AUTOpro
Comment

Viitorul se numește „contract manufacturing”! Ce însemană asta?

Dan Vardie

Comment by Dan Vardie

Asistăm la cele mai ciudate colaborări dintre companii care nu aveau până de curând nimic cu industria auto iar acum vedem o adevărată furie pentru producția de mașini electrice. Ce să caute Xiaomi în auto?  Foxconn a ajuns un gigant mondial asamblând iPhone, acum vrea să construiască EV-uri! Ce înseamnă apetența asta pentru fabricația de mașini electrice?

Se numește „contract manufacturing”. Chiar dacă este ceva mai nou în lumea auto, este destul de vechi în domeniul industrial, doar că nu a fost niciodată atât de vizibil. De multe ori nici nu s-a dorit așa ceva… din motive pe care le veți descoperi ca evidente imediat.

Gigantul american Nike a fost între primii care au construit un imperiu fără să aibă nici măcar o fabrică proprie de producție de echipamente sportive. Încă de la înființare, Nike a fost o companie de design, cercetare dezvoltare și a contractat toată producția în Asia, de regulă în China. Apropo de Nike, pentru noi românii compania americană ar trebui să ne fie la suflet. Primul sportiv sponsorizat în istoria companiei a fost Ilie Năstase la începutul anilor ʹ70.

Începuturile „contract manufacturing”

Industria de modă a folosit la greu conceptul cunoscut la noi drept „producție în sistem lohn”- adică case de modă celebre precum Hugo Boss, Ermenegildo Zegna sau Moncler au trimis toată furnitura iar producția a fost asigurată de forța de muncă ieftină din România. În anii ʹ90, țara noastră a fost o foarte bună piață pentru acest tip de „contract manufacturing”.

Însă epoca de aur a venit odată cu Steve Jobs care a procedat ca Nike, dar în domeniul tehnologiei. Adică a preferat să dea toată producția de iPhone unei companii modeste – pe atunci – din Taiwan care a oferit o asamblare corectă și de calitate a smartphone-urilor lui Steve. Acea companie se numește Foxconn și acum este un gigant de talie mondială.

evomag.ro

Industria auto a fost ferită de acest tip de producție. Pentru că automobilul este foarte complex și presupune o specializare nu doar la producătorul de automobil dar și pe orizonatala de producție de componente și subansamble. Exista o singură excepție notabilă, compania austriaco-canadiană Magna care a produs sub contract diverese modele celebre, ultimul model produs la Graz find multi premiatul Jaguar I Pace!

Aceste considerente erau valabile pentru mașinile clasice cu motoare termice. Însă odată cu trecerea la electrificare, mașinile sunt mai puțin complexe dar cu mai multă tehnologie digitală și deci mai ușor de fabricat. Mai mult, numărul start-up-urilor în domeniul EV a crescut exponențial – iar noi AUTOpro ne ocupăm cu minuțiozitate să vă ținem la curent cu tot ce este relevant în acest domeniu exploziv.

contract manufacturing AUTOpro

Contract manufacturing în industria EV

Însă toate aceste start-up-uri nu au facilități de producție așa că au nevoie de companii de tip Foxconn care să le facă mașinile. Să fie clar, producătorii clasici – gen VW, Renault sau Fiat , de exemplu- nu vor face niciodată asemenea contracte. Foxconn este între cei mai amibițioși „contract manufacturers”. Președintele acestui gigant a declarat că vrea ca 10% din producția mondială de EV-uri să aibă ceva de la Foxconn!

Și Geely, născut ca un producător clasic de automobile se diversifică accelerat în toate direcțiile posibile începând cu lansarea de noi mărci și până la producție la cerere și alianțe cu Baidu sau chiar Foxconn. Geely este astăzi cea mai intersantă expresie a viitorului unui producător auto. Unii spun că peste 30 de ani, producătorii clasici gen Ford, VW, GM sau chiar Toyota ar putea disparărea dacă nu își vor schimba dramatic modelul de business – și asta nu are de-a face cu întrebarea dacă mașina viitorului va fi sau nu electrică.

topwatch.ro

Peste 30 de ani – o știm de azi – toate mașinile vândute pe toate piețele majore ale lumii – America de Nord, Europa și Asia – vor fi 100% EV. Probabil că pe atunci, toată lumea – care va mai fi pe atunci – va produce orice model și orice marcă pentru oricine, atâta timp căt operațiunea este profitabilă. Este un scenariu posibil pe care astăzi începem să îl vedem tot mai clar…

Articole similare

COMMENT: Ce se ascunde în spatele reorganizării Renault?

Dan Vardie

Carlos Tavares despre Stellantis: „Great, rather than big”

Dan Vardie

Controversa SSC Tuatara. A fost sau nu stabilit un nou record de viteza?

Florin Amariei

Leave a Comment