AUTOpro
Stiri AUTO pro Exclusiv Interviuri

Interviu în exclusivitate cu Dirk Adelmann, CEO Smart Europe – „Smart va avea succes atât în Europa, cât și în China!”

Dirk Adelmann - CEO Smart Europe

Grație apartenenței la Juriul European AUTOBEST, AUTOpro aduce încă un interviu în exclusivitate în media din țara noastră, unul extrem de interesant după cum veți vedea. Dirk Adelmann, CEO Smart Europe, a dovedit că este un executiv foarte bine ancorat în realitățile actuale și care vede întreaga industrie și piață auto mondială cu maximă obiectivitate.

Interviu de Dan Vardie, Fondator și Președinte AUTOBEST, Beijing, China

Discuțiile cu Dirk Adelmann au început în forță, primele întrebări vizând modul în care vede acesta situația actuală din industria auto, atât în China, cât și în Europa.

Dirk Adelmann – „Cea mai mare problemă cu care ne confruntăm acum în China ține de războiul prețurilor, care se datorează numărului mare de producători din China, care este de circa 70. 70 dintre cei mari, care au deja mașini pe străzi. Dar vom asista la ceva aici, în opinia mea, și anume la supraviețuirea celor mai buni. Nu se poate altfel. Iar aceia care vor supraviețui în China vor fi cei care vor avea succes la nivel global. Nu vor fi foarte mulți, dar aceia vor ajunge în Europa și poate chiar în NAFTA (SUA, Canada, Mexic). Unii sunt deja prezenți în Europa…

Dirk Adelmann - CEO Smart Europe

În schimb, în Europa vedem o tendință de a deruta consumatorul prin cadrul de reglementare. Am văzut o reducere dramatică a eco bonusurilor acordate în Franța, cele din Germania au fost retrase complet peste noapte… Iar astfel de decizii au luat consumatorii pe nepregătite. Astfel, dacă ai fi întrebat consumatorii acum 2 ani dacă se văd cumpărând o mașină electrică, cu siguranță că mult mai mulți ar fi spus da decât cei care ar răspunde la fel acum. Iar asta lovește destul de serios în Smart, care a dorit să fie un lider în dezvoltarea sustenabilă. Dacă avem un cadru legal care derutează consumatorii, atunci este foarte, foarte dificil să-ți transmiți mesajul. Așadar, nu este vorba despre un război al prețurilor în Europa, este vorba mai degrabă despre această incertitudine legislativă.”

Dan Vardie – „Ca parte a Grupului Geely (n.n. Smart este deținut în proporție de 50/50% de Mercedes-Benz și Geely) aveți acces la unele dintre cele mai performante sisteme de propulsie de tip Plug-In Hybrid. De fapt, este vorba mai degrabă despre niște așa-numite sisteme Super Range Extender. Considerați că aceste soluții ar putea fi implementate și la Smart?”

Dan Vardie alaturi de Dirk Adelmann, CEO Smart Europe
Dan Vardie alături de Dirk Adelmann, CEO Smart Europe

Dirk Adelmann – „Dacă vorbim strict de Europa, nu aș spune. Asta fiindcă Smart s-a poziționat deja de ceva timp ca un brand auto strict EV. De fapt, Smart a anunțat încă din 2019 că va trece la un „portofoliu” strict EV. Așadar, în Europa suntem 100% hotărâți pe BEV. Nu aș exclude pe viitor vehicule Smart PHEV sau cu Range Extender pentru alte piețe, dar nu în Europa.”

Întrebat dacă va exista un succesor pentru Smart ForTwo, Dirk Adelmann a răspuns: „Deocamdată nu există o platformă EV pentru o mașină mini cu doar două locuri. Dacă va fi să existe un succesor pentru ForTwo atunci va fi nevoie să dezvoltăm chiar noi o astfel de platformă. Dacă mă întrebați pe mine sau pe fanii Smart, atunci am spune că da, ne dorim un succesor pentru ForTwo. Dar este prea devreme să spunem dacă chiar va exista, suntem în mijlocul unui studiu de fezabilitate.”

Dan Vardie – Dar cum veți face față competiției, care propune prețuri avantajoase pentru mașinile mici. Dacia Spring este un bun exemplu. Chiar dacă nu este o mașină cu 2 locuri, ci cu 4, rămâne totuși cel mai mic EV disponibil în Europa. Cum veți face față unei asemenea concurențe, dat fiind că Smart nu este recunoscut din trecut prin prețuri accesibile, cu atât mai mult raportate la dimensiunile mașinilor?”

Dirk Adelmann – „Avem o bază de 2,2 milioane de proprietari de Smart ForTwo și ForFour. Deci 2,2 milioane! Inclusiv mama mea are un ForTwo de peste 15 ani și nu îl va schimba pentru că momentan nu există nimic în piață care să poată înlocui acea mașină. Deci unor astfel de clienți trebuie să le dăm un răspuns. Așadar, consider că există mult potențial, dar deocamdată nu știm dacă va exista un succesor pentru ForTwo.”

Dan Vardie – „Dar dacă va exista, unde îl veți poziționa în piață? Pentru că evident nu va fi o mașină dintre cele mai ieftine.”

Dirk Adelmann – „Da, categoric nu va fi una dintre cele ieftine. Smart nu a fost niciodată despre cele mai ieftine mașini. Noi vrem să oferim o mașină în adevăratul sens al cuvântului, chiar dacă este una mini, cu doar 2 locuri. O mașină cu care să poți ieși pe Autobahn, de exemplu. O mașină cu tehnologie, cu caracter, care să trezească emoții.”

Dan Vardie – „Ce ne puteți spune despre conceptul Smart #5? Cât este de aproape de realitate?”

Dirk Adelmann – „Dacă vă aduceți aminte, am prezentat conceptul Smart #1 cu doar 2 luni înainte de a prezenta mașina de serie. Același va fi cazul și cu Smart #5. Și atunci, ca și acum, mașina de serie a preluat circa 95% din concept. Dacă ignorăm ușile cu deschidere opusă, cum sunt configurate scaunele, cu două scaune în spate în loc de banchetă… Deci, dacă ignorați toate acestea, atunci știți că Smart este îndrăzneț și că mașina de serie va prelua multe, foarte multe de la concept. De fapt, mașina de serie Smart #5 va fi lansată în China în a doua jumătate a anului 2024, deci nu este deloc departe de acest moment. Chiar și așa, vă puteți aștepta la acest design „pătrățos”, la arhitectura pe 800V, la încărcare de tip Super Fast, de la 10 la 80% în 15 minute. Este o încărcare extrem de rapidă, dacă luăm în considerare că bateria are o capacitate de peste 100 kWh.”

Dirk Adelmann a fost întrebat când va ajunge Smart #5 în Europa, iar răspunsul a fost că în prima parte, în prima jumătate a anului viitor, deci din 2025. El a continuat precizând că „planul Smart este să lanseze câte un nou model în fiecare an, ceea ce este foarte ambițios pentru un brand auto totuși tânăr. Chiar dacă Smart există de 25 de ani, renașterea în noul joint-venture abia s-a petrecut. Iar Smart poate avea succes atât în China, cât și în Europa, fiindcă poate împlini dorințele ambelor tipuri de clienți: europenii vor mașini cu ținută de drum riguroasă, cu materiale și finisaje de calitate, cu caracter ș.a.m.d, în timp ce în China se pune accent pe conectivitate, pe „in-car entertainment”, pe actualizări software etc. (…) Pentru ca un producător auto să aibă succes atât în Europa, cât și în China trebuie să fie excelent la unele dintre aceste capitole, dar bun la toate. Iar Smart, cu cei doi părinți – Mercedes-Benz și Gelly, poate reuși asta!”

Sursă foto – LinkedIn

Articole similare

Ferrari acceptă plățile cu criptomonede pentru mașinile vândute în Europa

Mihai Morcovescu

General Motors ar putea renunța la Apple CarPlay și Android Auto pe viitoarele sale modele electrice

Mihai Morcovescu

Fereastra de oportunitate PHEV este în curs de închidere

Filip Sîrbu