acestea cu toții iubim mașinile. Bineînțeles că vom mai avea mașini pentru mult timp de acum înainte, dar ca o jucărie, ca ceva care ne va aduce bucurie. Bunicii noștri aveau cai. Toată lumea avea cai. Dar acum, pentru toată lumea care are cai asta reprezintă un hobby. Nu este ca și cum îi mai folosește cineva pentru utilitatea lor. Înainte îi foloseau pentru lucrări sau pentru transport. Acum, cei care au cai, au și bani extra. Este un hobby, așa că încă avem cai în jurul nostru.”

„Același lucru se întâmplă azi cu mașinile. Dacă le deții trebuie să-ți faci griji pentru loc de parcare, să le cureți, să le duci la service. Probabil mașina ajunge mai des la service decât ajungi tu la doctor, iar asta vine de la un pasionat de mașini, știi… Și totuși, când te uiți la marea majoritate a oamenilor, peste 90% din cei care locuiesc în orașe găsesc mașina ca o cheltuială ce nu este necesară, o complicare a vieții lor. Și din cauza asta eu cred că marea tranziție va fi de a nu mai deține o mașină, de a renunța la avea proprietatea mașinii.

Așadar, Mate Rimac, un tânăr care a avut o viziune cu privire la viitorul mașinilor electrice, are acum o viziune destul de clară legată de cine va deține mașinile în următoarele decade. Iar Mate continuă pe această temă, spunând că oricum oamenii se vor mișca din ce în ce mai puțin. Vor comanda totul acasă și vede o posibilitate și pentru lumea virtuală. Da, este posibil ca spații virtuale precum Metaversul să-i facă pe oameni din ce în ce mai statici și astfel să se deplaseze fizic din ce în ce mai puțin. „Este o posibilitate. Sper însă să nu fie așa! (…) Vom vedea unde va ajunge lumea, dar chiar cred că oamenii vor sta mai mult acasă”, apreciază Mate.

„Deci cred că proprietatea mașinii va scădea mult în următorii ani. Serviciile de car sharing și mașinile autonome se vor ridica, iar oamenii nu vor mai conduce. Și totul va fi electric, fără niciun dubiu. Cu o excepție: cred că hipercarurile și supercarurile ar trebui să rămână cu combustie internă. Este ca la ceasuri. Toată lumea este fericită cu ceasurile digitale, cu smartwatch-urile. Dar știi bine că ceasul analog este mai bun ca orice. Dar în realitate este mai rău ca orice, doar că unii oameni vor ceasuri analogice și din această cauză consider că motoarele cu combustie internă încă au mult sens pentru aceste mașini. Așadar, chiar și peste mai mult de 10 ani tot vom mai face motoare frumoase cu combustie internă.”

Mate revine la chestiunea mobilității și își pune singur o întrebare esențială, pe care și-o repetă de mai multe ori, sub diferite forme

„Cine va fi furnizorul mobilității ca serviciu? Și nu mă refer la Waymo și alții asemenea. Este despre tot ecosistemul. Cine va deține relația cu clientul? Asta este marea întrebare pentru mine. Adică, vor fi producătorii de mașini? Vei avea o aplicație Renault care să te ajute să te deplasezi sau vei avea o aplicație Apple? Sau Uber? Sau Google? Știi, asta este marea întrebare, pentru că într-un final cine va fi clientul de mașini din viitor? Cine va fi? Google? Cine va comanda 500.000 de mașini? (…) Știi, marea întrebare este cine va câștiga cu adevărat în viitor din mobilitate?”, sunt întrebări la care Mate încă nu are răspunsuri.

Și cum vede Mate Rimac că se va face tranziția către noile metode de mobilitate? Cum vor renunța oamenii la a mai deține o mașină?

El spune că tot ce se va face trebuie făcut pentru oameni, pentru ca ei să accepte schimbarea și nu să le fie impusă. El face o paralelă interesantă – „Dacă le-ai fi spus oamenilor acum 15 ani ce părere au despre un telefon fără butoane, ți-ar fi răspuns că nu au nevoie de un astfel de produs”. Așa va fi și cu serviciile de mobilitate. Mate este convins că trebuie să le demonstrezi oamenilor că va fi mai simplu, mai ecologic, mai ieftin, mai sigur. Iar dacă toate acestea se vor dovedi reale, tranziția va fi una naturală.

Articole similare

Dacia lansează versiunea Duster pick-up

100 de ani de Le Mans

Dan Vardie

EXCLUSIVITATE Carlos Tavares pentru AUTOpro: Este posibil ca oficialii companiilor să fie mult mai reticenți în a investi într-un salon auto (II)

Dan Vardie