AUTOpro
Test drive

Test Drive Citroën ë-C3 – În sfârșit, primul EV european…

Test Drive Citroen e-C3

Una din cele mai așteptate mașini electrice ale anului 2024 și-a făcut apariția cu primele teste internaționale. AUTOpro a fost în Austria pentru descoperi dacă noul Citroen ë-C3 este la înălțimea reputației pe care și-a dobândit-o chiar înainte de premiera mondială. Și este!

Dan Vardie, Viena, Austria

Test Drive Citroen e-C3 (2024)

Ca să punem lucrurile în context trebuie să spunem că C3 este cel mai vândut model din gama Citroen, cu aproximativ 30% din vânzări. Primele 4 generații au ajuns la 5,6 milioane de unități vândute, o cifră respectabilă. Citroën a intrat într-o perioadă bună, având vânzările în creștere în Q1 2024 atât în Europa – unde are o cotă de piață de 4% – cât și în lume, cu o creștere de 9%. AUTOpro a realizat un interviu exclusiv cu Laurent Biot, Directorul operațional al mărcii franceze pentru Europa și a descoperit numeroase detalii în premieră – interviul îl puteți viziona doar aici sau pe canalul de YouTube al publicației noastre.

Biot este un veteran al industriei auto, care a făcut parte din prima echipă Renault care a venit la Dacia în anii 2000 pentru a face transformarea despre care astăzi putem vorbi cu multă mândrie. A lucrat pe multe piețe ale lumii acumulând o experiență internațională redutabilă, care l-a convins pe Carlos Tavares să-l numească în această poziție cheie la Citroën. Biot ne-a explicat că marca Citroën evoluează către o marcă populară care țintește doar ce este esențial – cam aceeași poziționare ca a mărcii DACIA. Însă spre deosebire de marca noastră, Citroën propune o evoluție substanțială către electrificarea gamei. Asta nu înseamnă că noul C3 nu are o versiune hibridă și chiar un ICE clasic! O altă comparație inevitabilă este cu marca soră FIAT. Executivul francez – care a lucrat și la FIAT – ne spune că Citroën se concentrează pe segmentele B și C, în timp ce FIAT are modele în segmentele A și B.

Noul ë-C3 – versiunea total electrică – este prima mașină electrică (EV) accesibilă fabricată în Europa. Este asamblată la Tarnava în Slovacia folosind o platformă EV – native, pe care au fost puse și celelalte motorizări – evident vorbim de celebra strategie muti-energy a grupului Stellantis. Inclusiv bateria este asamblată în aceeași fabrică. „Este o misiune pe care Tavares a încredințat-o mărcii Citroën!”, ne spune executivul francez. Într-o descriere sumară, dar elocventă, ë-C3 are o baterie de 44 kWh care o conduce către o autonomie WLTP de 320 km, putând să ajungă la 450 km în trafic urban. Are o capacitate de încărcare DC la 100 Kw, care înseamnă o încărcare 20% – 80% în doar 26 minute. În regim AC poate prelua până la 11 Kw. Toate acestea la un preț de 23.300 Euro, cu TVA, dar fără programul Rabla. După aplicarea ecotichetului de 5.100 Euro, prețul noului ë-C3 va ajunge sub 19.000 Euro. Mai mult, producătorul ne-a anunțat că la începutul anului viitor va oferi o versiune cu o baterie mai mică, cu o autonomie de 200 km, la un preț de 19.900 Euro (cu TVA și fără eco-bonusuri).

Dacă este să facem o comparație cu Dacia Spring, în fapt primul EV accesibil din Europa, care a deschis acest segment pe mare val în acest moment, Spring aparține unui segment inferior – are o baterie de 27 kWh și o autonomie WLTP de 224 km și poate ajunge la peste 300 km în regim urban. Însă ë-C3 nu mai este atât de spartană ca Spring, beneficiind de mai multe tehnologii. Și, sigur ca da, este fabricată în Europa, în timp ce Spring este fabricată în China. Prețul lui Spring este sensibil sub cel al lui ë-C3.  În contextul actual axat pe competiția dintre Europa și China, decizia așteptată a Comisiei Europene va afecta prețul lui Spring, în timp ce ë-C3 nu va avea nicio problemă. În același segment de EV-uri populare, sub 25.000 Euro va veni și Renault R5 – cu preț sub 25.000 Euro, dar și alte modele ale altor producători europeni și chinezi. AUTOpro estimează că la sfârșitul anului viitor, vom avea cel puțin 7 – 8 EV-uri populare! Anul viitor va fi primul an în care oferta ICE vs EV va ajunge la paritate în materie de preț la un număr important de modele și mărci!

Test Drive Citroen e-C3

Ei bine, este meritul lui ë-C3, care deschide în premieră acest segment cu primul EV Made în Europe. Juriul european AUTOBEST a fost cel care a decernat recent premiul „ECOBEST 2024” acestui model Citroën. Semnificația acestui premiu este că „noul eC3 reprezintă cel mai remarcabil EV accesibil al Europei în 2024.” Este în același timp una din principalele candidate la titlul european suprem „AUTOBEST Best Buy Car of Europe 2025”! 

Boris Reinmöller, unul din designerii lui C3, ne-a acordat un interviu în exclusivitate în timpul testelor din Austria.

Așa cum puteți vedea în interviul video de mai sus, noul C3 păstrează cam aceeași lungime de 4,01 m, însă a crescut în înălțime, ajungând la 1,57 m. Boris ne-a explicat că valorile designului Citroën presupun o apariție sculpturală, musculară, mai pătrățoasă, dar cu proporții bune. Avem nu doar o revenire la vechea siglă pe care Andre Citroën a folosit-o acum mai bine de 100 de ani, dar și o nouă semnătură luminoasă – atât la faruri cât și la stopuri – în 2 linii orizontale și una verticală. Boris afirmă că este o semnătură unicat în industrie, cea ce va permite o vizibilitate imediată în trafic. 

Interiorul este foarte generos, creșterea pe înălțime având un impact major. Este o mașină cu mult loc la cap și are suprafețe vitrate generoase, oferind o excelentă vizibilitate pentru oricare dintre pasageri. Poziția de conducere este mai înaltă cu 100mm față de un B-hatch. Are și o gardă la sol mai mare așa cum o cere un SUV. Pe versiunea superioară numită „Max”, avem scaunele Citroën Advanced Comfort, care vin la „pachet” cu suspensia cu amortizoare hidraulice progresive. Împreună, cele două oferă un confort fără egal în segment. Producătorul francez aduce aminte de celebrul „covor fermecat”, o comparație care vine din secolul trecut când unele modele Citroën au primit acest compliment pentru confortul unic în industrie pe care îl oferă marca franceză. Pentru cei curioși, le spunem că în loc de clasicele amortizoare cu tampoane mecanice, sistemul folosește doi opritori hidraulici în combinație cu amortizoare și arcuri (unul pentru compresie și celălalt pentru revenire). Este indiscutabil o mașină foarte confortabilă pe orice fel de drumuri, capacitatea sistemului fiind aceea că poate absorbi foarte bine orice denivelări întâlnite în cale.

O altă apariție interesantă o reprezintă C-Zen Lounge, cu un nou tip de Head Up display care înlocuiește instrumentarul de bord clasic, fie și digital. Avem un volan multifuncțional de mici dimensiuni – cum are și Peugeot – care te „invită” să privești informațiile de rulare pe deasupra sa și nu prin interior. Inginerii Citroën au realizat că un head-up display practic dublează o serie de informații de pe instrumentarul de bord. Așa că au propus doar head-up display-ul care este poziționat într-o fantă de la baza parbrizului, peste planșa bord. Fiind bine proiectat, toate informațiile se văd foarte bine indiferent de luminozitatea de afară și chiar și cu ochelari de soare. Este chiar în câmpul vizual al celui de la volan, adică cazul ideal. Tehnic, găselnița Citroën a fost să facă o reflexie a două mici ecrane poziționate aproape invizibil la marginea planșei de bord, către parbriz. Fiind „îngropate” în planșă nu au nici un mijloc de identificare vizuală. Soluția este smart, eficientă și originală. 

Pentru versiunea de start, Citroën propune un suport de telefon Mobil încorporat care permite folosirea propriului telefon pentru entertainment, navigație, etc. Este o soluție pionierată de Citroën pe modelul Ami și care a fost perfecționată de DACIA ulterior. Acum Citroën folosește tehnologia NFC (Near Field Communication) pentru infotainment.

Test Drive Citroen e-C3

În versiunea superioară avem un display de 10,25” clasic, pe care regăsim toate funcțiile cunoscute. Avem chiar și un nou sistem de navigație „traffic based” cu care am rulat pe drumurile din Austria. Am descoperit un sistem ok, destul de precis, cu observația că schimbările de sens sunt anunțate un pic cam târziu… Oricum, am folosit și Android Auto – cu care mașina s-a cuplat imediat – și desigur că este o diferență…

Cum este un model complet nou, are tot pachetul ADAS în standard, care devine obligatoriu începând din iulie acest an. Asta are avantajul că acum toate mașinile vor avea cam totul în materie de securitatea activă, dar și dezavantajul că vom avea numeroase alerte provenind de la toate aceste sisteme… O aplicație originală Citroën este e-ROUTES, care te ajută să planifici mai eficient traseul, monitorizează nivelul bateriei și te ajută cu informații legate de rețeaua de stații de încărcare. Aplicația e-Remote permite folosirea MyCitroen cu telecomandă în scopul încălzirii sau răcirii prealabile a mașinii înainte de plecare. 

Noul eC3 are un propulsor de 113 CP, care are o accelerație 0 – 100 km/h în 11 sec și o viteză maximă limitată la 135km/h. Este un EV destinat circulației urbane și suburbane, folosit pentru naveta zilnică. Din proiectare, ë-C3 nu are nimic de-a face cu atitudinea sportivă, ci cu una eco, de rulare firească într-un trafic urban unde puseurile de accelerație sunt mai degrabă periculoase decât utile.

Autonomie noul Citroen e-C3

Însă la 320 km autonomie, ë-C3 poate să plece și la drumuri rezonabile, gen București – Brașov sau București – Constanța, fără a fi nevoie de vreo oprire pentru realimentare pe traseu. Dacă este folosit în trafic urban, la o navetă zilnică medie precum cea europeană de 36 km, ai nevoie de o alimentare o dată pe săptămână!  

Noi am condus ë-C3 pe drumurile din sud-estul Vienei, într-un cadru mirific dominat de parcuri eoliene impresionante, și am înregistrat un consum mediu bun de 13,5 kWh/ 100 km. Sigur, nu este cel mai redus consum, dar cu siguranță este în partea superioară a clasamentului. De altfel, de îndată ce vom avea datele obiective ale măsurătorilor „ECOBEST Challenge” vom putea aprecia corect acest consum.

Conducerea lui ë-C3 este o plăcere. Ca la orice EV ai de apreciat faptul că totul este liniștit, fără vibrații, fără stres, iar confortul remarcabil îți induce o stare de bine. Direcția este bună, dinamica este fluidă, iar atunci când te grăbești ajunge foarte repede la viteze redutabile. Una peste alta, este un automobil care se va vinde foarte bine în Europa. Are multe argumente în favoarea electrificării și vine cu o dotare bună. Nu mai este spartană ca DACIA Spring, dar nici nu propune o dotare Premium. Din acest punct de vedere este corect poziționată și în perspectiva creșterii acestui segment de EV popular, unde ë-C3 vine exact la timp!

În România, ë-C3 va fi livrabil către primii clienți începând din septembrie. Cum sunt bani destui la programul Rabla Plus, puteți oricând beneficia de 5.100 Euro, așa că mai rămâne doar să „prindeți” loc la coadă la ë-C3. Chiar și Biot ne spunea că cererea este deja destul de mare, fiind necesară o redimensionare a producției de la Tarnava…

Articole similare

Diferit, dar plăcut! Test cu Citroen C4

Alex Barbu

Seat Ibiza facelift – Scufița Roșie

Filip Sîrbu

Factorul-surpriză Cadillac CTS

administrator_autopromag