În cadrul unui eveniment desfășurat săptămâna trecută în zona Predeal – Cabana Susai, importatorul oficial al mărcii Jeep în România, Auto Italia, a lansat ultima evoluție a masivului SUV premium, Grand Cherokee.
Text: Alin Ionescu
Foto: Dragoș Savu
Este greu să rămâi indiferent la vederea noului Jeep Grand Cherokee. Deși marea schimbare este în esență un „doar” facelift, modificările stilistice operate secțiunii frontale alterează destul de mult modul în care este văzut SUV-ul american. Grand Cherokee este indubitabil mai agresiv, mai masiv, impunând respect nu numai prin dimensiuni și proporții, cât mai ales elementele stilistice puse laolaltă foarte inspirat.
Tradiționalul calandru cu 7 fante verticale, simbol al mărcii Jeep, a fost modernizat intensiv în cadrul acestei restilizări, renunțând la suprafața cromată și adoptând o grilă în stilul „fagure”. Desigur, un model premium al mărcii americane nu se putea dispensa integral de elementele crom, așa că, în funcție de echipare, acest material poate îmbrăca atât muchiile fantelor cât și grila radiatorului în sine.
Însă cel mai vizibilă schimbare adusă de acest facelift o reprezintă luminile de zi cu tehnologie LED, care punctează pozitiv atât la capitolul „impresie artistică”, precum și prin prisma siguranței, acestea oferind o vizibilitatea superioară modelului american pe timpul zilei. Versiunile de top (adică SRT și Summit, asupra cărora vom reveni mai târziu), oferă și un sistem de faruri bi-xenon adaptive.
Nici posteriorul noului Grand Cherokee nu a scăpat nemodificat, mândrindu-se cu stopuri cu dimensiuni majorate, iluminate de asemenea de diode LED. Și hayonul a fost ușor revizuit, noua configurație oferind o vizibilitate sporită către spate.
Facelift-ul de care a beneficiat Grand Cherokee aduce și o nouă versiune de echipare exclusivistă, denumită Summit, care se alătură celor existente în trecut: Limited, Overland şi SRT.
Trecând la interior, noul model Jeep impresionează printr-o senzație generală de lucru „bine făcut”, asezonată de o serie de inserții și detalii (discrete, dar de efect) premium. În funcție de echipare, Grand Cherokee poate avea inserții din lemn și numeroase elemente îmbrăcate în piele – cromatica și materialele folosite fiind inspirate din cultura unor țări sau teritorii de pe întreg mapamondul.
Cea mai importantă evoluție a interiorului rămâne însă noul sistem de infotainment, care dispune de un display color cu comandă tactilă de 8,4 inch. Pe lângă rezoluția foarte bună și interfața foartă plăcută ochiului, sistemul Uconnect se remarcă și printr-o ergonomie foarte bună și printr-un răspuns instantaneu la comenzi.
Pe consola centrală, noul Grand Cherokee etalează un selector al cutiei de viteze cu formă de „manșă”, care comandă electronic noua transmisie ZF cu opt rapoarte, adoptată și de Jeep cu ocazia acestui facelift.
Încă de la versiunea de bază Limited, scaunele sunt îmbrăcate în piele, însă diferențierea între celelalte echipări se face prin calitatea materialului folosit, Overland folosind celebra piele Nappa, în timp ce vârful de gamă Summit dispune de o tapițerie din piele exclusivistă, denumită „Premium Natura-Plus”. Desigur, versiunile superioare nu se remarcă numai prin materialele în sine, ci și prin cromatica exclusivistă a acestora, sau prin modul în care acestea sunt îmbinate cu cusături contrastante.
Desigur, versiunea SRT insistă mai mult pe sportivitate, elementele agresive de la exterior regăsindu-se și prin prisma materialelor folosite pentru a amplifica această senzație și în interior. Astfel, cel mai sportiv Grand Cherokee este disponibil într-un nivel de echipare foarte special, denumit Laguna, care se remarcă prin tapițerie de piele închisă la culoare (Torque sau Sepia) sau prin inserțiile de fibră de carbon de pe planșa de bord sau de pe panourile portierelor.
Însă Jeep a impresionat întotdeauna mai mult prin prisma performanțelor de care este capabil în off-road decât printr-un interior finisat impecabil. Desigur, asta nu înseamnă că interiorul lui Grand Cherokee nu este demn de segmentul în care concurează, impresionând plăcut prin finisajele de calitate (chiar dacă, pe alocuri, există și materiale plastice mai dure, specifice modelelor americane), însă cel mai mult contează cum se comportă mașina asta în teren accidentat.
Iar din aceste considerente, restilizarea aduce o schimbare foarte importantă la nivelul trenului de rulare. Astfel, noul model Jeep a adoptat mult apreciata transmisie automată cu opt rapoarte a celor de la ZF, care schimbă atât de bine încât eclipsează chiar și complicatele cutii de viteze cu ambreiaj dublu.
Cum spuneam anterior, era de așteptat ca noul Grand Cherokee să fie o mașină capabilă în off-road. Însă abilitățile masivului SUV depășesc așteptările, acesta fiind oferind nu mai puțin de trei sisteme de tracțiune integrală: Quadra-Trac II si Quadra-Drive II cu ELSD (diferențial electronic cu alunecare limitată) si, exclusiv pentru versiunea SRT, sistemul Quadra-Trac Active on-demand, de asemenea dotat cu diferenţial spate cu alunecare limitată.
Mai mult de-atât, versiunile Overland și Summit dispun de suspensie pneumatică Quadra-Lift care permite reglarea electronică a gărzii la sol pe cinci niveluri, până la o valoare impresionantă de 28 cm.
Pe lângă avansatele sisteme de tracțiune integrală și suspensia pneumatică cu gardă la sol variabilă, Grand Cherokee se bazează și pe un sistem electronic de management al tracțiunii denumit Selec-Terrain, care oferă cinci moduri de rulare, configurabile în funcție de suprafața de rulare. Acest sistem este disponibil pe toate versiunile de echipare, mai puțin pe SRT (care dispune de un sistem concentrat mai mult pe performanțele dinamice pe asfalt) și oferă un comportament perfect pentru fiecare suprafață de rulare în parte: Sand, Mud, Auto, Snow și Rock.
Motorizarea de bază a noului Jeep Grand Cherokee este un V6 diesel de 3,0 litri, capabil să dezvolte 250 CP la 4.000 rpm și un cuplu de 570 Nm începând cu 2.000 rpm. Mulțumită excelentei transmisii cu 8 rapoarte la care este cuplat în echiparea standard, acesta promite un consum mediu de 7,5 l/100 km, în timp ce nivelul emisiilor de carbon este cotat la 190g/km – o reducere de 9% comparativ cu modelul anterior.
Desigur, din paleta de motorizări nu lipsește masivul V8 HEMI de 6,4 litri, care motorizează versiunea SRT. Cu o putere de maximă de 468 CP și cu un cuplu maxim de 624 Nm, acesta promite o accelerație de la 0 la 100 km/h în 5 secunde și o viteză maximă de 257 km/h. Pentru asemenea performanțe este necesar un sistem de frânare pe măsură, iar Grand Cherokee SRT se laudă cu una dintre cele mai bune performanțe din segment la acest capitol: 100 – 0 km/h în numai 35 m.
Un alt aspect pe care inginerii americani au insistat foarte mult este cel al siguranței, noul Grand Cherokee oferind numeroase sisteme care previn sau, în cazuri nefericite, pot reduce foarte mult urmările unui accident. Astfel, prestigiosul SUV dispune de Sistem de avertizare anticoliziune frontala (Forward Collision Warning), Sistem de monitorizare a unghiului mort (Blind spot monitoring – BSM), cruise control adaptiv cu funcție STOP, plus deja obișnuitele sisteme de siguranță activă și pasivă: Electronic Stability Control (ESC – controlul electronic al stabilităţii) cu Electronic Rollover Mitigation (ERM – sistem electronic de protecție la răsturnare), ABS cu calibrare off-road, Brake Traction Control System (BTCS – sistem de control a tracțiunii pe cele patru roți) și 7 airbaguri (frontale, laterale anterioare, tip cortină și genunchi pasager.
Noul Jeep Grand Cherokee este disponibil pe piața din România la un preț special de lansare ce pornește de la 48.600 € pentru versiunea 3.0 CRD Limited și ajunge până la 74.700 € în cazul unui 6.4 HEMI SRT.
Text: Alin Ionescu
Foto: Dragoș Savu