AUTOpro
Test drive Generale

Test drive Renault Austral E-Tech 200 – Direcție asumată

Renault Austral

Renault Austral, câștigătorul prestigioasei distincții AUTOBEST Best Buy Car of Europe, reprezintă cu brio noua paradigmă a mărcii franceze Renault, în special în varianta sa hibridă de vârf.

Renault Austral a jucat un rol semnificativ în stimularea interesului francezilor pentru segmentele superioare cu potențial crescut de profit, datorită viziunii inspirate celebrului CEO al Alianței Renault-Nissan-Mitsubishi, Luca de Meo. Alături de EV-ul Megane E-Tech, Renault Austral a devenit rapid un punct de referință în revitalizarea brandului Renault, care se îndepărtase în ultimii ani de prosperitatea segmentului C.

Nu ne vom concentra prea mult asupra detaliilor legate de platformă, geneză sau conectivitate, deoarece toate acestea au fost discutate pe larg atât online, cât și în revistă, Renault Austral fiind de nenumărate ori dezbrăcat de secrete de AUTO Pro. În schimb, ne vom axa direct pe subiect, și anume pe inovativul și avansatul sistem de propulsie hibrid, care nu necesită încărcare la priză, pe care l-am evaluat în versiunea sa de top, care furnizează impresionanta putere de 200 CP, transmisă exclusiv roților punții din față.

În cazul noului Renault Austral, sistemul hibrid E-Tech se compune dintr-o sinergie compusă dintr-un motor termic, de 1,2 litri și 3 cilindri, alimentat cu benzină (131 CP și 205 Nm), și respectiv două unități de propulsie electrice, un starter-generator de putere mai mică, folosit, după cum îi spune și numele, pentru guvernarea pornirii cât mai line a motorului termic dar nu numai, precum și de un motor electric de propulsie, care dezvoltă 68 CP și 205 Nm.

Rezultatul final ajunge la un total de 200 CP și 205 Nm, ce merg exclusiv către puntea față, prin intermediul ingenioasei cutii multi-modale a celor de la Renault, care oferă acum 5 trepte aferente regimului hibrid și respectiv două pentru cel electric. În total, există un total de 7 trepte simulate, sau 15 moduri de funcționare, dacă vreți. Nu vom insista foarte mult asupra acestui capitol întrucât complexitatea și nenumăratele patente depuse de Renault pentru această inovație ar necesita cel puțin vreo câteva articole, dacă nu mai mult.

Promisiunile celor de la Renault sunt că acest sistem hibrid ar fi capabil, în mod teoretic, să permită un parcurs electric în 80% din timp în mediul urban. Ei bine, da și nu. Pentru că noi am văzut, în timpul testului, că sistemul E-Tech poate oferi un rulaj preponderent electric chiar și în rulaje extra-urbane, după cum vom vedea imediat.

Ingeniosul sistem de operare Renault Open R Link, construit pe baza ecosistemului Google Automotive, laureat al prestigioasei distincții SMARTBEST 2023, acordată de juriul AUTOBEST, ne-a impresionat prin funcționalitatea sa dar și prin avalanșa de funcții și statistici extrem de interesante pe care ți le pune la dispoziție.

Un meniu foarte util este cel supranumit Driving Eco, unde se pot vedea statisticile legate nu doar de stilul de condus, cât și de kilometrii pe care mașina a reușit să îi parcurgă în regim complet electric pe un anumit interval de timp. Nu mică ne-a fost mirarea când, la 700 km după resetare, am văzut că am reușit să parcurgem nu mai puțin de 187 de km în regim complet electric, în condițiile în care ne-am deplasat eminamente într-un regim extra-urban. Ceea ce înseamnă că, din punct de vedere statistic, 27% din traseul nostru – 80% extraurban – a fost parcurs în regim complet electric.

Fără a fi nevoiți să mai pierdem vremea la prizele de încărcare. Un rezultat remarcabil, care scoate încă o dată în evidență eficiența și ingeniozitatea sistemului hibrid fără încărcare la priză E-Tech, care îți permite de exemplu să rulezi cu motorul termic pornit în afara localităților și cu el complet oprit în interiorul localităților, rulajul electric fiind posibil chiar și la viteze de 60-70 km, fără a menaja în vreun fel pedala de accelerație.

Consumul aferent acestor 700 de km a fost de 6,6 l/100 km. Un consum bun, însă țineți cont că acesta corespunde unui traseu parcurs peste un sfert din timp în regim electric. Haideți însă să facem un calcul simplu și să vedem cam care ar fi consumul motorului termic, dacă scoatem din ecuație parcursul electric. Dacă aplicăm un mic calcul matematic, scoțând din calcul cei 187 km parcurși în regim electric, ne reiese un consum de combustibil de fix 9 l/100 km.

Am apreciat foarte mult și utilitatea padelelor din spatele volanului, folosite nu pentru a schimba treptele de viteză, ci pentru a regla gradul de regenerare a energiei cinetice în timpul decelerărilor. Față de hibridele celor de la Honda, sistemul celor de la Renault este capabil inclusiv să memoreze doleanțele de regenerare ale șoferului, care nu mai este nevoit să acționeze padelele la fiecare frânare sau decelerare, ca la modelele nipone.

Renault Austral

Pe autostradă, unde motorul termic a fost activ aproape în mod constant, am reușit să atingem un consum de combustibil de 6,9/100 km, menținând o viteză legală de 130 km/h. Acest rezultat a fost posibil datorită pilotului automat adaptiv contextual cu centrare de bandă, un sistem extrem de captivant, avansat și deosebit de complex, care folosește informațiile furnizate de GPS pentru a frâna automat în viraje și în sensurile giratorii, eliminând necesitatea intervenției umane în astfel de situații.

Practic, mașina are capacitatea de a se conduce aproape singură într-o gamă variată de condiții, o performanță cu adevărat spectaculoasă. Aceasta devine cu atât mai remarcabilă în combinație cu panoul de bord digital de 12 inch, care afișează într-o grafică impresionantă informații despre celelalte vehicule de pe benzile adiacente, întrecând chiar standardele setate de unele modele Tesla. Sistemul este capabil să detecteze până la 3 benzi de circulație simultan.

Surprizele nu se opresc însă aici. Pe lângă impresionanta suită de sisteme ADAS, am fost complet captivați de sistemul 4CONTROL, cu 4 roți directoare. Acesta reduce diametrul cercului de bracaj al noului Renault Austral până la 10,1 m, sub nivelul unui Renault Clio, care are nevoie de 10,4 m!  Însă, pe lângă acest beneficiu evident, opțiunea pentru acest sistem aduce cu ea o surpriză extrem de plăcută: o punte spate independentă, prezentă exclusiv pe modelele echipate cu sistemul 4CONTROL. Din păcate, celelalte variante ale Renault Austral primesc o punte spate semi-rigidă.

Cât costă toată această distracție? Ei bine, de la 40.900 euro în sus, dacă optați pentru un Renault Austral HEV 200, în nivelul de echipare de top, Iconic Esprit Alpine. În această sumă sunt incluse nenumărate dotări standard, cum ar fi pilotul automat adaptiv contextual, jantele de aliaj de 20 de inch cu tematică Alpine, hayon-ul electric, volanul încălzit, scaun șofer cu masaj, parbriz electric și multe alte echipamente menite a delecta șoferul și pasagerii de la bordul noului Renault Austral.

Pentru sistemul 4CONTROL, cu 4 roți directoare – care aduce cu sine și punte spate independentă multi-link – trebui să mai scoateți din buzunar 1500 de euro, cu TVA (dotare disponibilă doar pe modelele E-Tech Full Hybrid). Farurile LED Matrix Vision mai costă 800 de euro cu TVA. Astfel că prețul mașinii noastre de test ajunge undeva pe la 43-44.000 de euro cu TVA.

Cu un program Rabla și alte potențiale reduceri, puteți avea un Renault Austral de top la un preț de sub 40.000 de euro. Ceea ce, având în vedere prețurile percepute în industrie – o Skoda Fabia complet echipată poate ajunge la 27.000 de euro! – este, să fim sinceri, o afacere extrem de bună. Primești multă mașină și tehnologie pentru un preț coerent, onest, și, de ce nu, foarte tentant, dacă este să ne întrebați pe noi, demn de AUTOBEST Best Buy Car of Europe!

Articole similare

Noul Opel Corsa facelift va primi în premieră versiuni mild-hybrid de până la 136 CP

ACAROM: Piața auto din România a fost pe plus în 2023, în ciuda unei scăderi semnificative în decembrie

Mihai Morcovescu

Byton vine în Europa

Dan Vardie