Škoda Fabia nu a fost niciodată pe lista scurtă a cumpărătorilor europeni de vehicule subcompacte. În istoria sa de 15 ani, și-a făcut cu greu loc între primele zece clasate ale segmentului. Ei bine, modelul ajuns la finalul anului trecut și pe piața românească are mari șanse să dea bătăi de cap liderilor clasei.
Text: Robert Stan
Încă din 1999, când marca cehă Škoda, parte a grupului Volkswagen, a decis să înlocuiască Felicia cu un model cu totul nou, dezvoltat pe o plaformă comună cu Volkswagen Polo și SEAT Ibiza, era limpede că de pe liniile de asamblare ale uzinei din Mladá Boleslav avea să iasă un vehicul care va prelua o parte dintre caracteristicile suratelor din grup, dar va miza pe un preț mai accesibil. Cehii nu au acceptat însă niciodată titulatura de „marcă de buget a grupului Volkswagen” și nici pe cea de „brand low-cost”. Ba chiar, cu câțiva ani în urmă, au stârnit o întreagă dispută în cadrul grupului-mamă când au refuzat să accepte rolul de soră săracă și au forțat managementul să accepte ideea de marcă „smart”. Ce însemna asta? Nici mai mult, nici mai puțin decât asumarea înscrierii într-un palier de preț sub cel al celorlalte mărci ale grupului, renunțarea la echipamentele de top aflate în dotarea modelelor Volkswagen, Audi sau SEAT – fără a știrbi din imaginea solidă a mărcii – și găsirea unor soluții inteligente de a seduce clienții. Sunt convins că veți găsi în puține mașini accesoriile ieftine, dar foarte utile, dintr-o Škoda, precum minicoș de gunoi, suport detașabil pentru smartphone, racletă pentru curățarea gheței de pe geamuri înglobată în capacul rezervorului de carburant etc.
Dar să lăsăm istoria deoparte. A treia generație a modelului Fabia a sosit pe piața românească cu un design destul de puțin modificat față de cel al variantei anterioare. Din lateral e chiar foarte greu să găsești vreo diferență. În spate, doar câteva linii drepte, încheiate în unghiuri ascuțite, și blocurile optice cu rame negre îți sugerează că ai de a face cu un model mai dinamic decât predecesorul său. E drept că partea frontală a beneficiat de o mai mare atenție a designerilor, având o grilă a radiatorului, faruri și proiectoare complet redesenate. Toate acestea asigură un aspect mai dur, mai puternic și mai dinamic.
În interior, se remarcă materialele de o calitate mai bună decât cele existente în dotarea variantei anterioare și, imposibil de ignorat, o planșă de bord cu un design simplu și curat, specifică modelelor germane. Lipsesc cu desăvârșire artificiile inutile de design, soluțiile fistichii și zecile de butoane mai mult sau mai puțin utile care se regăsesc la multe alte vehicule. Asta fără ca vreo funcție esențială să fie absentă din dotarea vehiculului. Despre afișajul tactil multifuncțional împrumutat de la gama-soră Volkswagen nu avem decât cuvinte de laudă. În esență, atât din punctul de vedere estetic, cât și din cele ale confortului, ergonomiei și funcționalității avem de-a face cu un vehicul cât se poate de bine gândit.
MQB și nu prea
Spuneam că noua Fabia este unul dintre exponenții de seamă ai ideii de marcă „smart”. Ei bine, așa cum design-ul, dotările și micile componente menite să facă mai plăcută viața la bord pot fi încadrate în acest concept, la fel se înâmplă și cu implementarea platformei MQB. Oficialii mărcii cehe acceptă cu jumătate de gură că baza noii Fabia este doar în proporție de circa 41% aceeași cu deja vestita platformă MQB a grupului Volkswagen. Sunt însă mândri să afirme că doar 9% din actuala Fabia mai are vreo legătură cu vechiul model. Ei bine, în timpul mersului, simplificarea bazei tehnice se simte. Chiar dacă aveam de-a face cu un model dinamic, stabil și confortabil, tangajul resimțit la oprirea pe loc a vehiculului arată o mică problemă de echilibrare. Și ușoarele derapaje ale părții frontale în timpul efectuării virajelor la viteze superioare indică același lucru. Cu toate acestea, în niciun moment Škoda Fabia nu îți dă impresia că vei pierde controlul. Poate doar lipsa feedback-ului sistemului de direcție – atât de des întâlnită la modelele a căror principală „arie de joacă” este orașul – să deranjeze șoferul. Și încă două detalii importante: gama de motoare disponibilă este compusă din nu mai puțin de cinci variante alimentate cu benzină și patru dieseluri, iar lista de prețuri începe de la 10.373 euro (Active, 1.2 HTP – 60 CP) și urcă până la 21.203 euro (RS, 1.4 TSI – 180 CP).
(Articol publicat în numărul 34 – februarie 2015 – al revistei AUTOpro. Pentru articole mai noi vă rugăm să vă abonați)