AUTOpro
Analiza Stiri

Fuziunea Renault – FCA, tot mai aproape de realizare

Încă de la jumătatea lunii mai, zvonurile despre o potențială fuziune a grupurilor Renault și Fiat Chrysler Automobiles au luat pe neașteptate, atât actorii pieței cât și analiștii. Negocierile avansează însă rapid și, conform informațiilor AUTOpro, sunt șanse mari să ia naștere unul dintre cele mai mari grupuri auto mondiale.

În acest moment s-a trecut de 50% șanse ca fuziunea să se realizeze. Cei doi CEO ai companiilor sunt foarte optimiști și se bucură de aprobarea principalilor acționari, familia Agnelli la FCA și statul francez la Renault. Tehnic vorbind noua companie botezată pentru moment FCA Renault ar putea deveni al 3-lea producător mondial după grupul VW și Toyota dar în fața lui GM și Ford”, preciza Dan Vardie, editorul AUTOpro și fondatorul juriului european AUTOBEST.

De-a lungul ultimilor ani au existat mai multe încercări ale italo-americanilor de la Fiat Chrysler Automobiles (FCA) de a fuziona cu un alt mare producător auto, însă până în prezent toate negocierile s-au încheiat fără succes. Pe fondul tensiunilor create între partenerii de Alianță, Renault și Nissan, după arestarea lui Carlos Ghosn, oficialii FCA au găsit însă un teren propice pentru o propunere îndrăzneață: crearea grupului FCA – Renault printr-o fuziune între cele două entități.

Fondul problemei

Arestarea lui Carlos Ghosn, șeful Alianței Renault Nissan, a dat naștere unor tensiuni între cele două mari companii care afectează inclusiv subsidiarele Mitsubishi, AvtoVAZ și Dacia. În momentul arestării existau deja discuții legate de o posibilă fuziune sau, măcar, o integrare mai puternică, a celor două grupuri, Renault și Nissan, însă niponii nu păreau dornici ca un astfel de demers să aibă succes. Cu toate acestea, înlocuitorul lui Ghosn la cârma Renaut, grup din care face parte și Dacia, Jean-Dominique Senard, a încercat să continue demersurile începute de predecesorul său, dar s-a lovit de opoziția șefului Nissan, Hiroto Saikawa.

În acest context, la jumătatea lunii mai oficialii FCA au trimis o scrisoare de intenție francezilor prin care sugerau căutarea unei modalități de asociere. Apoi, într-un comunicat distribuit presei pe 27 mai, șefii FCA au explicat pe larg modul în care văd ei o fuziune cu Renault care să ducă la crearea celui de-al treilea mare grup auto mondial cu o valoare de piață de peste 35 de miliarde de dolari. Conform italienilor, un conglomerat italo-franco-american cu împărțirea pe din două a acțiunilor noii entități ar asigura finanțarea și susținerea schimbărilor tehnologice impuse de trecerea la mașini electrice și autonome, generând totodată și economii anulate de 5 miliarde de euro. În noul grup ar intra mărcile Renault, Dacia, Lada, Fiat, Chrysler, Lancia, Alfa Romeo și Jeep. Ca răspuns, francezii de la Renault au menționat doar că iau în calcul oferta FCA și că vor da un răspuns săptămâna viitoare.

Momentul actual

În prezent este așteptată aprobarea preliminară a consiliului de administrație al Renault pentru intrarea în negocieri directe cu FCA. Acest moment ar trebui să aibă loc săptămâna viitoare, iar ulterior ar putea fi demarate discuții inclusiv cu Nissan și Mitsubishi, companii aflate în Alianța Renault-Nissan. „Beneficiile care ar putea fi obținute dintr-o fuziune a Renault cu FCA, credem noi, se vor extinde și la partenerii Alianței, Mitsubishi și Nissan”, au declarat oficialii grupului Fiat Chrysler în fața dealerilor și furnizorilor proprii. „Așteptăm cu nerăbdare să ne implicăm în oportunități și mai mari, reciproc avantajoase”, au menționat aceștia.

Deși, conform analiștilor, dintr-o astfel de grupare ar putea avea cel mai mult de pierdut Nissan, japonezii ar putea fi atrași în afacere dacă FCA se angajează să susțină grupul nipon pe piața americană și să împartă costul tehnologiilor așa cum li s-a propus și celor de la Renault.

Negocieri intense

Presa niponă a anunțat astăzi că Nissan nu se opune unei fuziuni 50%-50% a Renault cu FCA. Această informație pare să fi răzbătut după o întâlnire a lui Jean-Dominique Senard cu Hiroto Saikawa la care pare să fi participat chiar și șeful Mitsubishi Motors. „Nu ne opunem. Dar trebuie puse la punct foarte multe detalii”, a citat cotidianul Nikkei un oficial al Nissan care a dorit să-și păstreze anonimatul.

Este de remarcat că fuziunea se referă strict la Renault și nu la alianța cu Nissan. Există informații care ne arată că producătorul japonez a fost la început refractar la ideea francezilor de a intra în negocieri cu FCA. Însă în fața unui deal care se face chiar și fără Nissan, Saikawa a trebuit să schimbe tonul pentru a da companiei sale șansa de fi luată în calcul ca partner solid în viitoarea alianță. Pentru că în noul grup FCA Renault, poziția Nissan va fi mult mai slabă decât acum iar rezultatele financiare cu care se confruntă compania nu ajută cu nimic. Dimpotrivă. Nu este exclusă ipoteza că francezii au vrut să revină pe picior de egalitate cu japonezii după cum nici ieșirea lui Renault din alianța cu Nissan nu poate fi total exclusă dacă ne gândim că asta ar însemna cel puțin 11 mld Euro încasați de Renault pentru cota de aproape 44% din Nissan”, adaugă Dan Vardie.

Cât de serios ia în calcul Saikawa o potențială intrare în afacerea Renault – FCA rămâne de văzut, însă este cert că, pe deoparte, francezii, dacă vor, pot semna un acord cu italo-americanii în lipsa unui acord al japonezilor, iar pe de alta, că șeful Nissan trebuie să găsească rapid soluții de a îmbunătăți performanța financiară a companiei sale, afectată grav de tensiunile cu Renault din ultima perioadă. În acest context, Mitsubishi, cel mai recent partener din Alianță, va avea de așteptat chiar mai mult decât prevăzuse pentru a putea utiliza noile motoare și platforme promise de Carlos Ghosn în timpul negocierilor dintre Alianța Renault-Nissan și Mitsubishi.

Nu trebuie uitat faptul că, în paralel, alte două mari grupuri mondiale se află în negocieri pentru a crea o alianță extinsă: Ford și Volkswagen. Discuții care sunt departe de fi reușit cea ce și-au propus inițial, începând cu găsirea unei soluții pentru pierderile repetate de la Ford Europa.

Articole similare

Noul C5 X este cel mai nou și cel mai bun Citroen

Florin Amariei

Ford vrea sa produca propriile baterii pentru masini electrice

Florin Amariei

Nissan vrea ca până în 2026 modelele electrificate să aibă costuri similare cu cele cu motoare termice

Mihai Morcovescu

Leave a Comment