AUTOpro
Comment

EXCLUSIV: Prognoza pieței românești pe 2022

Piața auto chineză

Anul de inflexiune

După un 2021 care ne-a mai surprins inca o dată – după ce credeam că știm totul despre pandemie – vine un 2022 care s-ar putea să ne uimească chiar mai mult. Viteza schimbărilor din industria auto este cu mult mai mare decât s-au așteptat cei mai mulți români. Dar ni se întâmplă …

Dan Vardie

Dan Vardie

Pe scurt, 2020 a insemnat o scădere cu 23 % a pieții pentru că… pandemie, oamenii nu ai mai cumpărat, etc Era de așteptat ca 2021 să vină cu o revenire importantă- poate nu la nivelul lui 2019 dar pe acolo. Ei bine, nu a fost cazul! În prima jumătate a lui 2021 am fost pe „valul” corect însă a doua parte a anului s-a dus mai jos decât în plină pandemie cum era în 2020!

Criza semiconductorilor

Anul trecut am descoperit criza chipurilor semiconductoare care a limitat producția la toți producătorii  – cu excepția mondială și nu doar la acest capitol, Tesla. Inițial s-a estimat că această criză se termină în a doua parte a anului trecut și va fi înlocuită de criza oțelului. Din nou surpriză, nimic din toate acestea. Criza semiconductorilor nu a disparut iar criza oțelului nu a apărut. 2022 a debutat cu aceiasi criză însă la orizont se anunță și alte crize legate de materii prime dar și de baterii și alte componente vitale pentru mașinile electrice. În acest context, orice prognoză devine extrem de dificil de făcut.

Cifrele din 2021 ar trebui interpretate nu ca un potențial al pieții sau o alegere a consumatorului pentru un model sau altul. Din păcate, nu putem vorbi despre performanețele unui model sau altul ci despre ce s-a găsit pe stoc. Pentru a avea o mașină, cumpăratorul a renuțat la multe prețenții pentru a cumpăra ce se poate. Deloc îmtâmplător, cine a avut stoc a vândut foarte bine.

Scăderi la diesel

În aceste condiții, piața românească de autoturisme are evoluții similare cu cele europene – în ciuda multora care tot spun că până vine la noi, mai durează… Motorizările diesel au scăzut cu 8,1% ajungînd la doar 18,8% din piață. Locul dieselului a fost luat de mașinile verzi – EV, plug in hybrid și hibride- care au ajuns la o cotă de piață de 2,2 ori mai mare, 15,5%! Benzina a avut o ușoară scădere, fiind singura motorizare cumva stabilă în cotă de piață. 

Indiscutabil, partea cea mai spectaculoasă o reprezintă evoluția mașinilor verzi. Procentual, plug-in hibridele au cele mai spectaculose cifre, urmate de mașinile pur electrice și de hibride. Prognoza noastră de la începtul anului trecut, afirma că în 2021 vom avea o piață de 4-5.000 de EV-uri, ținând cont că pentru Sping va fi o ofertă limitată. Pe atunci, informațiile noastre ne spuneau că pentru România vor fi repartizate undeva la 700- 1000 de unități. Prognoza am făcut-o mergând pe o cifră mai generoasă de 1400- 1500 de unițăți. Tot atunci afirmam că dacă Dacia va putea livra pe câtă cerere are, performanța EV va fi sensibil mai mare. Este exact situația care s-a înregistrat, cu 3038 de Spring înmatriculate în doar 2 luni si aproape 3 săptămâni! Studiind istoria pieții auto românești post decembriste, succesul lui Spring este unic! Nu am găsit nici un alt model – electric sau ICE- care să fi avut un succes comparabil! Performanța este cu atât mai spectaculoasă cu cât este o mașină pur electrică! Și încă ceva. Cu Tesla lumea s-a obișnuit să asiste la vânzări spectaculoase, Dacia Spring este o adevărată revelație! Un adevărat fenomen, numit „AUTOBEST – Best Buy Car of Europe in 2022”!

Succesul Dacia Spring

Tot la Spring este și cheia evoluției pieții în 2022. Știm că nr de cereri este cu mult mai mare decât oferta – și nu doar pe piața noastră ci în toată Europa! Dacă producătorul ar putea aduce câte poate vinde, este probabil să vândă 9 – 10.000 de unități în acest an! Toată piața de EV-uri în 2022 se va dubla, ajungând la 11.000- 12.500 de unități. Dacă vor fi oferte, singura limitare reală o va reprezenta programele Rabla și Rabla plus. În zona de plug-in hybrid creșterea spectaculoasă va continua chiar dacă poate nu la fel de susținut ca până acum. Și nu doar datorită limitelor din programul Rabla plus – care va avea aceiași dimensiune financiară din 2021- dar și datorită viitorului incert care vine de la Comisia Europeană. Deși nimeni nu vrea să o spună clar, CE are studii făcute pe toate piețele importante ale Europei care arată că peste 90% din posesorii de plug-in hybrid nu trec mai deloc pe la priză ci doar pe la benzinărie! Acest comportament este impotriva conceptului tehnic și a menirii acestui tip de automobil. Comisa consideră că nu este fair ca un guvern să dea bani frumoși pentru un asemenea automobil verde iar consumatorul să nu aibă deloc un comportament verde, însușindu-și bani care nu își ating scopul. Sunt zvonuri care vin de la Bruxelles potrivit cărora, până în 2025, mașinile plug-in hybrid vor primi reglementări mai dure care ar putea limita succesul actual. Vestea bună este că autonomia electrică a crescut spectaculos la noua generație plug –in hybrid – depășind 100 km în ciclu WLTP- și asta ar putea readuce consumatorul la „sentimente” mai bune față de priză…

Interesant este că din această situație mai „ciudată” a plug-in hibridelor va „profita” hibridul (care nu are încărcare la priză) ce oferă o soluție foarte bună pentru acum și – se pare- pentru încă mulți ani. Este si tipul de automobil care oferă o valoare reziduală mai bună decât orice ICE. Oarecum destul de încet și-au făcut apariția hibride tot mai redutabile și de la alți producători care încep să prindă din urmă liderul Toyota. Hibridele lui Renault sunt un foarte bun exemplu. În acest context, o dublare a volumelor în acest an este o altă cifră realistă.

Este de așteptat ca dieselul să-și continue evoluția negativă, fiind probabil ca la sfârșitul lui 2022 să ajungă aproape de 10% cotă de piață. Chiar dacă poate mai puțin spectaculos, totuși benzina va incepe să piardă cotă de piață. Dacă importatorii vor avea suficente hibride în ofertă, ne putem aștepta la o scădere chiar interesantă. Un 55% cotă de piață este realist , poate chiar mai jos, de ce nu? Să fie anul 2022 cel în care benzina să scadă sub 50%? Chiar dacă nu se va realiza pe total, avem siguranța că vor fi cel puțin 1-2 luni în care așa se va întâmpla.

Ce urmează în 2022?

Piața totală de autoturisme noi ar trebui să crească în acest an. Din păcate, toate aceste crize, ne fac să fim prudenți. Există un nr de importatori care ne-au declarat că toate cotele alocate pe 2022 au fost deja „vândute”. Și că orice producție suplimentară este binevenită, fiind ușor de vândut. Iată că – după modelul lui 2021- se conturează aceiași situație în care consumatorul poate să vrea, să dorească să aleagă însă va cumpăra ce găsește. Iar aici intră marea majoritate a pieții – peste 80%. Excepție o fac modele de lux unde cumpărătorul va avea mai multe posibilități de alegere- dar la prețuri care trec ușor de 150.000 Euro! O prognoză conservatore ne arată că 2022 va avea o creștere de câteva procente a pieții de autotursime noi. Însă dacă mașinile verzi vor merge foarte bine, vor „trage” piața după ele, dezvoltând-o în ciuda tuturor crizelor de care vorbeam. Exact acest lucru s-a întâmplat în 2021 în Norvegia, cea mai dezvoltată piață de electromobilitate din lume.

Dispar versiunile ICE

Dacă adăugăm și faptul că în acest an vom vedea o pleiadă de noi EV-uri și plug-in-uri spectaculoase, 2022 va intra în istoria automobilului ca anul de inflexiune, în care oferta de electromobilitate ajunge să fie redutabilă, la concurență cu motorizările clasice. La sfârșitul acestui an, practic aproape toți producătorii vor avea de oferit câte un model EV / plug-in hibrid în aproape toate segmentele în care activează. Tot anul 2022 va reprezenta punctul de inflexiune în care producția clasică începe să se reducă în favoarea modelor verzi. Primul este VINFAST care va înceta producția ICE la sfârșitul acestui an. Dar vor apare și alții care vor anunța ieșirea din fabricație a motorizărilor ICE în următorii ani. Așa cum o spune programul „Fit for 55” al Comisiei Europene – care a stârnit numeroase dezbateri- anul 2025 va fi primul an de cotitură în drumul spre decarbonizare. Pe atunci, veți vedea, vor fi chiar mai mulți producători –decât cei deja anunțați- care nu vor mai oferi ICE în producție. Iar România, după cum vedem deja, nu rămâne deloc în urmă cu aceste fenomene. Chiar dacă mai sunt foarte multe de făcut pentru electromobilitate, începând cu rețelele de fast charge, și nu numai…

Articole similare

Viitorul se numește „contract manufacturing”! Ce însemană asta?

Dan Vardie

Carlos Tavares despre Stellantis: „Great, rather than big”

Dan Vardie

Controversa SSC Tuatara. A fost sau nu stabilit un nou record de viteza?

Florin Amariei

Leave a Comment