Reprezentanții Ford România au prezentat la Craiova, în avanpremieră mondială, SUV-ul de clasă B care va fi produs din această toamnă la uzina din Oltenia alături de EcoSport.
În prezentarea ținută într-o hală a uzinei din Craiova, Ian Pearson, președintele Ford România, a ținut să mențiomneze că „în materie de design, Puma nu este un simplu SUV, ci un vehicul seducător, sexy și stilat”. Conform oficialilor Ford, noul Puma introduce un nou capitol în identitatea de design a Ford, cu un stil atrăgător, ce include blocurile optice distinctive și liniile atletice, aerodinamice. Elegant, sportiv și seducător, noul Ford Puma îmbină arhitectura Ford de segment B cu un ampatament si un ecartament optimizate pentru a oferi proporții de SUV.
„Clienții ne-au spus că își doresc un vehicul compact care să iasă în evidență prin design, dar care oferă și soluții dedicate vieții de zi cu zi. Rezultatul este noul Ford Puma – charismatic, practic și cu tehnologii care includ scaune cu masaj și motorizări mild-hybrid”, explică Stuart Rowley, președinte Ford Europa.
Puma se alătură unei game în expansiune de SUV-uri și crossovere Ford la nivel european, printre care Fiesta Active, Focus Active, EcoSport, Kuga, Edge și noul Explorer plug-in hybrid. SUV-urile reprezintă acum mai mult de 20% din vehiculele comercializate de Ford în Europa. Vânzările de SUV-uri Ford au crescut în 2018 la nivel european cu peste 19 procente.
Noul SUV de segment B al Ford va intra în vânzare la finalul acestui an și va fi produs la uzina Ford din Craiova, în urma unei investiții începute în anul 2008 și care astăzi totalizează aproape 1.5 miliarde de euro. Doar pentru industrializarea modelului Puma au fost necesare investiții de 200 de milioane de euro.
Puma prezintă o linie a plafonului înclinată, pentru o siluetă individualizată, ușor de recunoscut, și urmează trendul SUV-urilor cu plafon plonjat. Liniile sculptate continuă de-a lungul părților laterale ale lui Puma, bosajele pronunțate ale aripilor amplificând caracterul sportiv. Partea frontală expresivă oferă blocuri optice în formă de „canoe”, acestea ieșind în evidență printr-un design interior complex și fiind așezate în partea superioară a aripilor. Luminile LED de ceață sunt așezate imediat dedesubt, fiind integrate în difuzoarele de aer frontale care conduc fluxul de aer în zona roților față, pentru a reduce turbulențele și pentru a îmbunătăți aerodynamică.
„Încă din prima zi a proiectului am vrut să dezvoltăm un vehicul ușor de recunoscut în segment. Iar rezultatul este un SUV care nu seamănă cu nimic din ceea ce am produs până acum. Acest nou design reprezintă un nou capitol în identitatea vizuală Ford, conceptul integrând de asemenea soluții de inginerie ingenioase și elegante care – în combinație cu interiorul foarte expresiv – îi va surprinde și îi va încânta pe clienți, ridicându-se la nivelul cerințelor și nevoilor acestora”, consideră George Saridakis, director al biroului de design interior și exterior în cadrul Ford Europa.
Interior tehnologizat
Cu îmbinări corecte, materiale de bună calitate și o ambianță care amintește de Fiesta – vehicul pe platforma căruia este asamblat noul crossover, Puma are în dotare multe tehnologii disponibile în premieră în acest segment al pieței (B). Aici ar fi de menționat clusterul digital complet configurabil de 12,3 inch care permite șoferilor să personalizeze și să prioritizeze afișarea informațiilor, inclusiv tehnologia de asistență și notificările prin satelit. Cluster-ul utilizează tehnologia free-form pentru a permite margini superioare curbate, rezultatul fiind un design interior unitar. Soluția free-form integrează circuitele în ecran, permițându-le designerilor să modeleze display-ul în forme atipice care ies din tiparul tradiționalului design dreptunghiular.
Conform lui Ian Pearson, interiorul modelului Puma este conceput ca un sanctuar în care ocupanții celor cinci locuri se pot separa complet de lumea din afară. Scaunele din față ale lui Puma, primele cu masaj lombar din segment, revitalizează mușchii obosiți și contribuie la deplasări mai relaxante. Totodată, pentru prima data într-un model Ford, scaunele sunt oferite cu huse detașabile și lavabile, ceea ce face mai ușoară ca oricând păstrarea unui interior curat. În plus, un acoperiș panoramic cu deschidere totală, care cuprinde două geamuri din sticlă durificată, creează o senzație mai spațioasă și mai aerisită pentru pasageri.
Revenind la tehnologia prezentă la bord este important de menționat că, eliminând necesitatea de a ocupa una dintre cele două intrări USB ale lui Puma cu un cablu de încărcare, zona wireless aflată chiar sub panoul de bord detectează dispozitive compatibile pentru a iniția automat încărcarea. Dispozitivele pot rămâne conectate prin Bluetooth la sistemul de infotainment SYNC 3 al Ford, în timp ce utilizează încărcarea wireless, permițând șoferilor să controleze sistemele audio, de navigație și smartphone-urile conectate prin comenzi vocale simple. Sistemul oferă compatibilitate Apple CarPlay și Android Auto fără costuri suplimentare și este susținut de un ecran tactil central de 8 inch, care poate fi operat cu ajutorul gesturilor.
Tehnologia FordPass Connect transformă Puma într-un hotspot WiFi mobil la care se pot conecta în același timp până la 10 dispozitive. Sistemul are o serie de caracteristici disponibile prin aplicația mobilă FordPass, inclusiv localizarea mașinii (Vehicle Locator); statusul mașinii (Vehicle Status), ce permite oricând verificarea nivelului de combustibil, a stării sistemului de alarmă, a duratei de viață a uleiului de motor și altele. Pachetul audio B&O Sound System a fost gândit pentru a asigura o experiență audio premium, indiferent de condițiile de condus. Sistemul – cu 10 incinte acustice, include un subwoofer cuplat extern, de 150 mm și 200 mm, integrat în portbagaj astfel încât să nu compromită spațiul destinat bagajelor.
În zona spațiului pentru bagaje, inginerii și designerii Ford au venit cu o soluție surprinzătoare, dar foarte utilă. Denumită MegaBox, aceasta permite, prin îndepărtarea unui capac, extinderea suprafeței de încărcare către un compartiment cu o capacitate de 80 de litri. Acesta poate fi folosit pentru a depozita echipamentul sportiv murdar sau ghetele pline cu noroi. Căptușeala sintetică a compartimentului de încărcare și gura de scurgere din partea inferioară facilitează curățarea cu jet de apă.
Hayonul lui Puma are, de asemenea, o soluție inovatoare de încorporare a ruloului portbagajului – rezolvând o problemă uzuală care apare atunci când se încarcă și se transportă obiecte mari. Ruloul portbagajului se deplasează în același timp cu hayonul și elimină necesitatea suporturilor laterale, asigurând accesul neîngrădit la zona de încărcare din spate. Capacul flexibil pentru bagaje se mulează cu ușurință în jurul obiectelor voluminoase. „De-a lungul procesului de dezvoltare, scopul nostru a fost să oferim un nivel practic fără precedent într-un pachet compact și eficient”, a declarat Norbert Steffens, inginerul-șef al proiectului Puma.
Primul sistem hibrid „made in Romania”
La începutul acestui an, Ford a anunțat că fiecare dintre modelele companiei lansate începând cu noul Focus va include o versiune electrificată. Clienții noului Puma vor fi printre primii care vor beneficia de arhitectura sofisticată mild-hybrid. Tehnologia Ford EcoBoost Hybrid va optimiza eficiența lui Puma la nivelul consumului de combustibil, oferind în același timp un răspuns incisiv și performanțe ridicate, cu un vârf de putere de 155 CP. Un starter/generator integrat antrenat prin curea (BISG) înlocuiește clasicul alternator, permițând recuperarea și stocarea energiei care de obicei se pierde în timpul frânării și rulării libere (coasting). Astfel, sistemul încarcă un pachet de baterii Litiu-Ion de 48 de volți răcit cu aer. Oferit în variante de 125 CP și 155 CP, sistemul inteligent de auto-reglare mild-hybrid monitorizează continuu modul în care vehiculul este utilizat pentru a determina când și în ce măsură să încarce bateria și când să utilizeze energia stocată de acumulator.
Motoarele EcoBoost 1,0 litri de 125 CP utilizează primul sistem de dezactivare a cilindrilor disponibil pe un motor cu trei cilindri, care oprește automat unul dintre cilindri motorului atunci când nu este necesar ca acesta să funcționeze la capacitate maximă, cum ar fi în cazul coborârii sau a rulării în viteze de croazieră. Sistemul poate să decupleze sau să cupleze un cilindru în 14 milisecunde, contribuind la obținerea emisiilor de CO2 anticipate de la 128 g / km și la un consum de combustibil eficientizat de la 5,6 l / 100 km.
O opțiune de propulsie diesel și o transmisie automată cu dublu ambreiaj și șapte trepte va fi de asemenea disponibilă după lansare.
În plus, Puma optimizează platforma Ford din segmentul B, aceeași care oferă dinamica de top a lui Ford Fiesta. O nouă suspensie spate mai rigidă cu braț răsucit, amortizoare mai mari, bucșe îmbunătățite și montură superioară optimizată reduce fricțiunea și crește rigiditatea la nivelul șasiului, oferind o dinamică de top în segment.
Pentru mulți, prima întrebare atunci când vorbim despre un nou model produs la Craiova este cât de diferit este de deja cunoscutul EcoSport. Ei bine, pe lângă designul complet diferit și mai urban, Puma este mai lung decât fratele său mai rugos cu 90 mm, mai lat cu 40 mm și mai scund cu 116 mm. În același timp, ampatamentul noului model este cu 69 mm. Toate aceste dimensiuni arată clar că Ford Puma a fost gândit pentru un comportament superior pe asfalt.
Chiar și față de Fiesta, mașina pe care ambele SUV-uri „made in Romania” o au la bază, există diferențe majore. Puma este mai mare în toate aspectele, inclusiv în zona spațiului pentru bagaje de 456 de litre (+164 l).