AUTOpro
Stiri AUTO pro Exclusiv Interviuri

EXCLUSIV – STLA Medium, prima platformă BEV cu baterii dezvoltate și produse în Europa

Platforma STLA Medium de pe Peugeot E-3008

Grupul Stellantis marchează o mare premieră pentru industria auto europeană și prezintă prima platformă pentru vehicule electrice care folosește baterii dezvoltate și produse în Europa. Am stat de vorbă cu Alipio Dos Santos, Inginer Șef Stellantis BEV System Design, care ne-a explicat cu ce se remarcă platforma STLA Medium, cea pe care se bazează noul Peugeot E-3008.

Interviu realizat de Dan Vardie, Cannes, Franța

După ce AUTOpro a fost printre primele publicații care au testat noul Peugeot E-3008 și după ce am văzut cum se descurcă Asistentul Peugeot cu integrare ChatGPT, a venit rândul unui alt material în exclusivitate.

Aflăm mai departe tot ce merită să știm despre platforma STLA Medium. Prima dată, Alipio Dos Santos ne prezintă care sunt principalele caracteristici ale acestei noi arhitecturi: „Prima provocare a fost să determinăm care vor fi toate cerințele tuturor vehiculelor pe care urmează să le dezvoltăm pe această platformă fantastică. Pentru a face asta a trebuit să luăm în considerare constrângerile ampatamentului, cel mai scurt fiind cel al noului E-3008, și să punem în interiorul acestui scurt ampatament bateriile modelelor Long Range, adică cele de 98 kWh. Și, în plus, să luăm în considerare că pot fi două motoare – unul în față, unul în spate, pentru a putea obține tracțiune AWD. Sigur că această configurație, baterie Long Range și tracțiune AWD, nu va fi pe toate modelele care vor fi dezvoltate pe platforma STLA Medium, dar trebuia să avem și această posibilitate”.

Alipio Dos Santos prezinta platforma STLA Medium

Dos Santos continuă și afirmă cu mândrie că platforma STLA Medium este prima dezvoltată de Grupul Stellantis strict pentru vehicule electrice – BEV. La primele vehicule full electrice ale Stallantis a fost mereu vorba despre platforme multi-energy. Așadar, unele care au fost dezvoltate pentru automobile cu motoare termice, dar care puteau fi folosite și pentru cele pur electrice.

De data aceasta, abordarea a fost complet diferită! Am început designul platformei STLA Medium având bateriile în centru, de la baterii a început totul. Să avem o formă simplă a bateriilor, pentru ca apoi să adaptăm platforma și pentru alte tipuri de propulsii – PHEV, mHEV. Astfel, platforma începând de la montantul A și până la puntea spate este una dedicată BEV, în timp ce partea frontală este una comună. În acest fel am redus costurile, dar am reușit să avem o platformă complet dedicată BEV-urilor.

Dan Vardie intervine și vrea să afle ceea cu toții vrem să știm despre platforma STLA Medium: cum este cu bateriile, cele dezvoltate și care vor fi produse în Europa.

Alipio Dos Santos precizează: „Este o premieră absolută inclusiv pentru chimia acestor baterii. Celulele vor fi produse printr-un joint-venture ACC (Automotive Cells Company), care include divizia Saft a celor de la TotalEnergies și pe Mercedes-Benz. Acest joint-venture are un „gigafactory” în Franța, în Nordul Franței. Va fi pentru prima dată când Stellantis va fi în măsură să furnizeze baterii asamblate în Franța, dar și cu chimia din Franța și din Europa, cu siguranță!

Platforma STLA Medium de pe Peugeot E-3008

Întrebarea următoare de la Dan Vardie vine în mod natural: „Despre ce chimie este vorba?”. Dos Santos vine cu detaliile: „Chimia nu este una complet nouă. Este vorba despre NMC, care înseamnă Nickel Manganese Cobalt. Folosind NMC suntem în măsură să propune un bun balans, un bun echilibru între performanță, deci autonomie, și greutate.

Care sunt punctele pro și cele contra ale acestei tehnologii, ale acestei chimii, în comparație cu altele de tip Li-Ion, de exemplu cu LFP, care sunt din ce în ce mai răspândite?”, întreabă Dan Vardie. Alipio vine imediat cu un răspuns: „NMC are un cost mai ridicat, dar ne permite să avem o densitate mai mare de energie, iar asta înseamnă că în același volum putem să integrăm mai multă energie, deci autonomie mai mare, și cu o greutate mai mică.”

În cazul noului Peugeot E-3008, bateria din platforma STLA Medium este de două capacități: 73 kWh net (Standard Range, cu autonomie maximă de 527 km) și 98 kWh net (Long Range, până la 700 km autonomie).

Interesant este că ambele versiuni au un timp de încărcare de circa 30 minute pentru repriza 20 – 80%, grație faptului că bateria mai mare poate menține o încărcare de putere mai ridicată pentru mai mult timp.

Din partea noastră, cel mai mare avantaj al bateriilor integrate în platforma STLA Medium este reprezentat de greutatea lor, în raport cu capacitatea. Acumulatorii versiunii Standard Range cântăresc doar 520 kg, în timp ce la varianta Long Range bateriile au numai 580 kg, așadar cu doar 60 de kg mai mult.

Această greutate redusă a bateriilor înseamnă o eficiență mai bună, care se traduce la final într-o autonomie mai extinsă. Alipio Dos Santos aduce însă în discuție și aerodinamica: „Da, greutatea este importantă, dar și aerodinamica este cel puțin la fel de importantă în ecuația eficienței, mai ales atunci când rulezi cu mașina.

Discuția extrem de interesantă despre platforma STLA Medium se încheie cu o întrebare legată de planurile de electrificare totală a mărcii Peugeot până în 2030. Așa cum bine știm cu toții, obiectivul setat de marca franceză din Sochaux este ca din 2030 să fie produse doar vehicule strict electrice, iar Alipio Dos Santos confirmă acest obiectiv: „Avem, de exemplu acest nou 3008, îl avem ca BEV, dar și cu propulsie PHEV și mHEV. Avem aceste opțiuni pentru a putea menține o agilitate între a avea în continuare vehicule EV și non-EV. Dar, cu siguranță, vom avea până la sfârșit de 2030 100% vehicule EV de la Peugeot!”.

Articole similare

Honda a adus la Shanghai trei concepte care prefigurează noi SUV-uri electrice. Acestea vor debuta în 2024

Mihai Morcovescu

Conceptul Volkswagen ID Roomzz anticipează un SUV electric cu șapte locuri

Dragos Baltateanu

BMW a publicat un teaser cu cea de-a doua generație X2: profil de coupe și grilă iluminată

Mihai Morcovescu