După un comunicat de presă sumar, cât putem înțelege din planurile de viitor ale grupului Renault? Veți vedea – chiar dacă a curs ceva „cerneală” în presa auto românească și internațională – foarte puțin…
Recent, Groupe Renault a anunțat proiectul organizării sale în jurul a 4 unități de business: Renault, Dacia, Alpine și Noi mobilități. Obiectivul declarat „este să ofere fiecărei unități o organizare autonomă.” Luca de Meo, noul CEO al grupului, este citat cu un mesaj crucial pentru dezvoltarea companiei pe care o conduce. Pe scurt, de acum în colo, grupul francez va renunța la fuga după volume mari de vănzări cu orice preț –iată , chiar cu prețul unor pierderi de peste 7 mld Euro!- și va merge pe volume mai mici dar foarte profitabile!
Luca nu este nici primul și nu va nici ultimul care are o asemenea abordare. În primul rând, trebuia să spună altceva, diametral opus față de politica lui Ghosn. Este greșit ce a urmărit Ghosn cu o asemenea politică de volum? Astăzi dacă întrebi orice executiv important al Renault va spune că da. Numai că exact aceiași executivi pe vremea lui Ghosn erau fanii ideilor lui Ghosn… Ce să facă săracii? Ar putea spune unii malițioși! Strategia lui Luca nu este chiar nouă sub soarele industriei auto. Au făcut-o și alți producători care după ce au vrut să fie cei mai mari și nu le-a ieșit au renunțat venind cu această obordare de „mai mic dar profitabil”. Cele mai cunoscute exemple sunt GM și Ford- de altfel, declarațiile lui Bil Ford pe această temă sunt o adevărată școală despre cum să îți cauți un viitor cât mai bun…
Cum va transforma Luca un concept –iată,destul de răspândit în industria auto- într-un plan detaliat? Ei bine, aici mai avem de așteptat. Într-un interviu acordat ziarului frnacez Le Point, acesta spunea că marca Renault trebuie să renunțe la modele mici și neprofitabile și să evolueze către modele ceva mai mari cu valoare adăugată remarcabilă. Despre marca Alpine spune că trebuie să se dezvolte dincolo de ideea „retro” care a stat la baza actualului concept. De grupul de lucru care se ocupă de realizarea proeictului de restructurare a mărcii Renault într-o unitate independentă se ocupă chiar de Meo. Însă primele detalii vor fi anunțate la începtul anului viitor. Legat de Alpine, este de așteaptat ca executivul italian să aplice cam aceleași rețete pe care le-a folosit la Abarth și apoi la Cupra. Luca este un mare fan motorsport și întotdeauna a fost de părere că promovarea prin motorsportul popular, aflat la îndemâna multor amatori de viteze mari și accelerații puternice, este cea mai bună cale de promovare a unui brand cu calități sportive. Interesant este că istoric, Abarth chiar asta a fost acum jumătate de secol, Luca dorind să reânvie această tradiție frumoasă. Numai că după plecarea sa de la Fiat, lucrurile au stagnat și sunt cam pe nicăieri azi… Cu toată aprecierea pentru Cupra – pe care Luca a reinventat-o la SEAT- nu putem să ne stăpânim prognoza că după plecarea sa, nu prea vom mai vedea mari realizări- dincolo de planul de produs lăsat de Luca la plecarea sa de la începtul acestui an.. Da, Alpine are potențial să fie exact ce nu au fost cele două mărci amintite. Trebuie însă ca Luca să aibă banii, timpul și atenția necesară acestui proiect. Numirea lui Cyril Abiteboul, Managing director of Renault Sport Racing- pe care Luca îl apreciază foarte mult și cu care are o comunicare foarte bună- poate ajuta foarte mult la atingerea obiectivului de marcă cu calități sportive pe care să și-o permită multă lume, să se „dea” pe la raliurile de amatori…
Până acum însă, Luca nu a spus nimic despre Dacia. Veștile bune sunt că Dacia va fi una din noile „business units” și că omul care se ocupă de acest proiect este Denis Le Vot, EVP, regions, sales and marketing, Groupe Renault. Pentru cei care nu știu, Le Vot a fost o scurtă perioadă și la Dacia pe care o cunoaște foarte bine. Ne grăbim însă să spunem ceva ce nu a remarcat nimeni din presa românească sau chiar internațională. Toate aceste promovări nu sunt numiri în funcția de șef al unității de business respective. Sunt persoane –„piloții”, după cum ne spunea un insider Renault- care conduc grupurile de lucru care trebuie să vină cu proiectele. Sigur că unii au șanse să fie numiți ulterior în funcția de „Brand Director” însă nu este obligatoriu. Este aproape evident că Luca nu va sta prea mult timp în funcția de „șef” al mărcii Renault ci va numi pe altcineva, care astăzi- înaintea marilor anunțuri care urmează, inclusiv la nivel de schibări de top-executivi- este greu de intuit cine ar putea fi. Chiar și la divizia de „Noi Mobilități” este puțin probabil că va rămâne definitiv Claude Delbos.
Apropo de „Noi Mobilități” , AUTOpro a dorit să afle mai multe detalii. De asemenea, am văzut că în comunicat nu se face nici o referire la alte două mărci foarte importante din grupul Renault – Lada și Samsung! Am adresat aceste întrebări Direcției de Comunicare Groupe Renault România de la care am primit următorul răspuns: „Reflecția asupra organizării integrează ansamblul mărcilor Grupului, printre care Lada si RSM.” Interesant este că în afară de AUTOpro, nimeni din presa noastră sau din afara României nu a remarcat aceste „lipsuri”- sigur cu excepția rușilor care au rămas cam siderați că ditamai marca și fabrica nu apar deloc… Putem specula că marca Lada ar putea intra în divizia „Dacia” însă pentru noi toți cei care mai știm istorie, realizăm că acest lucru va fi aproape imposibil dacă se abordează o cale simplă, firească de integrare…
Despre Samsung Motors nu se mai vorbește de mulți ani, deși marca există și funcționează – ce-i drept, modest- în Coreea de Sud. Să ne amintim, Samsung Motors făcea parte din gigantul Samsung, când a fost cumpărată de Renault sub conducerea lui Louis Schweitzer exact în perioada când grupul francez a achiziționat și Dacia. Nu mai spunem că a costat 550 mil $ și că a fost considerată o achiziție inteligentă a francezilor care deveneau singurii străini care puneau piciorul în piața ultra- protejată a sud-coreenilor. Însă Ghosn nu a acordat nici o atenție acestei mărci- nu a menționat-o niciodată în speech-urile sale- și iată, nici de Meo nu o face- cel puțin deocamdată. Ce se va întâmpla cu această marcă care are o rezonanță de nivel mondial cu mult peste toate mărcile de automobile ale grupului francez? Nu se știe nimic public și putem doar să speculăm că este de vânzare dar nu prea pare să fie nimeni interesat…
Ca să fie enigma cât mai interesantă, să adăugăm că interviul din Le Point a fost dat chiar înainte de comunicatul oficial Renault ca o mega-excepție, De Meo neoferind nici un interviu până în acest moment. Să fie clar, toate informațiile, citatele atribuite sunt luate din diverse declarații indirecte, conjuncturale, etc. Un interviu ca la carte, până la Le Point, nu a avut loc…
În aceste condiții, nu putem decât să urmărim evoluția realizării acestor unități de business. Pentru că acum nu avem mai nimic… Pentru noi este o veste foarte bună, Dacia devenind unul din cei 4 stâlpi ai grupului francez. Dar și noi așteptăm cu nerăbdare noua „hartă” a dezvoltării mărcii. Chiar astăzi avem primele detalii despre noile modele Sandero, Sandero Stepway și Logan. Apropos, AUTOpro va reveni cu informații detaliate în premieră națională despre aceste 3 noi modele… mai trebuie puțină răbdare… Mai știm și de Dacia Spring, primul EV din gamă. A fost aprobat un nou SUV de 7 locuri. Însă Luca va anunța în ianuarie mult mai multe despre viitorul mărcii. Un insider Renault declara pentru AUTOpro, sub condiția anonimatului, că „vin vremuri foarte interesante pentru Dacia. Luca are mare încredere în marcă și pregătește o dezvoltare fără precedent pentru Dacia. Va veni cu o poziționare mult mai precisă în raport cu marca Renault. Asta nu va face decât să crească spectaculos acoperirea de piață a mărcii Dacia și implicit a vânzărilor profitabile!”
Nu putem să nu remarcăm că Luca urmează filozofia grupului VW în restructurarea pe care o face. Așa cum a demonstrat el însuși la Audi și apoi la SEAT, dacă o marcă are o anumită independență în grup, se poate dezvolta într-un cadru conceptual bine conturat, după o viziune proprie. Folosește toată baza tehnică, tehnologică, de design, de vânzări și marketing a grupului, dar își ia exact ce are nevoie pentru a fi profitabilă având cei mai fericiți clienți. Când a venit la SEAT, „pacientul” tradițional VW, cu pierderi financiare cronice, Luca a făcut profit în nici 2 ani! Aplicând exact această filozofie ușor concurențială între mărcile aceluiași grup, a obținut rezultate spectaculoase. Asta face și urmărește și aici. Dacia are rolul de „smart buy” și nu doar că așa rămâne dar va face totul pentru a dezvolta la scară mare acest concept. Rolul celui care va conduce această unitate – poate chiar Le Vot- va fi crucial în proiect.
Onest, Dacia –chiar și așa- este chiar cea mai mică bătaie de cap pentru Luca. Restul însă, cu diferențele amintite dar și multe altele, reprezintă o muncă titanică prin care ambițiosul italian poate intra în istoria automobilului alături de alți mari giganți, unii dintre ei fiindu-i mentori de-a lungul carierei sale…