AUTOpro
AUTO pro Exclusiv Autonomous Test drive Test scurt

Hi Simo, mă duci și pe mine unde am nevoie? – Drive Experience cu Ji Yue 01

Ji Yue 01 Drive Experience

AUTOpro a avut șansa unică de a testa unul din primele modele de mașini robotizate care rulează pe străzile din această lume! Însă acest drive a fost în China, cu un model și o marcă de care nu ați auzit. Nu aveați de unde, fiind unul din cele mai avansate automobile lansate de foarte puțin timp – Ji Yue 01 !

Dan Vardie, Beijing, China

Geely este unul din cele mai mari grupuri auto din lume, cu un portofoliu de mărci care depășește nu doar pe aproape toți ceilalți producători, dar care se întinde pe aproape tot globul. Ce au în comun Volvo, London Taxi, Lotus, Proton, smart sau Zeekr? Geely este proprietarul majoritar (sau decizional) al tuturor acestor mărci.

Marcile Grupului Geely

Geely este viitorul partener al lui Horse (acum parte a grupului Renault) cu care va face un JV global (se adaugă și gigantul petrolier Aramco) și care va avea operațiuni și în România! Este și partenerul lui Renault în Coreea de Sud, la fosta fabrică Samsung pe care Louis Schweitzer – fostul PDG al grupului Renault și autorul alianței Renault-Nissan – a cumpărat-o acum mai bine de 2 decenii, în același timp cu achiziția Dacia. Geely are participare majoritară în camioanele Volvo, are rețea proprie de sateliți, lucrează la mașini zburătoare și multe altele… Despre unele din aceste mărci și modele, testate aici în China, veți putea citi în exclusivitate în AUTOpro în următorul interval de timp…

Acum doar 3 ani, Eric Li, fondatorul lui Geely, a semnat un parteneriat strategic cu Baidu, gigantul IT al Chinei. În cuvinte simple, Baidu este un Google al Chinei (fără ca Google să aibă acțiuni în Baidu). Din acest parteneriat s-a născut compania Jidu Auto, care are o filozofie diferită de tot ce am întâlnit.

Logo Ji Yue
Logo Ji Yue

În lumea noastră auto tradițională, proiectarea unei mașini se face în jurul celui de la volan. Acesta este cel care decide achiziția, gândindu-se la ce îi place, trebuie, visează, etc. Noua companie a mutat proiectarea în jurul experienței pe care o vor avea cei transportați în vehicul. Jidu a fost fondată pentru mașini robotizate, sustenabile, care să folosească Inteligența Artificială (AI) pentru o experiență spectaculoasă a – ați ghicit – celor din mașină. În epoca mașinilor robotizate, rolul și job-ul celui de la volan scădea spre zero – așa cum a „pățit” și cel care scrie aceste rânduri! Și asta pe drumuri publice din China, astăzi!

Dan Vardie si Xia (Joe) Yiping in Beijing, China discuta despre Robocar
Dan Vardie alături de Xia (Joe) Yiping, la Salonul Auto de la Beijing 2024

Xia (Joe) Yiping, CEO-ul lui Jidu Auto, ne spunea într-un lung interviu acordat AUTOpro – pe care îl puteți parcurge în întregime doar la noi pe site – că electrificarea a făcut progrese importante la orice nivel – baterii, motoare electrice, rețea de stații de încărcare, însă au rămas în urmă cu capabilitățile autonomous driving. Și de aici începe misiunea lui Joe.

Ji Yue 01 Drive Experience

Ji Yue 01 este un crossover de dimensiuni medii, full EV, echipat cu un număr impresionant de camere de luat vederi, senzori cu ultrasunete și radar, dar și cu o putere computațională uriașă. „Noi nu mai vorbim de big data. Este insuficient. Avem mega-data!”. Aici intervine Baidu, care nu doar că are toate hărțile din China, dar are și toate datele de trafic și poate face analize cu viteze pe care doar tehnologia 5G o permite. Ca o observație, pe tot parcursul testului nostru, am avut 5G, permanent. Telefonul meu mobil îmi arăta 4G, dar probabil că SIM-ul meu Vodafone de România nu era ce trebuie…

Mulțumită acestei conectivități, Ji Yue 01 nu mai are tot hardware-ul unui automobil clasic, pentru că cei mai complicați algoritmi sunt în altă parte, însă viteza de reacție la orice situație de trafic este înspăimântător de mare! Ca să dăm un exemplu „pământean”, nu mai este nevoie de clanțe la uși pentru că mașina te recunoaște și te ascultă. Așa cum vedeți în filmulețul realizat în timpul testelor, îi spui „Hei Simo, deschide ușa din față!” și Simo – partenerul tău digital, gen Google sau Alexa, doar că numele îi vine de la Isaac ASIMOV – face ca asta să se întâmple!

În micul video am învățat puțină chineză ca sa mă înțeleg cu SIMO, care încă nu vorbește engleză. Mă rog, chestie de 2 – 3 luni de zile! 

Nici volanul nu mai este ce a fost, acum avem un semivolan – în genul celor din aviație – retractabil. Avem un singur ecran! Dar unul panoramic de 35,6 ”, care practic se întinde pe cam toată planșa de bord!  Chiar dacă nu este unic în industrie, acest ecran este „miezul” tehnologiilor de la bord. Se poate diviza în 3 partiții. Prima îți arată ce vede sistemul autonomous, mașini, camioane, motociclete, pietoni, etc. Partiția centrală are sistemul de navigație, iar cea de-a treia partiție poate găzdui un frumos ecran 4K pentru pasagerul din dreapta. Prietenii mei chinezi m-au întrebat dacă nu vreau să văd un film Hollywoodian și așa am descoperit un super sistem hi-fi audio video! Pozele făcute o demonstrează.

Am rămas uimit de folosirea gesturilor în genul lui Iron Man și care mutau de pe o partiție pe alta ce am dorit. Este spectaculos și ai senzația că nu te ridici la nivelul lui Iron Man, însă pe măsură ce faci „exerciții” AI-ul te învață bine și te face să crezi că ești chiar talentat să dai din mâini! 

Însă cea mai mare surpriză a fost să aflu că distracția cea mai mare a chinezilor la bordul unui automobil este… karaoke! Am descoperit că există sute, dacă nu mii de aplicații de karaoke în mașină pe care le instalezi pe telefon și când intri în mașina ta inteligentă, aplicația se importă – tot Simo se ocupă – și din clipa aceea ai distracție pentru toată lumea de la bord! Interacțiunea dintre cei care utilizează mașina și AI – cum este Simo – este considerată de o importanță capitală în viitorul automobilului.

Ji Yue 01 Drive Experience

Joe ne-a vorbit de interacțiunea naturală, care presupune ca să se ajungă la un nivel de comunicare absolut identic cu cel în care comunică oamenii între ei. Mobilitatea autonomă presupune ca mașina să ruleze pe diverse drumuri indiferent de condițiile meteo și de vizibilitate în condiții de securitate rutieră totală, să o facă liber înțelegând locațiile pe unde trece, putând să își aleagă ruta. Mai presupune ca AI să evolueze singură învățând din experiența de condus, adaptându-se continu la orice scenariu. Mai mult, învață rapid obiceiurile celui de la volan, dar și pe ale celor din mașină! Joe le numește „automotive robots”- către care se îndreaptă Ji Yue 01.

Ji Yue 01 Drive Experience

Comunicarea verbală permite aproape orice comandă, de la lucrurile simple de deschidere a ferestrelor și până la indicații de navigație. Modelul testat de noi integrează un chatbot dezvoltat de Baidu, numit „Ernie Bot”, care face exact această  experiență interactivă avansată. Este un fel de Chat GPT chinezesc, considerat însă mai avansat. 

Marele secret al acestui automobil este nivelul de autonomous. Oficial este L 2.5 și trebuie tratat ca atare. Însă inginerii lui Jidu mi-au explicat că este gata implementat L3 – adică este total funcțional! Motivul de secret este că legislația din China încă nu a ajuns la L3. Însă gazdele mele mi-au spus că cel târziu în martie anul viitor legislația pentru L3 intră în vigoare și toată lumea va fi deja pregătită!

Drive experience Ji Yue 01

Ji Yue 01 se comportă ca autopilotul lui Tesla pe autostradă, adică rulează frumos și fără griji, depășește fără probleme și revine în bandă. Însă de aici similitudinea cu Tesla încetează. Mașina iese singura de pe autostradă, intră în oraș și negociază orice situație de trafic , orice intersecție, ducându-te la destinație. Testul făcut în China pe drumul de la Aeroportul din Shanghai la Hanjou Bay – unde este centrul multor operațiuni Geely, a reprezentat un WOW continuu. Ji Yue 01 prin Simo a navigat impecabil, rolul meu fiind acela de a ține mâinile pe lângă volan și de a-l atinge când Simo îți spune să o faci! În actuala fază a legislației inginerii au folosit expresia „mâinile pe lângă volan, ochii pe drum!”. După ce apare legislația cu doar câteva adaptări de soft, mașina nu îți va mai cere să pui mâinile pe volan! 

Indicatorul fundamental în domeniul autonomous se numește PPA – Point to Point Autopilot. Acest indicator trebuie să ajungă la cifra ideală 1, adică nu este nevoie să intervii la volan pe toată distanța parcursă. În China s-a declanșat o competiție națională între toți producătorii de mașini robotizate, dar și între cei care le conduc (mă rog, mai bine zis se lasă conduși), care este cel mai bun în domeniu. Aici intervin trei criterii. PPA trebuie să fie 1. Însă mai contează și distanța parcursă, ca una este să mergi autonom 5 km și alta 500 km. În fine, se ia în considerare mixul de străzi, pentru că 500 km pe autostradă – vorba aceea – știe toată lumea! Însă o combinație cu de toate – autostradă, circuit urban, suburban – este o mare diferență de complexitate a problemelor pe care AI trebuie să le rezolve. Nu am fost curioși să aflăm cine conduce pe moment…

Drive experience Ji Yue 01

În schimb, am aflat că peste 90% din cei care au cumpărat acest automobil folosesc sistemul inteligent PPA. Sistemul unui Ji Yue 01 se bazează pe camere de luat vederi – în genul Tesla. Adică Ji Yue 01 nu folosește tehnologia Lidar. Am avut o lungă discuție cu Xia despre cele două tehnologii și dacă se poate face L3 fără Lidar? În interviul din AUTOpro am aflat punctul lui de vedere, care reprezintă filozofia companiei. Până la data testului nostru, proprietarii de Ji Yue 01 parcurseseră peste 1,8 milioane km în sistem PPA! Tot la acea dată, Xia ne-a confirmat că sunt cartografiate pentru nevoie PPA orașele Shanghai, Beijing și Hangju Bay și multe autostrăzi – cam 90% din cele din China! Iar până la sfârșitul acestui an, planul este să acopere 90% din toate drumurile din China!

Baidu a introdus pe Ji Yue 01 sistemul Vision Takes All (VTA), care permite această conducere „vizuală”, care realizează detecția dinamică, urmărirea temporală, maparea în timp real și înțelegerea instantanee o oricărei situații de trafic. Hărțile Baidu sunt integrate de sistem și dezvoltate continuu. Evident avem upgrade over the air (OTA). Mașina a fost lansată pe piață în octombrie 2023 și până acum a avut deja 5 upgradări. Cei care conduc acest model pot vorbi cu Simo pentru a comunica idei de îmbunătățiri, Simo având un soft care să analizeze aceste propuneri.

Ji Yue 01 Drive Experience

Noi am condus Ji Yue 01 în modul PPA și este dincolo de imaginație. Dar am avut curiozitatea să conducem mașina inteligentă pe un circuit de testare pentru a vedea – pe stil vechi – cam ce capabilități dinamice are. Ei bine, o altă surpriză plăcută!

Sistemul trage bine, accelerează impresionant, glisează corect, oferă senzații la pedală ca odinioară la mașinile cu calități sportive. Ji Yue 01 este un full EV și – aici este lipsa – nu are acele sunete guturale cu care suntem obișnuiți. Însă probabil că sintetizarea unor sunete care să ne fiarbă sângele nu va fi o problemă.

Mașina noastră robotizată este foarte capabilă autonomous și foarte reală, azi și nu mâine. Te poți lăsa condus de PPA sau poți conduce Ji Yue 01 ducând la limită calitățile dinamice, care de cele mai multe ori sunt mai departe decât ce poate cel care conduce. Sigur, asta dacă ajungi pe un circuit de teste, pentru că asemenea exerciții de condus sportiv nu sunt recomandate în trafic și nici nu prea se mai poate la ce aglomerație am văzut în megalopolisurile din China.

Ji Yue 01 Drive Experience

Prețul unui Ji Yue 01 în China pleacă de la 34.100 $ și ajunge la 46.500 $. La banii aceștia primești un crossover compact superior, de 4,853 m lungime, cu un ampatament impresionant de 3 m, cu jante de 19” sau 21”. Cu prețul de plecare se achiziționează versiunea Max, cu o putere de 270 CP și un cuplu de 343 Nm,  care permite o accelerație 0 – 100 km/h în doar 7,2 sec. Are un singur motor, o baterie LFP de 71,4 kWh, care oferă o autonomie de 550 km! Opțional există posibilitatea achizitiei unei baterii de 100 kWh (adițional 6.150 $), oferind o autonomie impresionantă de 720 km. 

La prețul maxim, se poate cumpăra versiunea Ji Yue 01 Max Performance – pe care am condus-o în China. Are două motoare cu o putere totală de 543 CP și 686 Nm, ce-i permit o accelerație spectaculoasă 0 – 100 km/h în doar 3,8 sec!  Bateria de 100 kWh permite o autonomie de 660 km. Pentru un EV dual motor de asemenea dimensiuni este absolut remarcabilă. Mai mult, încărcarea DC fast charging necesită 30 minute de la 10% la 80%!

Evident că aceste prețuri pentru Ji Yue 01 sunt doar în China și este clar că în Europa vom avea prețuri sensibil mai mari. Dar asta nu este vestea cea mai proastă. Din păcate, așa cum ne-o spune chiar Joe, nu există nici un fel de planuri pentru Europa. La momentul interviului nostru cu Joe, acesta ne-a spus că merge în Emiratele Arabe Unite pentru a lansa acest model. L-am întrebat pe executivul Jidu cum va proceda având în vedere că acolo nu există hărțile Baidu? „Baidu are parteneri în multe locuri, inclusiv în Emirate.” Dacă este să speculăm un pic, nu ne putem reține să remarcăm că în Europa sigur Baidu nu are un parteneriat cu Google… Dar cine știe ce urmează…

Articole similare

Test drive Seat Tarraco FR – Toreador FRoce

Filip Sîrbu

Test drive Nissan Juke – (Mai) tânăr și (mai) neliniștit

Filip Sîrbu

Test drive Cupra Born 58 kWh – Direcție antrenantă

Filip Sîrbu