AUTOpro
Test drive Generale

Test drive Jeep Avenger – Concentrație maximă

Jeep Avenger

Printr-un artificiu remarcabil, Jeep a reușit să condenseze cu succes esența aventurii asociate mărcii americane în cadrul noului Avenger, primul EV din istoria Jeep.

Astfel, Jeep Avenger devine un autentic pionier al mărcii Jeep, care a intrat recent sub tutela amplă a conglomeratului Stellantis. Acest conglomerat a servit, de altfel, drept o sursă consecventă de sisteme de propulsie și platforme, pe care Jeep le-a integrat cu succes în primul lor vehicul electric (EV) din istorie.

Jeep Avenger

Jeep Avenger preia astfel celebra platformă e-CMP2 a grupului Stellantis, pe care sunt construite printre altele și Peugeot 2008, Opel Mokka-e sau Citroen e-C4. Este o platformă modulară, flexibilă și matură, care însă a trecut prin mâinile specialiștilor Jeep, înainte să ajungă la clienții de pretutindeni. Potrivit spuselor mărcii americane, mai mult de 60% dintre componentele platformei sunt dezvoltate în întregime de către Jeep, iar în plus, nu mai puțin de 600 de elemente ale platformei au fost modificate pentru a conferi noului Jeep Avenger un autentic spirit de aventură.

Scăderea semnificativă a dimensiunilor consolelor din față și spate a necesitat, bineînțeles, o reconfigurare a zonelor de absorbție a impactului. Acestea continuă să ofere aceeași capacitate de disipare a energiei cinetice în cazul unui impact nefericit, chiar dacă sunt mai scurte cu 30 de milimetri față de alte modele construite pe aceeași platformă.

Toate aceste ajustări au fost realizate în scopul de a asigura capacități superioare de traversare în teren accidentat, Jeep Avenger mândrindu-se cu o gardă la sol de 209 mm și un diametru de bracaj de doar 10,5 mm, cifre impresionante pentru un off-roader electric de buzunar. În prezent, Jeep Avenger este disponibil doar cu tracțiune față, versiunea 4xe, cu tracțiune integrală, urmând să fie lansată în cursul anului viitor.

Revenim la platformă și la modificările extrem de importante care trebuie menționate aici, pentru că Jeep Avenger face parte din noul val al electricelor construite pe platforma e-CMP2. Concret, la fel ca noul Peugeot e-2008, noul Jeep Avenger beneficiază de un nou motor electric de generație nouă, proiectat de către cei de la eMotors – un joint venture împărțit frățește între Stellantis și Nidec. Acesta funcționează la o tensiune de 400 V și oferă o putere maximă de 156 CP și un cuplu maxim de 260 Nm.

Pe lângă noul său motor, Jeep Avenger se poate mândri și cu o baterie nouă, cu o chimie optimizată, ce poate furniza o impresionantă capacitate de 51 kWh. În totalitate, toate aceste îmbunătățiri au contribuit la optimizarea autonomiei în felul următor: noul motor electric a sporit autonomia cu 5%, noua baterie a adus o creștere de 12%, în timp ce celelalte 5 procente se datorează noii aerodinamici și modificării raportului de transmisie în cutia de viteze, ceea ce a permis atingerea remarcabilei autonomii WLTP de până la 404 de kilometri.

Desigur, pe hârtie, toate aceste îmbunătățiri par extrem de promițătoare. Cu toate acestea, pentru a obține o imagine cât mai clară a eficienței reale a primului vehicul electric din istoria Jeep, am hotărât să ne aventurăm cu noul Jeep Avenger într-o plimbare pe litoralul Mării Negre, cu scopul de a evalua maniera în care noul grup moto-propulsor răspunde cerințelor de putere și cuplu necesare parcurgerii unui drum de mare viteză.

Astfel, am plecat de la prietenii noștri de la Autoitalia Colentina cu 100% baterie și 400 km autonomie afișată în modul Eco, care, apropo, îți pune la dispoziție, ca pe toate modelele EV construite pe această platformă, doar 80 CP și 180 Nm. Cifre mai mult decât suficiente pentru a te deplasa de la A la Z, chiar și pe autostradă. Încă din prima parte a călătoriei noastre către litoral, am fost stupefiați de eficiența de nedescris a noii arhitecturi de propulsie prezentă (și) pe Jeep Avenger.

După 11 km parcurși exclusiv în regim urban, am reușit să coborâm cu consumul până la 10,9 kWh/100 km, ceea ce ar echivala cu o autonomie urbană care depășește pragul psihologic de 500 km! Să revenim însă, după fix 138 km parcurși, am reușit să consumăm jumătate de baterie, astfel că, la destinație, după un parcurs de fix 229 km, am ajuns în Constanța cu 10% baterie și 38 de km de autonomie afișată.

Cei 229 km parcurși ne-au consumat 362 de km de autonomie afișată, fiecare km devorat de pneurile 215/55 R18 consumând 1,58 km de autonomie. În regim de autostradă, la o viteză de 120 km/h și o temperatură ambientală de 24-25 de grade Celsius, Jeep Avenger ne-a consumat fix 21 kWh/100 km.

Practic, se pot parcurge undeva la 240 km în regim de autostradă cu Jeep Avenger, în condiții de temperatură normală. Ceea ce nu este neapărat atât de rău, având în vedere că, sincer vă spun, am avut ceva emoții când m-am decis să plec la drum, spre litoral, cu un EV cu baterie de 51 kWh, fără a încărca pe traseu. Până nu demult, acest plan ambițios ar fi fost sortit eșecului, având în vedere eficiența deloc remarcabilă a unor EV-uri similare de pe piață. Însă Jeep Avenger m-a surprins cu adevărat într-un mod plăcut.

Un alt capitol la care Jeep Avenger m-a surprins de asemenea foarte plăcut au fost suspensiile. Deși avem punte semi-rigidă pe spate, am fost surprins de comportamentul rutier al micuțului Jeep, care s-a dovedit surprinzător de agil dar și destul de rigid setat pe alocuri, lucru confirmat inclusiv de inginerii Jeep, care s-au lăudat cu o gamă amplă de modificări operate asupra sistemului de suspensie, pentru a oferi lui Jeep Avenger un comportament cât mai pretabil pentru ieșirile în natură.

Tot cu ieșirile în natură în minte au luat naștere și cele trei noi moduri de conducere, prezente în premieră pe un EV construit pe platforma E-CMP2: Sand, Snow și respectiv Mud, care te pot ajuta, bineînțeles, cu limitările aferente unui SUV cu tracțiune față, să scapi viu și nevătămat din situații mai mult sau mai puțin dificile.

Jeep Avenger

Per total, după un parcurs total de 867 km, derulat la o viteză medie de 55 km/h, Jeep Avenger ne-a afișat un consum de 18,3 kWh/100 km. Consum care corespunde unei autonomii teoretice, obținută în condiții reale de trafic și drum, de 280 km. Poate 300-320 de km dacă scoatem din ecuație autostrăzile, și vă deplasați doar pe drumuri naționale, la viteze de 100-110 km/h. Ce am observat a fost că eficiența remarcabilă a sistemului de propulsie rămâne prezentă cam până pe la viteze de 90-100 km/h.

Jeep Avenger
Bunicul și nepotul, față în față.

Noi am reușit să atingem consumuri de 10,8 kWh/100 km chiar și în regim extra-urban, pe drumuri naționale parcurse într-un regim de viteză de 80-90 km/h. Dacă însă se trece peste acest prag, atunci consumul începe să o ia pe căi greșite dacă putem spune așa, crescând undeva spre 18-19, chiar 20 kWh/100 km, în cazul vitezelor de 120-130 km/h. În rest, Jeep Avenger s-a dovedit a fi un companion extrem de plăcut, chiar și la drum lung, în ciuda unei baterii cu capacitate relativ modestă, dar foarte bine optimizată, în mod special în cazul rulării la viteze de până la 100 km/h.

Cât costă toată această distracție? Păi, de la 44.900 de euro în sus, fără Rabla, dacă se optează pentru nivelul de echipare Summit, pe care l-am avut și noi pe mașina noastră de test. Printre dotările prezente pe acest nivel de echipare amintim echipamente precum Faruri Full LED, instrumentar de bord digital, pilot automat adaptiv cu stop & go și centrare de bandă, scaune încălzite, on-board charger de 11 kW, jante de 18 inch și multe alte echipamente extrem de utile pentru un posesor de Jeep.

Cu un mic program Rabla și eventual alte discount-uri, Jeep Avenger poate ajunge la un preț de puțin peste 30.000 de euro. Ca idee, dacă nu vă face cu ochiul propulsia electrică, atunci trebuie spus că există, pe anumite piețe, și versiuni termice ale acestui mic și simpatic SUV, care însă nu știm dacă și când își vor face apariția pe piața din România.

Articole similare

Mazda2 Hybrid facelift: actualizări estetice și mai multe dotări în standard

Mihai Morcovescu

ZF, Hella și Nvidia se aliază pentru siguranță

Filip Sîrbu

KIA a prezentat noul sedan subcompact K3, model dedicat pieței din SUA

Mihai Morcovescu