Salonul de la Detroit s-a bucurat de una dintre cele mai bune perioade din istoria americană a automobilului. Mult optimism, multe premiere mondiale veritabile și multe tendințe. Orice dorește consumatorul trebuie să aibă la dispoziție! Mark Fields, Președintele Ford, numește asta „The Power of Choice”!
Text: Dan Vardie
Dacă luăm în serios promisiunile industriei auto mondiale, Salonul de la Detroit ar fi trebuit să fie începutul – chiar entuziast – al „Anului hidrogenului”! Pentru o bună rememorare a evenimentelor din ultimii 10-15 ani, au fost producători – cei mai notabili, Mercedes și BMW – care au trâmbițat sus și tare că viitorul automobil cu hidrogen bate la ușă! Adică bătea la ușă în urmă cu peste 10-15 ani. Cum nu s-a întâmplat nimic – adică n-a mai bătut hidrogenul la nicio ușă din Stuttgart sau München, industria s-a autosesizat și a realizat un pact internațional care a declarat anul 2015 ca anul în care toată lumea să vină cu ceva credibil. Nu mai puțin de 12 producători de talie mondială au semnat acest protocol și s-au apucat de treabă. Numai că, la Detroit, doar doi dintre aceștia au venit cu două modele fuel cell, Toyota Mirai și Honda FCV Concept, care va veni pe piața SUA anul viitor. Dacă Honda a făcut destul zgomot în jurul acestei premiere, Toyota a trecut-o pe locul doi- în ciuda faptului că în zilele premergătoare, însuși Akio Toyoda, „împăratul” companiei nipone, afirmă că este „the next big thing”, pariul pe care Toyota merge spre viitor! Mirai intră la vânzare doar în Japonia și în afară de preț – 50.000 de dolari – nu se știu încă prea multe despre cum va funcționa sistemul. Honda afirmă că va vinde doar în California, unde sunt deja 12 stații de hidrogen, iar Statul american a promis că vor fi până la 100 de stații în următorii trei ani!
În rest, nimeni nu s-a „deranjat” cu hidrogenul. Evident, nici Mercedes și nici BMW… Mark Reuss, „țarul” de produs și omul nr. 3 la GM, declara în exclusivitate pentru AUTO pro: „Noi avem flote de fuel-cell în teste și chiar pe mai multe continente (inclusiv în Europa, AUTO pro alocând chiar reportaje exclusive despre aceste mașini – n.n.), dar suntem departe de a intra în realitate. Motivul principal este că nu există infrastructură pentru hidrogen. Cine o va face? Toyota investește și în mașini și în infrastructură. Și bine face”. Tot o realitate este prețul – tot mai – scăzut al petrolului, de parcă, vorba presei americane, „ne întoarcem în viitorul anilor ’80!”. În aceste condiții, același mucalit Reuss ne spunea: „Care tendințe? Avem de toate pentru toți! Nu mai există o tendință, consumatorii sunt diverși și vor de toate!”. La rândul său, Mark Fields, proaspătul Președinte al lui Ford numește acest fenomen „The Power of Choice”. „Consumatorul vrea să aleagă și noi, la Ford, avem grijă să avem orice are nevoie în materie de mobilitate.”
În aceste condiții, oricine poate alege orice fir roșu călăuzitor al industriei auto. Cei mai mulți ziariști americani au văzut în acest Salon un adevărat spectacol al truck-urilor – adică al pick-up-urilor și SUV-urilor. Nu mai puțin de cinci premiere spectaculoase – pentru ei – au fost prezentate. Noul Nissan Titan, noua Toyota Tacoma, puternicul Ford Raptor – bazat pe structura de aluminiu a lui F 150, incredibilul Ram Rebel – Ram este truck-ul cu cea mai mare creștere în ultimii doi ani – și conceptul Hyundai Santa Cruz, declarat de constructor drept pick-up, dar lăudat de presă ca un SUV cu benă, datorită cabinei foarte bine proiectate în stil SUV.
O altă tendiță ușor de remarcat este luxul. Mai toate mărcile premium și de lux, de la Porsche și Bentley și până la Cadillac și Lincoln, au avut premiere importante, bazate pe mulți cai-putere – vezi, de exemplu, noul Cadillac CTS V, la 640 CP este cel mai puternic Caddy din istoria de 112 ani a mărcii. Apropo de Bentley, a fost confirmat noul nume al viiorului SUV: Bentayga! Un nume cel puțin ciudat, care – indică oficialii firmei britanice – are puțin din Bentley, dar și ceva din „taigaua” siberiană, adică un mix care ar trebui să ne sugereze capabilitatea noului SUV! Clar, nu? Tot în Salon – deși marca nu era prezentă – l-am întâlnit pe Stephan Winkelmann, Președintele Automobili Lamborghini, un prieten al revistei noastre soră CAESAR și membru al galeriei „CAESAR Honoris”, care ne spunea că încă așteaptă aprobările de la concernul VW Audi pentru a lansa în fabricație noul power SUV Lambo – vă mai amintiți Urus? În schimb, Winkelmann este fericit – 2014 a fost cel mai bun an din istoria mărcii pe care o conduce!
Dacă vorbim de SUV-uri de lux, trecem ușor pe la noul Merc GLE, care se dorește concurentul lui BMW X6, dar parcă nu arată la fel de bine ca noul Volvo S60 Cross contry – care „joacă” în noul Jurassic World – și ajungem la mult așteptatul Jaguar SUV. AUTO pro a fost invitată la evenimentul care a anunțat primele detalii legate de F Pace. „Conceptul de Jaguar SUV CX 17 a fost unanim apreciat. Așa că în curând vom veni cu mașina de serie, primul Jaguar Crossover sport din familie!”, declara pentru AUTO pro, Ian Callum, Directorul de design al casei britanice. Având o structură din aluminiu, noul Jag are capabilități off-road, dar „am pus accent pe on-road. Este totuși un Jaguar”, ne spunea amuzat Callum. „Dacă vrei să urci pe munte, poți să încerci. Însă eu aș recomanda un Land Rover pentru asemenea expediții!” Numele vine de la o reclamă folosită de Jaguar în urmă cu zeci de ani, „Grace! Space! Pace!”, și are litera F, care reprezintă versiunea sport a familiei. Interiorul va avea un packaging inovativ și cele mai noi motoare – familia Ingenium – și tehnologii JLR. Chiar dacă executivul britanic a refuzat să confirme data premierei mondiale, cel mai probabil este ca Salonul Auto de la New York din primăvară să fie folosit ca scena cea mai potrivită unei asemenea lansări. După cum spunea și Andy Gass, Directorul de vânzări al grupului JLR, „F Pace este proiectat cu gândul la piața americană!”. Constructorul britanic a menționat Porsche Macan ca principal concurent pentru F Pace.
O altă linie este cea pur sport, macho. Campionii de la Detroit sunt indiscutabil noul Ford GT și Acura NSX. GT vine ca un concept, dar va deveni produs de serie limitată în maxim un an de zile. Arată atât de bine, încât va lua mințile multora și va pune o nouă presiune pe Ferarri și Lamborghini – ceea ce nu este rău deloc. După cum se vede, amintirea victoriilor Ford GT de la Le Mans, de pe vremea lui Henry Ford II, încă sunt vii în companie. „Not bad” a fost și noul Shelby, strecurat la conferința de presă Ford chiar înaintea lui GT, pentru a nu lua nicio rază din reflectoarele ce au strălucit pentru GT. Însă apariția lui Acura NSX poate că reprezintă vârful de lance al celor 40 de premiere mondiale de la Detroit. Este un supercar hibrid de 150.000 de dolari ce combină un V6 twin-turbo cu două motoare electrice, care duc la 480 CP puterea totală. Ambele supercar-uri sunt realizate din materiale compozite, unde fibra de carbon este la ea acasă.
Apropo de materiale compozite, Mark Fields a anunțat unui joint ventures al lui Ford cu o firmă specializată în domeniu pentru realizarea unor compozite ieftine destinate industriei auto, ușor de prelucrat chiar și pentru modele de volum. Exact pe această linie se înscrie apariția Local Motors, prima companie care fabrică mașini cu ajutorul Print 3D, o tehnologie folosită în mai toate industriile. AUTO pro a asistat la diverse etape de fabricație ale unui automobil, efectul fiind de adevărat WOW! – vezi reportajul nostru exclusiv de la Detroit.
Spre marea noastră bucurie, mașinile electrice sau plug-in nu au fost uitate. În lipsa unui anunț spectaculos de la Tesla – care NU a prezentat versiunea finală a SUV-ului Model X, semn că mai este de lucru cu ușile de tip „eagle falcon” -, GM a fost vedeta, cu noul Volt și proaspătul Bolt EV. Noul Chevy Volt are o evoluție de remarcat, după unii – autonomia EV a ajuns la 80 km, iar cea totală, mulțumită noului 1,5 l Ecotec, la 650 km – sau modestă, după alții, care afirmă că aceste creșteri sunt de-a dreptul insuficiente – mai ales EV. Andrew Farah, Inginerul șef al programului Volt, declara în exclusivitate mondială pentru AUTO pro că „peste 80% din clienții vechiului Volt au mers doar EV, autonomia acestui model fiind suficientă! În noile condiții, lucrurile vor sta chiar mai bine. Avem motive de satisfacție, deci!”. Evoluția de design se remarcă, acum mașina arătând mai bine, mai dinamic, chiar dacă, așa cum ne spunea Fabrizio Giugiaro, Președintele Gigiaro design și proaspătul membru al CAESAR Honoris Hall of Fame, „are o evoluție de design modestă, cu aceleași jante/roți prea mici, inestetice, cu forme prea specifice mașinilor green. Ar fi trebuit mai mult curaj în proporții!”. În schimb, Giugiaro a rămas foarte impresionat de noul Bolt, care „are un design foarte reușit. Este un concept ce respectă toate regulile unui automobil care va intra în fabricația de serie”. Ceea ce este și foarte probabil în 2017, chiar dacă toți executivii GM, de la Mary Barra și Mark Reuss și până la Andrew Farah, au spus că decizia se va lua după reacția publicului. Noi – ca și toată presa americană – suntem convinși că decizia este deja luată…
Noul Bolt a fost introdus chiar de „mama Mary” – cum o numesc inside oamenii cheie de la GM -, care a anunțat că mașina va costa 30.000 de dolari (după ajutorul federal de 7500 dolari) și va avea o autonomie de 320 km! Însă nici Barra și nici Farah nu au dorit să ofere detalii despre bateria care garantează o asemenea autonomie. Farah ne-a spus că sunt „noi celule” la care se lucrează și că prestigiul GM garantează că așa va fi! Cu tot respectul pentru prestigiul lui GM, dar și al altora, deocamdată doar Tesla a dovedit că poate garanta o autonomie foarte mare. Apropo de garanții, în realitate, cel mai bine vândut EV, Nissan Leaf, nu prea trece de 135 km! Imediat după premiera lui Bolt, Carlos Ghosn a declarat că tot 200 mile vor avea și noile modele de Nissan și Renault EV și vor fi lansate tot în 2017. „Noi suntem lideri mondiali în domeniu și așa rămânem!”, afirma sec Ghosn. Dacă credeți cumva că dl. Ghosn îi transmite scrisori de „dragoste” lui Barra, sunteți în eroare! Toată lumea trimite săgețile către Tesla, care – ca să vezi coincidență! – va lansa Model 3 tot în 2017 și va avea o autonomie minimă de… 320 km! Va fi primul model de serie mare al lui Tesla și va costa… 30.000 de dolari!
Piața americană a reușit 16,5 milioane de unități vândute în 2014 și toată lumea se așteaptă ca 2015 să fie anul record al tuturor timpurilor, depășind 17 milioane de unități! Prețul barilului de petrol a scăzut sub pragul critic de 40 dolari, iar Președintele OPEC afirmă că nu este nicio problemă, se va extrage mai mult țiței. Sigur, conotațiile politice sunt ample și delicate – în primul rând, legate de Vladimir Putin și Rusia! Însă în planul realității consumatorului, asta se traduce prin cele mai mici prețuri la pompă din istorie (dacă se face o corecție pro – rata cu inflația)! Eu am făcut un plin de Cadillac CTS V Sport – cu care am parcurs câteva sute de mile în Michigan – cu doar 25 de dolari! Am găsit benzină regular cu 1,79 dolari galonul (la plata cash)! La începutul lui ianuarie, prețurile la pompă scăzuseră cu 41% față de anul trecut. Dacă ar fi să aplicăm același principiu la noi, benzina ar trebui să coboare până aproape de 3 lei/litru, ceea ce – evident! – nu se va întâmpla.
În aceste condiții, frenezia pentru truck-uri foarte mari și mașini supersport este cât se poate de mare. Așa se face că la Salon nu am văzut premiere de mașini de familie sau vreun monovolum, altădată un vehicul american foarte popular! Frenezia se vede și pe străzi și – mai ales – autostrăzi, unde, la ore de vârf, ai ambuteiaje aproape la fel ca în Europa. Toyota Prius a înregistrat – pentru prima dată – scăderi ale vânzărilor, dar Tesla nu face față cererii, anul trecut producând peste 33.000 de unități Model S. Este o chestie de appeal! Dacă ai appeal, oamenii vor cumpăra! Și mai este ceva, care doare pe termen lung: consumatorul american – dar și cel european și, mai ales, românul nostru – are memoria scurtă. Se cumpără pe baza a ce este azi și nu a ce va fi mâine, chiar dacă o mașină o iei pentru câțiva ani. Ani în care nu doar prețul la benzină și motorină se poate modifica, dar și taxele și impozitele, timbrul de mediu și chiar posibilitatea de a conduce în centrul marilor orașe!
(Articol apărut în numărul 34 – februarie 2014 – al revistei AUTOpro. Pentru articole mai noi vă rugăm să vă abonați)