Guvernul polonez a aprobat o investiție de 1,3 miliarde de dolari pentru a construi două modele autohtone de mașini electrice.
În iulie, compania de stat ElectroMobility Poland a dezvăluit prototipuri pentru SUV-ul și pentru hatchback-ul Izera, două modele electrice pe care intenționează să le lanseze în 2023.
Deși istoria nu este de partea lor (încercarea de a înființa o afacere cu supercaruri în anii 1980 dovedindu-se un eșec costisitor și jenant), progresele în materie de calcul și software au redus barierele inginerești la intrarea în sectorul auto. În plus, având în vedere presiunea de a reduce emisiile de gaze, oficialii speră că interesul tot mai mare pentru mașinile electrice va contribui la creșterea cererii de Modele Izera.
Ministrul mediului, Michal Kurtyka, a spus că polonezii vor prefera o marcă națională de automobile, iar succesul acesteia ar putea spori profilul internațional al industriei poloneze de piese auto.
De asemenea, producătorul de filtre de aer PZL Sedziszow consideră că planul ambițios al Poloniei de a produce o mașină electrică de la zero ar putea fi catalizatorul care ar ajuta industria pieselor auto poloneze să se alinieze cu vecinii străini.
„Trecerea la mobilitatea electrică poate crește cu adevărat producția de mașini în Polonia. Dacă producătorii văd că există furnizori fiabili de piese auto electrice, vor fi mai dispuși să deschidă fabrici de asamblare în Polonia“, a declarat pentru Reuters Adam Sikorski, proprietarul și președintele PZL Sedziszow.
Producția de piese auto reprezintă 11% din producția industrială și 4% din produsul intern brut în Polonia, mult mai puțin decât în Slovacia, Ungaria și Republica Cehă, unde sectorul reprezintă mai mult de o treime din producția industrială. Dar autoritățile din Varșovia consideră că trecerea de la motoarele cu combustie la mașinile cu baterii ar putea oferi o oportunitate de a reduce decalajul.
În ceea ce privește fabricarea vehiculelor electrice, Polonia intenționează să licențieze platforma de producție de la un partener străin, a declarat pentru Reuters Piotr Zaremba, șeful ElectroMobility Polonia. El a refuzat să numească partenerul, dar a spus că este un producător de automobile care a adus pe piață aproximativ 20 de vehicule noi în ultimii cinci ani.
„Nu construim platforma de la zero, deoarece este un risc prea mare, din punct de vedere tehnic, dar și al afacerii. Așadar, în fiecare etapă încercăm să reducem riscul folosind soluții testate. Începând la scară mică, furnizorii polonezi vor putea crește alături de proiect, consolidându-și puterea competitivă, ceea ce îi va ajuta și pe piețele externe”, a spus Zaremba.