După premiera tehnică de la Goteborg, Lynk & Co a avut lansarea la Berlin în cadrul unui show „cool & connected”. Cu această ocazie, am afalt mai multe despre modelul de business revoluționar. Uitați de dealeri și niveluri de echipare! Acum internetul este la putere iar mașina va veni cu colecții de vară și de iarnă!. Dan Vardie, Berlin, Germania.
„De ce am ales Berlin? Pentru că Lynk & Co este o mașină concepută și desenată în Europa. Am ales Germania pentru că vrem să-i privim în ochi pe producătorii germani! Iar Berlin pentru că este cel mai cool oraș din Germania.” explica Alain Visser, Senior Vice President la noua marcă a grupului Geely. Chiar dacă –așa cum o spune chiar Visser- primul Lynk & Co, SUV-ul 01 va veni în Europa abia la sfârșitul lui 2018, s-a dorit o lansare cu show unde o serie de artiști rebeli și-au unit forțele în a realiza un spectacol cool așa cum se dorește și mașina.
„Automobilul are aproape 130 de ani. Tot cam atât are și modelul de business din industria auto. În peste 100 de ani, aproape nimic nu s-a schimbat. Numai că acum consumatorii au alte dorințe și nevoi de cât cei de acum 100 de ani!” ne spunea Visser în motivația lansării unui nou model de business auto care se dorește revoluționar. „Când te uiți la ce transformări a suferit industria Mobile, realizezi ce s-a întâmplat acolo în ultimii 5 ani și este mai mult decât s-a petrecut în industria auto în 100 de ani!” Visser și echipa de marketing și vânzări afirmă că sunt 3 mari trenduri ale consumatorilor de azi. Conectivitatea a devenit cel puțin la fel de importantă ca mobilitatea. Există o tendință de a trece de la a „avea în propietate” la a avea „experiențe”. Visser chiar ne dădea exemplul fiului său care la 18 ani l-a anunțat pe tatăl său – un veteran al industriei auto – că nu vrea nici o mașină ci un iPad. „Iar a treia este că oamenilor acum le pasă de ce li se întâmplă, lor și comunității”. De aici și ideea de a crea o marcă conectată permanent, un „smartphone pe roți!”, după cum afirmă Visser.
Pentru un asemenea brand, era nevoie de un nou model de business. Din start, rolul dealerilor dispare, pentru că se dorește un contact direct al producătorului cu clientul. Asta se va face prin magazine de retail ale producătorului dar majoritatea vânzărilor se vor face pe internet. „Studiile ne arată că oamenii au început să cumpere obiecte scumpe. Iar mașina este al doilea cel mai scump obiect, după casă! Nu am nici o emoție cu vânzările on-line. Astăzi tot mai puțini vor să verifice caii putere și suspensiile…” susține executivul Lynk & Co. O altă linie a noului model este „personal service”. Potrivit lui Visser, oamenii au nevoie să fie „service-ați” complet, cineva vine să ia mașina, o duce la service, o repară și o aduce înapoi. Cu mașină la schimb. Apoi, „la telefon plătești o sumă fixă unde ai all inclusive pentru 1-2 ani, în funcție de contract. După care schimbi contractul și telefonul. Nu văd de ce nu ar trebui să facem –principial- la fel și la mașini.” afirmă același executiv. Confirgurarea unei mașini a devenit un fenomen atât de complex încât cea mai mare frică a consumatorului este că a greșit în alegerile făcute. Noua startegie Lynk & Co este să renunțe la mulțimea de opționale și să vină cu colecții de „vară și iarnă”, așa cum se întâmplă în lumea modei! În felul acesta lucrurile se simplifică dar –susține Visser- vor fi suficiente colecții care să satisfacă toate gusturile! Iar prețurile sunt fixe și transparente. Nu mai există nici un discount. Executivul Lynk & Co ne spunea că în medie dealerul introduce 25% din prețul unui automobil! Prin eliminarea acestei verigi, prețurile vor fi sensibil mai mici! Dispare acum o altă teamă pentru client, că „nu a primit un discount suficient de mare.”
Ca să fim corecți, ideea prețurilor fixe, fără discount, a pionierat-o cu succes Dacia. În fața acestui argument, Visser declara ușor încurcat pentru AUTOPro că el știe altceva despre Dacia dar că va verifica… Iar despre faptul că Tesla este primul producător care a eliminat dealerii, același executiv ne spunea mucalit: „Orice comparație cu Elon Musk (Președintele Tesla-nn) mă măgulește! Mă gândesc să-i cer șefului meu un salariu comparabil…” În fine, Visser recunoaște că acest business plan este în curs de elaborare detaliată și că nu există răspunsuri la toate întrebările. Dacă va fi introdus fără să fie alterate ideile de bază, sunt șanse ca Lynk & Co să vină cu o inovație de business, poate redutabilă. Iar aici realizarea unor modele noi de „car/ ride sharing” ar putea crește șansele acetui model de business. „Să ne închipuim că posesorul unui Lynk & Co știe că nu are nevoie de mașină în următoarele 8 ore. Atunci apasă butonul „share” și oferă instantaneu acces prietenilor săi la mașină, dacă au nevoie. Simplu, connected!”
Apropo de nume, literele „Co” sunt acolo „pentru a arăta că este mult mai mult decât o simplă marcă de automobil. Co vine de la Co-laborare, Co-ol, Co-munitate și Co-nnected!” Insăși numele „Lynk” este neașteptat pentru o marcă de automobil. „Mai degrabă poate fi numele unei mărci de modă! Dar în mod intenționat nu am dorit să alegem un nume de automobil.” adauga Visser.
Lynk & Co este un experiment impresionant, ce costă sume colosale- depre care însă constructorul nu a dorit să vorbească. Nici faptul că va fi produsă în China la costuri reduse, nu a fost atât de „mediatizat” precum designul Nord European sau platforma tehnică avansată. Toți cei intervievați de AUTOpro recunoasc că prioritatea nr 1 este China. Dacă produsul va fi fabricat la o calitate impecabilă, se va trece la etapa vânzării europene. Deocamdată, noi am asistat la debutul unui posibil fenomen de istorie a automobilului. În următorii 2-3 ani vom ști!
AUTOpro a realizat o serie de interviuri în exclusivitate mondială cu cei mai importanți executivi Lynk & Co. Toate aceste interviuri și povestea completă a noii mărci de automobil, o veți găsi doar în nr viitor al revistei noastre!