Un studiu realizat de o publicație franceză de profil a scos la iveală costurile la bateria care este utilizată de modelele electrice și hibride produse de Dacia și de Renault.
Conform acestei analize, modelul cu emisii zero Spring are cel mai scăzut preț/kWh, în timp ce Jogger are cele mai ridicate costuri.
Cât costă să schimbi bateria folosită de Dacia Spring
Mașinile electrice sunt alcătuite din mult mai puține piese comparativ cu echivalentele lor cu motoare termice. Diferențele se regăsesc în mare parte la nivelul sistemului de propulsie. Cu toate acestea, electricele sunt vândute la prețuri mult mai mari, iar asta este urmarea costului bateriilor, care conțin materiale rare.
Bateria poate costa mai mult de jumătate din cea a unui vehicul electric, însă această proporție variază foarte mult de la o mașină la alta. Producătorul, capacitatea și alte caracteristici ale acestora influențează costul acumulatorilor. Unul dintre factorii principali care cresc prețul bateriilor îl reprezintă conținutul de litiu necesar pentru fiecare kWh. Experții în domeniul auto anticipează că noile formule chimice ale bateriilor vor contribui la reducerea suplimentară a acestor costuri.
Pentru a putea evalua costurile acestor baterii, francezii de la L’Argus au analizat modelele electrificate produse de Dacia și de Renault. Cel mai accesibil model electric din Europa este Spring, care este asamblat în întregime în China. Dezvoltat pe o platformă tehnică împărtășită cu Dongfeng, vehiculul care poartă sigla Dacia folosește bateria de 26,8 kWh produsă de chinezii de la Sunwoda. Costul acesteia este de aproximativ 7.000 de euro.
La un calcul simplu ajungem la un preț de 261 de euro/kWh, care este cel mai mic din cadrul Grupului Renault. Cu toate acestea, prețul este aproape dublu comparativ cu media din industrie, care este de circa 150 de euro/kWh. Avantajul oferit de Spring, față de alte modele, este arhitectura pe 262,8 volți, care nu permite încărcări la viteze mari. Asta se simte și în capacitatea de recuperare a energiei.
Cât costă bateriile modelelor electrice Renault 5 electric și Megane E-Tech
În ceea ce privește compania-mamă, Renault tocmai a anunțat că apelează la acumulatori LFP (litiu-fier-fosfat) produse de LG. De asemenea, pentru viitoarele sale modele electrice, francezii vor folosit acumulatori produși de CATL, care vor avea mai puțin de 60 kWh. Primul model care va primi bateria de această capacitate va fi următorul Twingo, care va debuta în 2026.
La momentul actual, costul per kWh este de 280 de euro în cazul noilor Renault 5 electric și Megane E-Tech. În aceste condiții, bateria ajunge să coste 14.400 de euro pentru primul automobile și, respectiv, 17.000 de euro pentru cel de-al doilea. Cel mai scump acumulator este cel de pe Scenic E-Tech. Spre exemplu, versiunea de 87 kWh costă 25.000 de euro.
Costurile bateriilor folosite de modelele hibride din grupul francez sunt semnificativ mai mari. Mai exact, acestea ajung să fie de până la zece ori mai mari comparativ cu cele ale automobilelor electrice, în ciuda unor capacități mult mai mici. Așa stau lucrurile cu noul Duster Hybrid, a cărui baterie de 1,2 kWh costă 3.500 de euro. Cu alte cuvinte, avem un preț de 3.000 de euro/kWh. Același tarife se aplică și în cazul Daciei Jogger echipat cu același motor 1.6 Hybrid.
Aceste modele ale constructorului din Mioveni sunt construite pe aceeași arhitectură CMF-CD folosită de Renault Austral, Espace și Rafale. Versiunile 1.2 Full Hybrid primesc un acumulator de 1,7 kWh, care costă cu 500 de euro mai mult. În schimb, bateria de 87 kWh și 400 V a lui Scénic E-Tech electric în versiunea High Autonomy valorează nu mai puțin de 25.000 de euro, adică mai multe de jumătate din prețul mașinii, care pornește de la 46.990 de euro.
Din fericire pentru proprietari (cel puțin primii), Renault aplică o garanție bateriilor sale de tracțiune în limita a 70% capacitate după opt ani sau 160.000 km, care este standardul industriei în prezent.