AUTOpro
AUTO pro Exclusiv Cult Motorsport Stiri

100 de ani de Le Mans

100 de ani de Le Mans (8)

Cea mai celebră cursă de automobile din lume – Le Mans, a sărbătorit centenarul. A fost un eveniment impresionant, complex, unic. Cu foarte bune, dar și cu „rele”, această ediție va rămâne în istorie din multe motive. AUTOpro a fost acolo și vi le spune pe toate…

Dan Vardie la Le Mans 100 de ani

Dan Vardie, Le Mans, Franța

Încă din 1923, cursa de la Le Mans a încercat să aducă tot ce este mai bun în lumea sporturilor cu motor. Și a reușit să aducă glorie pentru mulți piloți și mărci de automobile, dar și destule momente critice și chiar tragedii. Edward Eddie Hall, un industriaș din lumea textilelor, a rulat singur în Bentley-ul 1930 și a terminat cursa de 24 de ore după 236 de tururi, ce au însumat 3.200 km. Mai avea o lună să împlinească 50 de ani! Este un record din 1950 care nu numai că nu a fost doborât, dar nici nu se mai pune problema ca o echipă să aibă un singur pilot…

Lista piloților de legendă care au câștigat (și) la Le Mans cuprinde nume precum Tazio Nuvolari, Rudolf Caracciola, Juan Manuel Fangio, Jim Clark, Jackie Stewart, Mario Andretti și Fernando Alonso.

Belgianul Jacky Ickx a câștigat de 6 ori, devenind celebru când a mers tacticos către bolidul său, și-a legat atent centura de siguranță și apoi a început să ruleze, după ce toți ceilalți luaseră startul. Asta nu l-a împiedicat să câștige cursa! Pe atunci, startul se dădea cu piloții în afara mașinilor, aliniați pe cealaltă parte a pistei! Danezul Tom Kristensen a câștigat de 9 ori, record neegalat până azi. Ambii au fost prezenți la centenar, Tom rulând pe pistă în mașina care a câștigat prima cursă cu trofeul special de 100 de ani!

„Baia cu șampanie” a apărut tot la Le Mans, când americanul Dan Gurney în 1967 a ciocnit sticla de șampanie – care era un cadou pe atunci! – cu compatriotul său A.J. Foyt atât de tare încât a transformat-o într-o fântână arteziană de șampanie! Lucru care a fost apreciat atât de mult de toată lumea încât a devenit tradiție! 

Le Mans a fost însă și scena unor dezastre, cea mai mare tragedie petrecându-se în 1955, când 84 de oameni au murit în urma unui accident provocat de „săgețile argintii” Mercedes. După această nenorocire, compania germană s-a retras din motorsport, revenind abia în 1994 ca furnizor de motoare. 

Însă astăzi, securitatea circuitului păzește foarte bine spectatorii și – în măsura posibilului – piloții. Ediția Le Mans cu nr. 100 a fost una spectaculoasă, cu multe accidentări, abandonuri, carambolaje, ploaie abundentă pe alocuri, care a generat numeroase rotații spectaculoase cu pierdere de aderență, dar și cu o victorie spectaculoasă. Ferrari a câștigat după aproape 60 de ani, ultima victorie a Căluțului cabrat fiind în 1965! Alessandro Pier Guidi a fost pilotul care a adus victoria după 342 de tururi, oprind supremația Toyota, care a câștigat ultimele 5 ediții consecutive Le Mans. Și care a venit acum pe locul doi. În 100 de ani, Ferrari a adunat nu mai puțin de 29 de victorii!

Ferrari 499P cu nr. 51 pilotat de Pier Guidi, compatriotul său Antonio Giovinazzi și britanicul James Calado, s-a impus în fața echipajului Toyota – Sebastien Buemi, Elveția, neo-zeelandezul Brendon Hartley și japonezul Ryo Hirakawa – cu 1 min. și 21 sec. Pentru 24 de ore de condus, este într-adevăr un rezultat foarte strâns!  

Dacă victoria lui Ferrari la Le Mans 100 poate că nu surprinde prea mult, urcarea echipei Cadillac pe treapta a 3-a podiumului a reprezentat o performanță excepțională. Dacă adăugăm că al doilea echipaj american a venit pe locul 4, avem probabil cel mai neașteptat rezultat al acestei ediții centenare! 

Peugeot – echipa care a găzduit AUTOpro la Le Mans 100 de ani – a fost mai tot timpul la conducerea cursei, dar o serie de probleme tehnice au condus la o plasare de top 10 dar nu pe podium. La fel și echipa Porsche, care a sosit după „Leul ” francez. Evident discutăm despre categoria supremă numită „Hypercar”. Pentru a nu fi vreo confuzie cu numele de „hypercar” de stradă, categoria cu același nume se referă doar la mașini de cursă care nu pot rula pe drumurile publice și care oferă performanțe uluitoare – viteze de top care ajung pe fiecare tur la peste 350 km/h! În timp ce în percepția publică adesea mașini de stradă ca Bugatti sau Koenigsegg sau Pagani Zonda sunt „alintate” cu acest nume.

Organizatorii – Automobil Club de L”Ouest – au venit cu propuneri interesante pentru această ediție Le Mans. Sustenabilitatea a devenit cuvântul de ordine și primii pași au fost făcuți chiar acum. 10.000 de bilete au fost vândute cu 10% reducere celor care au venit la circuit cu mașini electrice, PHEV și hybrid. Toate mașinile din concurs au folosit doar bio-combustibil, iar anvelopele Michelin folosite de echipe au fost fabricate cu 43% materiale reciclate! 

Din 2026 se va rula doar pe hydrogen, fie pe pile de combustibil, fie chiar cu motoare cu ardere internă, dar care folosesc hidrogenul lichefiat drept combustibil! La această ediție Le Mans a fost organizat chiar un „Hydrogen Village”, în fapt o mica expoziție cu automobile care rulează pe hydrogen. Evident, capul de afiș a fost Toyota Mirai, o mașină emblematică pentru cauza hidrogenului dar care este departe de fi un succes. 

O competiție de o asemenea anvergură atrage multe vedete. Cel mai vizibil a fost Lebron James, baschetbalistul care a bătut toate recordurile și care a devenit miliardar fiind încă în activitate. Michael Jordan a devenit miliardar după ce s-a retras din activitatea competițională… Patrick Dempsey a avut propria echipă, Michael Fassbender a concurat și a abandonat după 20 de ore, iar Jet Li se plimba nestingherit pentru că nimeni nu l-a (prea) remarcat… Cei mai mari executivi din industria auto au fost acolo. Carlos Tavares și Akio Toyoda și-au condus echipele, în timp ce Luca de Meo a venit să vadă cum evoluează Alpine, care se pregătește pentru o intrare în forță la ediția Le Mans de anul viitor.

Magia unui centenar a atras peste 350.000 de spectatori plătitori care au creat o aglomerație de nedescris. Am văzut cozi de zeci de persoane care așteptau la toaletă sau oameni disperați să cumpere o sticlă de apă! Organizarea parcărilor pentru zecile de mii de mașini care au venit acolo a lăsat de dorit, prea multe neschimbându-se în ultimii zeci de ani – cu excepția faptului că numărul de mașini care vin crește anual. AUTOpro a aflat că dacă în mod normal organizatorii pun în vânzare 40.000 de invitații – să le zicem – VIP, care îți oferă ospitalitate la echipele participante, lounge-uri dedicate etc, anul acesta s-a ajuns la 80.000 ! Dublarea numărului a adus cu sine supraaglomerare și în aceste zone.

Așa încât a mai găsi o poziție bună de unde să vezi cursa Le Mans 100 de ani a devenit – pentru foarte mulți – o misiune aproape imposibilă. Aglomerația exagerată a condus și la neplăcerea de a te înghesui precum sardinele la pistă înainte de start sau la chioșcul de clătite sau la magazinul de șepcuțe etc. Aproape orice a devenit un challenge! Așa cum remarca un mucalit, dacă organizarea acestui eveniment era pe mâna americanilor, care știu să gestioneze evenimente de jumătate de milion de oameni, alta era situația…

Dincolo de cursa spectaculoasă – care este mereu așa – nu ne-am dat seama în ce au constat surprizele de centenar. Era programat un concert Mika ce nu ne-am dat seama dacă a avut loc – în jurul nostru era puhoi de lume și nimeni nu dădea semne că ar vrea la concert. Am putea pune în contul centenarului un spectacol de drone – frumos, dar deja un fapt curent la mai toate marile spectacole, chiar și de Anul Nou! Dar în rest, nu prea am remarcat ceva extraordinar, specific, dedicat acestui moment unic! 

Este sigur însă că pentru organizatori, ediția Le Mans cu nr .100 reprezintă un succes financiar de proporții… istorice. Nu avem cifre oficiale, dar AUTOpro a făcut propriile evaluări și a stat de vorbă cu top executivi din industrie, care ne-au dat un „hint”. Cifrele diferă, dar noi mergem pe sute de milioane de Euro, mai spre jumătate de milliard! Cu un venit de un asemenea calibru realizat în doar o săptămână, este probabil una din cele mai spectaculoase afaceri care se pot inventa! Iar pentru regiunea Sarthe – care beneficiază de această afacere – este probabil suficient pentru toate investițiile pe care vrea să le facă. Măcar de le-ar face și în organizarea evenimentului…

Articole similare

Gergo Szabo și Karoly Borbely au câștigat Raliul Moldovei Moinești 2016

administrator_autopromag

Actualizări în gama Citroen: nou sistem multimedia pentru C4 și e-C4 și motorizare PHEV nouă pentru C5 X

Mihai Morcovescu

ACAROM: piața mașinilor noi din România a scăzut în luna septembrie cu peste 11%

Mihai Morcovescu