AUTOpro
Test drive

Test drive cu noul Peugeot 408 1.2 PureTech 130 GT: Rețeta franceză a succesului

La sfârșitul anului trecut am testat noul Peugeot 408 în cadrul testelor internaționale care au avut loc în Spania. Acum, la trei luni distanță, cel mai nou membru al familiei „leului” a sosit, în sfârșit, și în România. Propunerea francezilor pentru segmentul de clasă C este una mai mult decât interesantă, o mașină cu un design foarte atractiv, care îmbină excelent detalii estetice de la nu mai puțin de trei clase. (Foto: Dragoș Savu)

Noul model al constructorului din Hexagon propune o rețetă de design care tinde să devină una de mare succes, și anume siluetă de fastback, spațiu interior de sedan și gardă la sol specifică unui crossover.

„Leul” nu se mulțumește doar cu tiparele tradiționale, ci se ghidează tot mai mult după principiul „la vremuri noi, mașini noi”. Din această gândire s-a născut noul Peugeot 408, un automobil care a fost încadrat de producător în clasa compactă pentru că este strâns înrudită cu 308.

Dincolo de aspectul pur estetic, noul Peugeot 408 pune la dispoziția clienților motorizări frugale, un comportament dinamic sportiv neașteptat de bun și un nivel de confort mult peste medie. În ciuda prețului considerat de mulți ca fiind destul de ridicat, este foarte posibil ca francezii să dea lovitura cu această mașină și să convingă mulți clienți din România și de pe alte piețe din Europa să o cumpere.

Spunem asta la capătul a două zile de teste la volanul noului 408 și a unui traseu ce a însumat aproximativ 800 de kilometri. În cele ce urmează vă voi vorbi despre o mașină care, așa cum am mai spus-o și cu alte prilejuri, se va vorbi numai de bine.

Cine este noul Peugeot 408?

Peugeot 408

Mulți dintre cei care au văzut mașina și-au pus, firesc, întrebarea ce este, de fapt, noul Peugeot 408? Este un hatchback, un sedan ori un crossover? Pentru a răspunde la această întrebare cei de la Peugeot spun, pe de-o parte, că așa arată sedanul viitorului, iar pe de altă parte spun că este „o nouă generație de mașini”, care cu siguranță va avea nevoie de o nouă generație de cumpărători.

Indiferent de cum este perceput, noul-venit în gama Peugeot este descris de francezi drept „un fastback de segment C”, care a fost conceput pentru a crea concurență pentru fratele Citroen C5 X (cu care împarte platforma tehnică) și pentru Renault Arkana.

În același timp, trebuie spus că nomenclatura 408 a fost folosită pe scară largă de „Leu” de mai mulți ani. Cu toate acestea, este o denumire utilizată în general pentru piețele emergente precum America de Sud sau China. Este pentru prima dată când 408 apare în portofoliul european al celor de la Peugeot și o face în mare stil, impresionând prin design și printr-un șasiu excelent.

Noul Peugeot 408 este un break cu alură de crossover

Noul Peugeot 408 este construit pe o versiune îmbunătățită a platformei EMP2 populară deja pentru Grupul PSA, pe care o folosesc și ale modele din grup precum DS4, Citroen C5 X sau Opel Astra. Asta înseamnă că 70% dintre piesele și componentele pe care le folosește sunt complet noi.

Pentru un jurnalist auto, testarea unei mașini noi începe de cele mai multe ori urmând același scenariu, și anume grăbindu-se să urce la volan pentru a conduce un model cu un design care este mai mult o evoluție decât o revoluție.

În cazul noului Peugeot 408 lucrurile nu stau la fel și asta pentru că această mașină este saturată de atâtea artificii estetice încât, până să descoperim experiența de condus, am admirat-o în cele mai mici detalii. Rețeta francezilor în materie de estetică este una simplă și spectaculoasă deopotrivă ceea ce face ca noul 408 să arate mult mai bine în realitate decât în poze.

Din punct de vedere vizual, designerii Peugeot spun că noul 408 este un break cu o gardă la sol mai generoasă comparativ cu Citroen C5X, care este un crossover clasic. Totodată, ei susțin că, până la montantul B, 408 este aceeași mașină cu fratele mai mic 308, inclusiv la interior. Diferența este făcută de garda la sol de aproape 19 cm și, desigur, de designul părții din spate a noului 408.

Spațiul pentru bagaje ajunge până la 1611 litri

În ceea ce privește gabaritul mașinii, francezii ne tulbură într-un fel percepția în ceea ce privește noul lor produs, spunând că este vorba despre un model de clasă compactă.

Însă, dimensiunile mașinii nu mint. La o lungime de aproape 4,7 metri, o lățime de 1,86 metri și o înălțime de 1,48 metri, noul Peugeot 408 se duce ușor către segmentul D, poziționându-se în gamă între 3008 și 508. La aceste dimensiuni trebuie adăugat și ampatamentul de 2,79 metri, care este echivalent cu un spațiu foarte generos în habitaclu unde pot călători foarte confortabil cinci pasageri.

Spațiul destinat bagajelor are un volum de 536 de litri și poate ajunge până la o valoare de 1611 litri cu bancheta rabatată. De altfel, acesta este unul dintre cele mai mari portbagaje din segment, similar cu cel al lui 508 break. Clienții care vor opta pentru una dintre versiunile plug-in hybrid, volumul va scădea până la 471 de litri. Portbagajul poate fi chiar mai mic de atât, și anume 454 de litri, dacă se alege pentru sistemul audio Focal. Portbagajul are o deschidere amplă și poate fi comandat cu hayon acționat electric, care poate fi deschis și trecând cu piciorul pe sub spoiler.

Coeficientul aerodinamic al noului Peugeot 408 este de 0,28

Noul Peugeot 408 dispune de o parte frontală care duce mai departe tema de pe modelul 308, însă cu un plus de agresivitate, dar și de frumusețe. Se distinge grila radiatorului de mari dimensiuni, care prezintă inserții colorate în aceeași nuanță cu caroseria și care găzduiește noul logo al mărcii.

Nota de sportivitate este dată și de capota sculptată și de farurile LED înguste. Acestea sunt flancate de-o parte și de alta de luminile de zic cu LED în forma colților de leu. Pe versiunea de top GT, pe care am testat-o, sunt disponibile blocuri optice Matrix LED.

La partea posterioară avem un set de stopuri LED cu design 3D, care sunt preluate de pe 308. Acestea sunt excelent puse în evidență de linia fastback a caroseriei și se văd superb mai ales pe timp de noapte. În schimb, luminile de ceață, care sunt integrate în bara masivă profilată, au becuri normale, nu LED-uri.

Și pentru că am adus vorba despre spoilerul posterior trebuie spus că alegerea unei bare din plastic negru nu este pe gustul multora, însă francezii spun că au ales această soluție tocmai pentru a conferi mașinii un aspect robust, specific unui crossover, dar și pentru a reduce costurile. Protecții de plastic regăsim și pe părțile laterale, la nivelul pasajelor roților și a pragurilor.

Cu toate acestea, cred că cei de la Peugeot ar fi putut oferi, măcar contra cost, o bară în culoarea caroseriei, însă aceasta nu este disponibilă nici pe lista de „opționale”. Eu rămân la părerea că spatele lui Peugeot 408 ar fi arătat și mai bine cu spoilerul vopsit în culoarea caroseriei, însă asta ține, nu-i așa, de gusturi.

De asemenea, trebuie remarcată linia plafonului, care plonjează către spate, conferind noului Peugeot 408 o siluetă de fastback, ceea ce înseamnă un plus de aerodinamică. Un artificiu de design interesant îl reprezintă cele două urechi de pisică, așa cum le numesc cei de la Peugeot, care contribuie la coeficientul aerodinamic de 0,28.

Aspectul exterior este completat de jantele de 19 inch oferite standard. Există și jante de 20 de inch cu un design geometric, care sunt oferite pe nivelul de echipare GT și pe pe variantele plug-in hybrid care, cum spuneam anterior, vor sosi în vară.

Mașina poate fi comandată în șase nuanțe: Obsession Blue, Titanium Grey (nuanțe noi), Artense Grey (doar pentru nivelul de echipare Allure), Elixir Red, Pearl White și Black Perla Nera. În test am condus varianta roșu Elixir care, alături de albastru Obsession, sunt cele mai frumoase nuanțe din paleta de culori.

Interiorul noului Peugeot 408 identic cu cel de pe 308

Așa cum ne-a obișnuit, Peugeot nu s-a zgârcit nici pe noul Peugeot 408 în ceea ce privește calitatea și confortul habitaclului, care este tipic pentru un model al „leului”. Asemenea celor mai noi modele, aspectul general are un aer futurist și asta pentru că francezii și-au făcut din nou foarte bine temele, mai ales la capitolul tehnologie, ceea ce le permite să se plaseze deasupra concurenței.

Fiecare versiune a noului Peugeot 408 primește configurația i-Cockpit a sistemului de infotainment, compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto wireless. care constă dintr-un ecran tactil de 10 inch poziționat central pe planșa de bord și un instrumentar digital 3D.

Primul dintre acestea are un meniu foarte intuitiv, ușor de folosit, oferă un simț tactil excelent, iar grafica și culorile sunt foarte plăcute. Sub display sunt poziționate cinci comenzi rapide, de asemenea tactile, pentru radio, climatizare și navigație. Interfața multimedia permite personalizarea acestor comenzi pentru a putea fi folosite în timpul condusului fără ca cel de la volan să fie nevoit să-și ia privirea de la drum.

Instrumentarul de bord amplasat în spatele volanului este complet digital și are o grafică 3D excelentă. Datorită configurației i-Cockpit șoferul va putea să privească grupul de instrumente pe deasupra volanului de mici dimensiuni cu două spițe.

În ceea ce privește materialele, acestea sunt de calitate superioară și plăcute la atingere, cu inserții moi din piele artificială și din aluminiu texturat. Excepție face plasticul tare de pe fețele portierelor, spătarele scaunelor și din partea inferioară a consolei centrale. Clienții vor regăsi, însă, și inserții moi din piele artificială.

Pasagerii care călătoresc pe locurile din spate au la dispoziție un spațiu de 19 cm la nivelul picioarelor, precum și la nivelul capului, în pofida liniei plafonului care plonjează către partea din spate pentru a crea silueta de fastback. Ne-a surprins în mod plăcut antifonarea habitaclului, care este foarte bună. Spunem asta deoarece, la viteze de autostradă de 130-140 km/h, deși mașina testată avea un motor cu 3 cilindri de 1,2 litri turbo, zgomotul de rulare sau de vânt sunt foarte puțin perceptibile.

Pe lista de opționale se mai regăsesc un sistem audio marca Focal cu 10 boxe 690 W, conectivitate wireless pentru telefoane mobile, încărcare prin inducție, camere la 360 de grade și un sistem de filtrare a aerului cu indice de calitate. Din 2023, Peugeot 408 va beneficia și de un sistem Night Vision. Acesta va „vedea” oameni sau animale cu o înălțime mai mare de 50 de centimetri, iar câmpul vizual va fi de până la 200 de metri.

În curând, în ofertă va fi adăugat și pachetul Drive Assist 2.0 de conducere semiautomată. Acesta va include, pe lângă controlul adaptiv al vitezei de croazieră deja disponibil cu funcția Stop and Go, și sistemul de menținere a mașinii pe banda selectată, precum și două funcții noi.

Prima dintre acestea este schimbarea semiautomată a benzii, care va oferi șoferului posibilitatea să depășească alte mașini. și apoi să revină pe banda de rulare inițială, iar cea de-a doua constă în recomandarea de schimbare a vitezei din timp, pe baza indicatoarelor.

Cum se comportă propulsorul cu 3 cilindri de 1,2 litri turbo

Pentru lansarea națională a noului Peugeot 408, reprezentanții Peugeot România a pus la dispoziție doar versiuni echipate cu motorizarea cu 3 cilindri 1.2 PureTech turbo. Aceasta dezvoltă 130 CP, iar resursele sunt „puse” pe asfalt prin intermediul unei transmisii automate cu 8 trepte și convertizor de cuplu.

Bagajul de putere pe care îl oferă această versiune îți dă impresia că ai de-a face cu un model submotorizat, având în vedere că mașina cântărește 1.468 de kilograme. Însă, cei 130 de „cai” s-au dovedit suficienți pentru a rula în siguranță pe autostradă și pe porțiunile de drumuri virajate. Motorul trage bine, însă nu te aștepta la un comportament super sportiv.

Cuplul motor ar fi putut fi mai generos decât cei 230 Nm, care sunt livrați greu de cutia de viteză, în special pe urcare, unde ai nevoie de o treaptă inferioară, iar atunci motorul devine ceva mai gălăgios și mai puturos. În schimb, pe autostradă, mașina asta trage foarte bine pentru un motor în 3 cilindri, și acesta este meritul cutiei, care care, cum spuneam, opt rapoarte.

Totuși, francezii mai au de lucrat la transmisie care, spre exemplu, la accelerarea în modul Normal, mai rămâne „agățată” în treapta selectată pentru a menține un consum redus. Abia în clipa în care „simte” că nu există suficient cuplu, retrogradează și accelerează mai brusc. Pentru a evita micile fluctuații de putere, mai ales când vrei să depășești, trebuie să treci cutia în modul Sport, iar lucrurile vor reintra pe făgașul normal.

Din vară, clienții români vor putea comanda și variantele plug-in Hybrid de 180 și 225 CP, care oferă o autonomie electrică de 50-70 km.

Cum se conduce noul Peugeot 408

Pe autostradă, resursele lui Peugeot 408 sunt bune și suficiente. „Colaborarea” dintre motor și transmisie este decentă și permite mașinii să realizeze în general demaraje dinamice și plăcute, iar la depășiri să răspundă foarte bine.

În materie de consum, noul Peugeot 408 stă bine. Spre exemplu, pe autostrada A1 București-Pitești, având pilotul automat setat la 140 km/h, am reușit să scoatem un consum de 7,3 litri/100 km, o valoare decentă pentru o mașină de o tonă și jumătate echipată cu motor cu 3 cilindri. Apoi, pe sectorul de drum Pitești – Rm.Vâlcea, la urcare, mers regulamentar și doar pe porțiunile cu două benzi pe sens rulat la limită, a consumat fix 6 litri/100 km.

În modul „Sport”, Peugeot 408 a răspuns mult mai bine la apăsarea pedalei de accelerație, dar și în acest mod de rulare transmisia cu 8 rapoarte a arătat că francezii vor trebui să mai lucreze pentru a o optimiza pentru simplul fapt că, deși este liniară, se dovedește lentă în reacții.

În ceea ce privește comportamentul dinamic, mi-a plăcut foarte mult modul în care partea din spate urmează ceea ce dictează fața, iar mașina se simte intuitivă datorită ampatamentului generos de aproape 2,80 metri. Suspensia este reglată spre sportivitate. Totuși, este confortabilă și reușește să absoarbă foarte bine denivelările mai ales la viteze reduse.

La capitolul ținută de drum, pe sectoarele de drum virajat, am descoperit că ruliul noului Peugeot 408 este foarte redus, ceea ce îți dă curaj să abordezi curbele cu o viteză mai mare. Evident că, la o gardă de sol de 19 centimetri, totuși, nu trebuie apăsată foarte tare pedala de accelerație pe astfel de drumuri pentru că riști să pierzi controlul asupra direcției.

Direcția este scurtă, ceea ce te ajută să virezi mai ușor, însă, cu toate acestea, nu se numără printre atuurile noului Peugeot 408. În schimb, ceea ce este de remarcat este că, atunci când rulezi în modul „Sport”, te implică mai mult și poți trăi din plin senzațiile unui condus sportiv.

Cât costă noul Peugeot 408 în România?

Noul Peugeot 408 poate fi comandat în România, unde este comercializat de importatorul Trust Motors. Clienții au la dispoziție 3 niveluri de echipare: Allure, Allure Pack și GT, iar prețul de bază este de 33.600 de euro cu TVA inclus.

Echiparea entry-level se numește Allure și vine cu motorul pe benzină de 1,2 litri E-Tech și 130 CP. Printre dotările standard amintim grilă cromată, faruri Eco LED și jante de 17 inch. La interior, clienții vor beneficia de tapițerie Mi-TEP/Fractil și cusături contrastante de culoare verde, volan îmbrăcat în piele și aer condiționat automat pe două zone.

De asemenea, există un instrumentar de bord digital de 10 inch, un ecran central de 10 inch pentru sistemul de infotainment și sistem audio cu 6 difuzoare.

Pe lista cu sisteme de asistență se regăsesc Active Lane Departure Warning, Safety Plus Pack, Active Safety Brake, tehnologia Visiopark și recunoaștere extinsă a semnelor de circulație (versiunea PHEV).

Varianta plug-in hybrid de 180 CP pornește de la 44.200 de euro, în timp ce, pentru versiunea plug-in de 225 CP pe care am testat-o în Spania, prețul este de 47.500 de euro. Dacă optezi pentru nivelul de echipare de top GT, prețul va urca la 50.400 de euro.

Noul Peugeot 408 poate fi deja comandat în România, unde este comercializat de importatorul Trust Motors. Mașina are un preț de pornire de 33.600 de euro cu TVA inclus. Ca promoție de lansare, Peugeot România va oferi și un discount de 1.200 euro pentru primii clienți. Versiunea testată de noi – Peugeot 408 GT PureTech 130 – are un preț de catalog de 39.740 de euro. Din acest preț, aproximativ 1.700 de euro au fost „opționalele”.

Articole similare

Test drive Volvo C40 Recharge – Rebelul nordic

Filip Sîrbu

Drive test Dacia Duster 2 facelift – pe calea digitalizării

Florin Amariei

TEST Opel Insignia & Mokka – Accent pe motorină

Dan Damian