AUTOpro
Generale AUTO pro Exclusiv Industrie Interviuri Stiri

Interviu în exclusivitate AUTOpro cu Carlos Tavares, CEO Stellantis: „Strategia UE de eliminare a mașinilor cu ardere internă în favoarea celor electrice este o alegere politică”

Ediția din acest an a Salonului Auto de la Paris, âprima după o pauză de patru ani din cauza pandemiei de Covid-19, a prilejuit ca de fiecare dată lansarea mai multor automobile echipate cu sisteme de propulsie convenționale ori alternative. Mașinile nu au fost singurele vedete ale show-ului parizian. Pe lângă acestea au ieșit la rampă și conducătorii unor importanți producători de automobile din Europa, iar unul dintre aceștia este Carlos Tavares. Președintele gigantului Stellantis a răspuns întrebărilor adresate de către ziariștii acreditați în cadrul unei mese rotunde organizată de juriul european Autobest, fondat și prezidat de Dan Vardie.

Încă de la crearea grupului, Tavares a elaborat o strategie de electrificare care prevede o investiție  de 30 de miliarde de euro și care a ajutat acţiunile Stellantis să crească cu peste 60% în primul lor an de activitate. Gigantul auto și-a propus să-și înjumătățească nivelul emisiilor de dioxid de carbon până în 2030 față de anul 2021 și să le reducă cu 90% până în 2038.

Carlos Tavares: „Interzicerea mașinilor termice din 2035 va avea consecințe sociale imposibil de gestionat”

Carlos Tavares

Grupul cu sediul în Țările de Jos este pe deplin angajat în electrificarea celor 14 mărci pe care le deține până în anul 2035, atunci când va fi interzisă comercializarea de automobile noi echipate cu motoare termice, decizie pripită în opinia lui Tavares.

Totodată, acesta consideră că procesul de electrificare a fost ales de politicieni, nicidecum de industrie și îi arată cu degetul „pe cei 27” care „au luat decizia dogmatică de a impune tehnologia electrică”.

„Strategia de a elimina mașinile cu motoare termice în favoarea celor complet electrice începând cu 2035 reprezintă o alegere politică, o mare greșeală dogmatică pe care a făcut-o Uniunea Europeană. Nu este pragmatic pentru că există modalități mai eficiente și mai puțin costisitoare pentru societatea europeană prin care se poate proteja planeta. Este clar că, prin interzicerea motoarelor cu ardere internă, producătorii de automobile vor fi obligați să înceapă să-şi transforme cât mai rapid atât fabricile, cât şi lanţurile de aprovizionare. Brutalitatea acestei schimbări va avea consecințe sociale imposibil de gestionat. Acest strat de dogmă va trebui completat de un anumit pragmatism, care include continuarea subvenționării vânzărilor de hibrizi”, a declarat Carlos Tavares.

Înaltul oficial din industria auto spune că, în curând, producătorii de mașini electrice, inclusiv Stellantis, vor oferi modele cu emisii zero cu autonomii de 600-700 de kilometri. „Pentru ca o mașină electrică să poată parcurge până la 700 de kilometri cu o singură încărcare aceasta trebuie să fie în medie cu 400 până la 500 de kilograme mai grele comparativ cu cele convenționale, dar și mai costisitoare. Din păcate, nu există suficiente materii prime pe planetă pentru a acoperi acest surplus și veți vedea că ONG-urile se vor întoarce împotriva noastră în această privință. Lumea trebuie să înțeleagă că a avea mașini electrice fără a avea și energie curată pentru a le produce face inutile eforturile noastre, iar această problemă este cunoscută și comentată de mulți ani. Deci, nu va trebui să veniți și să ne spuneți peste câțiva ani că automobilul electric nu este până la urmă o soluție eficientă pentru că este prea greu și consumă prea multe resurse pe planetă” , a mai precizat Tavares.

„Chinezii sunt cei mai puternici concurenți ai noștri”

Carlos Tavares

În ceea ce privește ofensiva pe piața din Europa producătorilor chinezi, cei mai puternici rivali în opinia sa, CEO-ul Stellantis spune că lupta va fi dură deoarece „Europa le-a întins acestora covorul roșu”.

„Condițiile oferite concurenților chinezi pe piața europeană trebuie să fie aceleași cu condițiile oferite concurenților occidentali de pe piața chineză. Mă refer aici la taxele de import, care pentru vehiculele din China ar trebui să fie simetrice cu cele aplicate automobilelor occidentale pe piața din această țară”, a spus Carlos Tavares.

Carlos Tavares a vorbit, de asemenea, pe seama creșterii continue a prețurilor la mașini în ultima perioadă. „Nu trebuie să fim surprinși de prețurile mașinilor. În plus, trebuie să ne așteptăm că acestea ar putea să crească în continuare pentru că vor trebui să urmeze inflația pentru a păstra sustenabilitatea companiilor. Unii producători vând în pierdere și, prin urmare, ar putea să crească prețurile în mod semnificativ”.

Prețurile mașinilor electrice vor scădea drastic

Referitor la prețurile vehiculelor electrice, Tavares spune că Stellantis se pregătește să lupte împotriva concurenților internaționali, în special a celor din China, producând mașini cu emisii zero cu câteva mii de euro mai ieftine comparativ cu alte modele europene.

De altfel, una dintre cele mai interesante declarații pe care le-a făcut la Salonul Auto de la Paris numărul 1 de la Stellantis a fost cea pe seama scăderii drastice a prețurilor la mașinile electrice. În opinia lui, din 2026, modelele cu zero emisii ar putea fi mai ieftine decât cele cu motoare cu ardere internă.

„Cred în continuare că este puțin probabil ca în următorii 3-5 ani modelele electrice să poată fi oferite la prețuri sub 20.000 de euro. Dar, odată cu creșterea volumelor, tarifele vor scădea brusc. Cumva, din acest punct de vedere, cele două tipuri de propulsii se vor alinia în următorii ani, însă în cazul electricelor prețurile vor fi mai volatile deoarece depind foarte mult de tarifele la materiile prime”, a declarat Carlos Tavares.

Tavares pledează pentru libertatea de mobilitate a mașinilor în Europa

Nu în ultimul rând, Carlos Tavares a vorbit și despre dificultățile cu care se confruntă compania pe care o conduce și în pofida numeroaselor probleme, liderul portughez al Grupului Stellantis spune că nu va închide fabricile din Europa. „De obicei mă ţin de promisiuni, însă trebuie în același timp să rămânem cât mai competitivi”.

Italia reprezintă pentru Stellantis un pilon principal în strategia pe termen mediu și lung. „Costurile de producţie din Italia sunt uneori chiar de două ori mai mari față de cele de la uzinele pe care le deținem în alte ţări europene. Principalul motiv îl reprezintă preţurile exorbitante la energie”, a explicat Tavares.

La nivel global, dar mai ales european, boss-ul Stellantis pledează pentru „libertatea de mobilitate a automobilelor”. „Astăzi există o mișcare organizată împotriva mașinii, care va submina libertatea cetățenilor”, a mai spus Carlos Tavares. Acesta a mai precizat că acesta este și motivul pentru care a creat un forum specific, pe care îl va lansa anul viitor.

Articole similare

Volkswagen Golf GTI va primi în 2026 o versiune complet electrică

Mihai Morcovescu

Drive test Dacia Spring

Dan Vardie

Volkswagen devine Voltswagen. Începe o nouă eră

Florin Amariei