Jogger este încă un succes răsunător marca Dacia, de la lansarea sa și până la introducerea în gamă a versiunii hibride fiind deja comandate peste 83.000 de exemplare. Așadar, Dacia Jogger Hybrid 140 nu are de făcut decât să continue evoluția gamei. Este asta pe atât de ușor pe cât pare sau presiunea pusă pe noul venit poate dăuna întregii serii?
Darius Pană, Lisabona, Portugalia
Renunțarea la motorizările diesel pe oricare dintre noile Dacia ce se bazează pe arhitectura CMF-B a Grupului Renault – Logan, Sandero, Sandero Stepway și, cel mai nou, Jogger, a făcut, cel mai probabil, ca unii potențiali clienți să fie dați înapoi de la decizia de a plasa o comandă pentru un model din această listă.
La Jogger, mai ales, faptul că cel mai puternic motor genera 110 CP îi determina pe anumiți sceptici să-și pună întrebarea „este oare suficient pentru momentele când încarc mașina la capacitatea maximă?”.
Ei bine, nu doar că acum astfel de probleme au dispărut, ci nou-venitul în gama Jogger aduce cu sine și câteva premiere absolute în portofoliul Dacia, de la înființarea companiei și până în prezent.
Jogger Hybrid 140 este prima Dacia de serie din istorie ce a primit un sistem de propulsie de tip full hybrid, adică unul ce poate pune în mișcare mașina strict electric, cu zero emisii deci, pe anumite distanțe. Totodată, avem în față primul model Dacia care beneficiază de un panou de bord reprezentat de un ecran digital. Nu în ultimul rând, versiunea Hybrid 140 aduce prima transmisie automată în gama Jogger.
Așadar, sunt multe noutăți despre care trebuie să vorbim. Nu vom insista pe fiecare capitol clasic de analiză în parte, asta fiindcă cu Jogger ne-am mai întâlnit la lansarea internațională, dar l-am și testat în amănunt, iar baza este aceeași. Ba chiar, Dacia Jogger Hybrid 140 a păstrat complet nealterate toate avantajele gamei și se poate așeza lângă orice altă versiune fără să iasă cumva în evidență.
La exterior, singurul element ce îți transmite faptul că Jogger este electrificat este dat de inscripția „Hybrid” de sub denumirea modelului. Atât și nimic mai mult.
Este adevărat că odată cu introducerea în gamă a lui Jogger Hybrid 140 este disponibilă și o nouă culoare pentru exterior – Schiste Grey, un gri precum cel din pozele de față. Doar că această nuanță va fi disponibilă de acum pe oricare dintre celelalte variante Jogger. Așadar, privit de afară, pe Jogger Hybrid 140 îl vei deosebi de alte ediții doar dacă urmărești însemnul de pe hayon, din colțul stânga jos.
În rest, același break cu alură de crossover, ce nu a renunțat la garda la sol de 20 cm, care face de rușine multe „SUV-uri”. Da, am pus ghilimele, fiindcă un SUV adevărat nu se poate lăuda cu gardă la sol de 15 – 16 cm…
La interior apar cele două mari noutăți pe care, până la Jogger Hybrid 140, nu le puteai observa la alte modele din aceeași serie.
Mă refer desigur la levierul schimbătorului de viteze, ce este acum cuplat unei transmisii automate și în consecință este adecvat ca design, dar și ca mod de lucru.
Panoul de bord cu ecran TFT cu diagonala de 7 inch este o altă noutate absolută nu doar la Jogger, ci și pentru oricare alt model Dacia. Este fix aceeași soluție pe care o folosește și Renault Clio Hybrid sau Captur Hybrid / Mitsubishi ASX. Display-ul este încadrat de două afișaje separate – cel pentru nivelul de energie din baterie și cel pentru cantitatea de benzină din rezervorul de 50 de litri. În jurul acestor afișaje mai sunt diferiți martori ce se pot aprinde atunci când consideră că este nevoie să anunțe ceva.
În rest, mai nimic diferit față de oricare alt Jogger. Spațiul interior este complet neschimbat, capacitatea portbagajului rămânând aceeași, la fel ca și posibilitatea de a alege versiuni cu 5 sau 7 locuri pentru Dacia Jogger Hybrid 140.
Totul a fost posibil prin depozitarea pachetului de baterii de 1,2 kWh în locul unde este amplasată roata de rezervă sau rezervorul de GPL la celelalte variante de motorizare. Adică, undeva sub podeaua portbagajului, cumva deasupra punții spate.
Iar asta aduce nu doar beneficiul păstrării intacte a capacității de depozitare, ci un altul poate mai important uneori. Ținuta de drum a noului Jogger Hybrid 140 este o idee mai bună, grație unei distribuții a maselor mai eficientă. În același timp, este adevărat că, în medie, un Jogger Hybrid 140 este mai greu decât celelalte versiuni strict termice cu circa 180 de kg, dar asta nu se simte. Fiindcă acum avem mai multă putere și cuplu mai generos, dar și pentru că la nivel de suspensii au fost operate modificări într-atât încât ținuta de drum să fie în continuare pe cât se poate de confortabilă.
Nu am cum să nu apreciez că Jogger Hybrid 140 este cel mai plăcut de condus model Dacia al momentului.
Într-adevăr, ampatamentul uriaș pentru un model de segment C (aproape 2,9 metri) produce o rază prea largă de bracaj, iar direcția nu comunică mai deloc cu șoferul, dar, în rest, nu prea mai ai ce să-i reproșezi unui Jogger Hybrid 140.
Mașina păstrează contactul cu solul indiferent de denivelările pe care le întâlnește, chiar și pe drumuri neamenajate îți dă încredere, iar oscilațiile caroseriei sunt bine ținute sub control, fără ca asta să pună în pericol confortul excelent de care te bucuri în orice moment.
Dacă nu ar fi existat Duster 1.3 TCe cu 150 de CP, Jogger Hybrid 140 ar fi fost și cel mai puternic model din întreaga gamă Dacia. Așa, trebuie să se mulțumească cu locul secund. Oricum, este primul hibrid cu acte în regulă din toată istoria Dacia, iar acest statut nu i-l poate lua nimeni, niciodată.
Sistemul hibrid este preluat direct de pe rafturile Grupului Renault, adică este cel montat și pe Renault Clio Hybrid, Captur Hybrid și, mai nou, pe geamănul Mitsubishi ASX. Propulsia este asigurată așadar de un motor pe benzină de 1.598 cmc, aspirat natural și cu injecție indirectă, ce produce o putere maximă de 90 CP la 5.600 rpm și un cuplu de 144 Nm la 3.400 rpm, căruia îi sunt atașate două motoare electrice.
Primul este cel ce poate propulsa mașina fără intervenția celui termic și generează o putere maximă de 36 kW (49 CP) și un cuplu generos de 205 Nm. Cel de-al doilea motor electric este unul de tip starter-generator de mare tensiune, ce a permis ca transmisia automată să fie fără ambreiaj. Practic, acest motor sincronizează rotația motorului cu cea a rapoartelor ce trebuie schimbate pentru ca trecerea din treaptă în treaptă să se facă fără a fi nevoie de un ambreiaj.
O să vă întrebați ce se întâmplă la plecarea de pe loc, atunci? Răspunsul este pe cât se poate de simplu: Dacia Jogger Hybrid 140 pornește mereu folosind doar motorul electric, fie că vorbim despre mersul înainte, fie că este cuplat marșarierul.
Și astfel se obține și o mare reducere a consumului de benzină. Știm cu toții că ruperea stării de repaus la un vehicul consumă o cantitate uriașă de energie. Iar când această energie ia naștere prin arderea combustibililor fosili, ne alegem cu un consum mai mare de benzină / motorină.
La Dacia Jogger Hybrid 140, tocmai pentru că se pleacă mereu de pe loc doar cu motorul electric, se ajunge la un consum de benzină redus mai ales pentru parcursul din localități.
În fișa tehnică, Dacia Jogger Hybrid 140 anunță un consum mediu de 4,8 – 4,9 l/100 km. Și, așa cum am descoperit la testele din Portugalia, aceleași cifre le-am văzut afișate și pe panoul de bord. În funcție de modul de conducere, am fost recompensat cu un consum de benzină între 4,8 și 5,1 l/100 km.
Am mers absolut normal, traseul fiind compus din drumuri naționale, extraurbane, din autostradă, dar și din treceri prin mai multe localități. Așadar, cu 4,9 l/100 km obținuți la sfârșitul celor mai bine de 200 km parcurși, putem spune că Dacia Jogger Hybrid 140 se ține de cuvânt.
Trebuie să specific însă că eu am folosit mai mereu modul de lucru B al transmisiei automate. Acesta este suplimentar celor clasice – P, R, N și D, și produce o „frână de motor” mai accentuată de fiecare dată când ridici piciorul de pe accelerație. De fapt, nu este frână de motor, ci se recuperează la maxim energia de la decelerare și astfel pui mai rapid procente bune la loc în bateria Lithium-Ion de 1,2 kWh (230V). Modul de rulare B este așadar cel recomandat pentru consum redus de combustibil, alături de un stil de șofat bazat pe anticiparea traficului. Totodată, este și mai comod pentru cel din spatele volanului să folosească mai mereu doar pedala din dreapta, atingând frâna numai la nevoie.
Ce mai merită menționat ca deosebire între un Jogger Hybrid 140 și celelalte versiuni, ține de nivelul de zgomot din interior. Antifonarea aș aprecia că este la același nivel, cu mențiunea că motorul termic se aude evident doar atunci când transmisia îl ține la o turație ceva mai ridicată, adică în momentele în care este nevoie de putere suplimentară, ca într-o depășire la viteze extraurbane ori la urcarea unei pante mai accentuate.
În rest, Dacia Jogger Hybrid 140 rulează silențios și elegant, cu minime șocuri de la transmisie sau de la trenul de rulare, în general. La viteze de autostradă, adică la peste 120 km/h, apare ceva zgomot de la vânt și de la pneuri, dar putem spune că, pentru clasa din care face parte Jogger Hybrid 140, nu este nimic ieșit din comun.
Ajungem și la partea mai sensibilă. Noul Jogger Hybrid 140 pleacă de la 23.750 EUR cu TVA. Poate părea ridicat la prima vedere, dar trebuie să ținem cont de faptul că Dacia Jogger Hybrid 140 poate fi ales doar în versiuni superioare de echipare, precum Expression și Extreme (de la 24.600 EUR). În cazul în care ai nevoie de 7 locuri, atunci trebuie să mai adaugi la prețurile de mai sus câte 900 EUR cu TVA, iar dacă bifezi și vopsea metalizată și toate opțiunile disponibile ajungi la preț maxim de 26.610 EUR cu TVA pentru varianta de top Extreme cu 7 locuri.
Este într-adevăr mai mult decât credeam că vom vedea vreodată în dreptul unui model Dacia, dar, pe de altă parte, ce model de segment C cu 7 locuri bine echipat, cu motorizare full hybrid modernă și eficientă, mai poți alege la aceeași bani? Mai nimic. Iar în cazul puțin probabil în care Jogger Hybrid 140 nu se va bucura de succes, în sensul că nu vor fi comenzi pe măsura așteptărilor celor de la Dacia, atunci vom vedea cu siguranță și oferte mai bune. Fiindcă, nu-i așa, cererea reglează oferta.