AUTOpro
AUTO pro Exclusiv Prezentari Stiri

Rafale: mașina, nu avionul de luptă!

Premiera mondiala Renault Rafale

AUTOpro a fost singura publicație din Romînia invitată la premiera mondială a noului Rafale, eveniment petrecut la Salonul Aeronautic de pe aeroportul Le Bourget. Însă nu ne-a invitat Dassault, ci Renault. Și nu era avion, ci mașină! Dar ce mașină…

Dan Vardie, Le Bourget, Franța

Istoria mărcilor auto poate fi de multe ori mai surinzătoare de cât poți să îți imaginezi. În anii ’30 ai secolului trecut, Renault a cumpărat Caudron, o firmă activă în aviație care a venit cu primul Caudron Renault Rafale, un avion care în 1934 a stabilit un record de viteză, zburând cu 445 km/h! Atunci s-a luat decizia ca toate aeronavele produse să poarte nume legate de vânt. Iar rolul lui Renault a fost să facă motorul, „inima” care a permis recordul acestui avion. Este o istorie despre care producătorul francez nu a vorbit (aproape) niciodată…

Avionul Caudron Renault Rafale

Însă gloria mondială a numelui Rafale a fost adusă de avionul de luptă modern produs de grupul Dassault. Matthieu Galipeau, unul din experții Renault, a precizat pentru AUTOpro că „marca înregistrată Rafale aparține lui Renault încă de acum aproape un secol. Noi am licențiat lui Dassault dreptul să folosească numele Rafale pentru noul avion de luptă. Acum a venit momentul să îl folosească și Renault! Chiar dacă nu există nici o cooperare tehnică între Dassault și Renault, numele Rafale este comun iar pentru gama Renault este ceva nou, defininid noua „navă amiral” a flotei!”.

Gilles Vidal lângă Renault 4EVER Trophy

Gilles Vidal, Chief Designer al mărcii Renault, care a acordat un interviu amplu în exclusivitate revistei AUTOpro, ne spunea că forma de „SUV Coupe este un trend tot mai mare în industrie și se potrivește foarte bine celui mai lung Renault!”. Dacă în trecut acest „flag ship” era o limuzină – vă mai amintiți de Safrane? A fost unul din primele teste din AUTOpro, la începutul anilor ’90 – acum sedanurile nu mai sunt la mare căutare. Chiar dacă au trecut zeci de ani de când producătorul francez a renunțat la segmentul D – părăsit între timp de toți producătorii generaliști – Galipeu este încrezător că Renault va reuși să revină cu succes. 

Dar ce argumente au francezii? Luca de Meo a reorientat dezvoltarea de noi modele către segementele mari, care oferă o marjă de profit mai mare. Dezvoltarea inițială a țintit segmentul compact unde Arkana, Megane E Tech și Austral – AUTOBEST Best Buy Car of Europe 2023 – fac o treabă foarte bună. Galipeau ne spunea că sunt deja peste 50.000 de comenzi pentru Austral. Acum a sosit momentul ca prin noul Espace și prima generație Rafale, Renault să atace segmentul D. Un segment destul de mic, aproape rezervat producătorilor premium.

Premiera mondiala Renault Rafale

Vidal consideră că noua imagine de marcă pe care a adus-o la marca Renault este o evoluție necesară care pleacă de la formele fluide, senzuale, pionierate acum mai bine de o decadă de Larens van den Acker, Chief Designer al grupului în acest moment. Acum avem suprafețe ceva mai complicate, high-tech, care să exprime și grafic tehnologiile înalte pe care le are acum Renault la bordul mașinilor sale.

Vidal este conștient că evoluând într-o asemenea direcție, riscul să semene cu alte mașini de pe piață este mare. „Este inevitabil ca lumea să nu facă comparații. Însă dacă te uiți la detaliile grafice, atunci vei vedea diferențele. La Rafale farurile sunt complet originale, pionierate pe Espace, iar stopurile sunt inspirate de sigla Renault. Masca față este în 3D, complexă, unică, greu de confundat!” Tocmai pentru că au avut această teamă de asemănare cu alte SUV-Coupe-uri de pe piață, Vidal ne-a spus că a organizat o vizionare în paralel la Technocentre cu mai multe modele similare. „Deși crezi că seamănă, când le ai unele lângă altele, vezi că Rafale se distinge!”.

Premiera mondiala Renault Rafale

În plan tehnic, Rafale are un ampatament mare ca la Espace și propune motorizări E Tech full hybrid de ultimă generație. Pentru început, vom avea 200 CP scoși de la micuțul 1,2 TCE plus două motoare electrice. Nu mai există nici diesel, nici benzină ICE, nici GPL sau GNC.

Galipeau ne-a confirmat că strategia de la Austral se păstrează și la Rafale – nu vom avea nici PHEV și nici EV.

De altfel, platforma tehnică folosită nici nu permite. Și atunci, vom avea un SUV EV Renault în acest segment? „Este o întrebare legitimă dar complicată. SUV-urile EV de asemenea dimensiuni trec ușor de 2 poate chiar 3 tone. Și aici apar probleme legate de autonomie și eficiență energetică. Ca să ai mai multă autonomie, ai nevoie de baterie mai mare care adaugă greutate care reduce autonomia! A găsi un echilibru în acest segement este un pic mai complicat…” explică specialistul francez. 

Premiera mondiala Renault Rafale

La premiera de la Le Bourget, am avut un fel de prototip, gazdele noastre insistând că mai este de lucru pe ici pe colo, pe la tehnologiile esențiale. Cea mai spectaculoasă este trapa complet nouă numită SolarBay. Este un geam realizat de Saint Gobain care permite o obturare a luminii mulțumită folosirii tehnologiei cu cristale lichide care în câmp electric își schimbă poziția obturând trecerea luminii. Poate nu o să vă vină să credeți dar – pe fond – este aceeași tehnologie de acum vreo 50 de ani folosită la ceasurile electronice din acea perioadă! Această trapă permite o obturare diferită între față și spate. Comanda se va putea face vocal în dialog cu Google, care va avea comenzi specifice operării acestui nou sunroof. Specialiștii Renault ne-au spus că protecția UV este 100%, dar la IR – radiațille Infra Red care dau căldura – mai trebuie făcute măsurători… Este o tehnologie folosită doar de câțiva producători premium, Renault fiind primul „generalist” care democratizează acest „lux” (oricum va fi disponibil opțional). Este o performanță absolut remarcabilă și – dacă funcționează cum se afirmă – va fi o revoluție pentru confortul termic al pasagerilor.

Pleiada ADAS și Google Services este la cel mai înalt nivel, ba chiar avem o nouă grafică pe monitorul central. Spațiul pentru pasagerii din spate este super-generos. Doar ca fapt divers, prin trapa SolarBay, a crescut spațiul la cap pentru pasagerii din spate cu 3 cm! 

Rafale va fi lansată Salonul IAA de la Munchen iar primele livrări se vor face în primăvara lui 2024. În a doua parte a anului viitor se va lansa și versiunea 4 x 4 de 300 CP, E Tech full hybrid. Vom reveni pe larg despre Rafale cu interviuri exclusive de la premiera mondială.

Momentul premierei mondiale a fost amânat cu 45 de minute tocmai de o furtună foarte puternică, care a făcut ravagii pe aeroport. Rafale și-a făcut botezul chiar cu rafale foarte puternice. Cum după această furtună a ieșit soarele, probabil că așa fost destinul noului Rafale, să își onoreze „venirea” pe lume în ton cu numele său…

Articole similare

Hyundai Santa Fe revine într-o nouă formă

Robert Stan

ACAROM: Piața auto din România a crescut în 2022 cu aproape 7% față de 2021

Mihai Morcovescu

OICA și-a prezentat oficial strategia de neutralitate CO2

Filip Sîrbu