AUTOpro
Test drive Test scurt

TEST Opel Insignia & Mokka – Accent pe motorină

Chevrolet s-a retras din Europa, iar Opel a început ofensiva pentru consolidarea poziției pe Bătrânul Continent. Am testat noua gamă de motoare diesel Opel, cea mai bună de până acum, spune constructorul german.

Opel ne-a invitat în Irlanda pentru a testa două dintre cele trei motoare diesel care fac parte dintr-o ofensivă care presupune lansarea a 27 de modele noi și 17 motoare până în 2018. De ce au ales Irlanda pentru acest eveniment de anvergură, la care au participat circa 550 de jurnaliști pe parcursul a două săptămâni? Explicația a venit în primele minute ale conferinței de presă. În 1996, Opel lansa aici noul, pe atunci, Vectra Caravan cu motorizare diesel și cum actualul eveniment a fost centrat în jurul propulsoarelor diesel, s-a dorit o subliniere elegantă a evoluției Opel la acest capitol. Desigur, au contat și frumoasele peisaje din munții Wicklow.

IMG_art01

Programul a inclus testarea propulsorului de 1,6 litri CDTI cu 136 CP, ajuns acum și sub capota modelului Mokka, dar și a noului motor de 2.0 litri CDTI cu 170 CP pe Opel Insignia. Ambele au fost proiectate în Torino, la centrul responsabil de toate motoarele diesel GM. Constructorul german avea tot interesul să modernizeze rapid gama de propulsoare diesel îmbătrânită pe care o avea în urmă cu câțiva ani, în condițiile în care concurența era deja peste, iar cererea de astfel de propulsoare este în creștere. De exemplu, Opel Mokka se vinde în proporție de 40% cu motorizări diesel, cu un vârf de 86% chiar în Irlanda. În cazul lui Insignia, cererea de motoare diesel este și mai mare, cu 86% din vânzări.

IMG_art02

Opel Insignia, care se ține încă bine, după șapte ani de producție, un facelift și circa 750.000 de exemplare vândute, a primit un nou motor de 2 litri, în versiune de 170 CP, care înlocuiește vechiul motor de 2 litri oferit cu maxim 163 CP. Acest nou propulsor este produs la uzina de motoare Opel din Kaiserslautern, Germania și oferă mai mult la orice capitol. Puterea maximă este dezvoltată la 3.750 rpm, iar cuplul maxim atinge 400 Nm între 1.750 și 2.500 rpm. Puterea litrică este de 87 CP/litru, o valoare bună, dar nu lider în segment, unde există deja motoare diesel cu o singură turbină și 190 CP. Cilindreea arămas exact aceeași (1.956 cmc), dar inginerii au reproiectat camera de combustie, au optimizat orificiile de admisie și au adoptat un nou sistem de injectie, cu presiune de 2.000 de bari și până la 10 injecții pe ciclu. În premieră, turbocompresorul cu geometrie variabilă este echipat cu un dispozitiv de acţionare electric în loc de un dispozitiv de acţionare cu vid, asigurând o amplificare cu 20% mai rapidă. Din considerente de fiabilitate, turbocompresorul este răcit cu apă și este echipat cu un filtru de ulei montat la orificiul de admisie a uleiului, pentru a reduce și mai mult uzura lagărelor.

Prioritatea a fost nu doar obținerea unui consum cât mai mic, ci și un nivel de zgomot foarte redus. Pentru aceasta, chiulasa fost fabricată din aluminiu, iar galeria de admisie este acoperită cu un material fonoabsorbant. Nu în ultimul rând, la partea inferioară a motorului a fost montat un modul de echilibrare, care include doi arbori care se rotesc în sens opus, fapt ce contracarează până la 83% dintre vibrațiile secundare ale motorului.

IMG_art4

Rafinamentul rezultat din aceste tehnologii l-am observant mai ales pe parcursul din munți. Motorul trage foarte bine de la turații joase, nu agasează niciodată fonic și nu pierde mult din turație la schimbul treptelor (cutie manuală). Opel spune că nivelul consumului mediu este de 4,3 litri/100 km. Eu am obținut un 6,3 l/100 km în condițiile în care nu am menajat accelerația pe drumurile înguste, cu urcări medii. Consumul a mai scăzut puțin pe autostradă unde limita este de 120 km/h și n-am văzut pe nimeni să o depășească cu mai mult de 10 km/h.

Fișa tehnică spune că Opel Insignia 2.0 CDTI accelerează în 9 secunde până la 100 km/h și poate atinge o viteză maximă de 225 km/h. N-am avut unde să testăm efectiv acest valori, dar ele sunt foarte aproape de cele ale motorul de 2 litri, biturbo, cu 195 CP.

Un alt aspect pe care l-au lăudat oficialii în atmosfera ține de emisiile de noxe și ni s-a spus că acest motor este aproape la fel de ecologic ca unul pe benzină, datorită sistemului de reducere catalitică selectivă (SCR) BlueInjection de la Opel. BlueInjection este un sistem de post tratare a gazelor de eșapament care îndepărtează oxizii de azot (NOx) din gazele evacuate de motor. Cantităţi foarte mici de AdBlue®, un aditiv compus din uree şi apă, sunt injectate în fluxul de gaze de eşapament, în amonte de catalizatorul SCR şi în aval de filtrul de particule diesel. Soluţia este transformată imediat în amoniac (NH3), care va fi absorbit de catalizatorul SCR. Oxidul de azot (NOx) din gazele de eşapament în trecere este transformat apoi selectiv, printr-o reacţie chimică cu amoniacul, în azot inofensiv şi vapori de apă. Un fapt mai puțin comun, aditivul AdBlue este disponibil la staţii de alimentare şi reprezentanţe Opel. Acesta este depozitat într-un rezervor al cărui nivel poate fi completat, dacă este necesar, prin intermediul unei duze de lângă buşonul rezervorului de carburant al autovehiculului.

IMG_art2

Ce-al de-al doilea motor testat pe asfaltul rugos al șoselelor irlandeze a fost cel de 1,6 litri CDTI, produs în Ungaria, care și-a făcut apariția în gama Opel la finalul lui 2013 sub capota lui Zafira Tourer, în versiune de 136 CP, apoi s-a extins și la alte modele în versiuni de 95 CP, 110 CP și 120 CP. Acum a debutat și sub capota lui Mokka, cu 136 CP. Motorul este construit integral din aluminiu și este primul diesel Opel care renunță la blocul motor din fontă. Chiar și placa de bază a arborelui este fabricată din aluminiu, obţinându-se o reducere totală a greutăţii de peste 20 de kilograme. S-a insistat mult pe economie, dar în egală măsură și pe rafinament, motorul fiind deja apreciat pentru nivelul foarte scăzut de zgomot. M-a convins imediat, chiar și la 4.000 de ture pare să nu aibă legătură cu nici un alt diesel din categoria sa la nivelul de zgomot, fiind chiar mai silențios decât cel de 2 litri. Inginerii germani spun că este și cel mai eficient motor din clasă, cu 85 CP/litru și cuplu maxim de 320 Nm.

Nivelul redus de zgomot și vibrații este partial rezultatul celor patru contragreutăți de echilibrare, în vreme ce consumul mediu de 4,1 litri/100 km se datorează în special turbinei cu geometrie variabilă și injectoarelor capabilă să furnizeze carburant la o presiune de 2.000 de bari, cu până la zece injecții pe ciclu.

IMG_art1

Cum spuneam, silențiozitatea este admirabilă, iar consumul afișat de computerul de bord, după o plimbare relaxantă și cu viteze legale, parțial pe drumurile lor naționale limitate la 100 km/h, a fost de 4,2 litri/100 km. Mi s-a întâmplat să-l turez mai mult decât era cazul, tocmai pentru că sunetul lui nu dă senzația de efort cu care sunt obișnuit. Cutia de viteze manuală cu șase trepte este bine etajată și pune în valoare cuplul de la turații reduse. N-am testat și cutia automată cu șase trepte, dar din specificații observ că suplimentează cu o secundă timpul de la 0 la 100 km/h, iar consumul mediu crește cu 0,8 litri/100 km. Destul de mult pentru nivelul actual al cutiilor automate.

În combinație cu transmisia manuală și cu tracțiune pe puntea față, Opel Mokka ajunge la 100 km/h în 9,9 secunde și elasticitatea motorului permite repriza 80 – 120 km/h, în treapta a cincea, tot în 9,9 secunde. Valorile sunt cu 0,6 secunde mai mici decât ale vechiului motor de 1,7 litri CDTI, de proveniență Isuzu.

Articole similare

Test Drive Peugeot 208 – Leul captiv într-o subcompactă

Alex Barbu

PREMIERĂ MONDIALĂ: Primul drive test cu Opel Corsa-e (II)

Dan Vardie

Test drive Volvo XC40 Recharge – Suedezul alfa

Filip Sîrbu

Leave a Comment