Consiliul de administrație al Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a anunțat azi-noapte că a decis să retragă, cu efect imediat, propunerea de fuziune cu Renault.
După discuții care au durat mai bine de zece zile în care era pus accent pe o fuziune 50/50 între grupuirle FCA și Renault, italo-americanii au transmis un comunicat în care anunță că „Fiat Chrysler Automobiles a decis să retragă, cu efect imediat, propunerea sa de fuziune adresată Groupe Renault”.
Conform LifeNews.ro, pentru a explica această reacție complet neașteptată, oficialii FCA au menționat că, deși grupul este convins de rațiunea unei propuneri care a fost apreciată pe scară largă încă de la prezentarea acesteia, „a devenit clar faptul că în prezent nu există condiții politice în Franța pentru ca o astfel de combinație să funcționeze cu succes. FCA își exprimă mulțumirile sincere Groupe Renault, în special președintelui și directorului executiv, precum și partenerilor Alianței de la Nissan Motor Company și Mitsubishi Motors Corporation pentru angajamentul lor constructiv față de toate aspectele propunerii FCA”.
Cu doar câteva ore mai devreme, francezii de la Renault amânaseră pentru a doua oară luarea unei decizii. În cursul serii de ieri, Consiliul de Administrație al Renault S.A. se întâlnise, sub președinția lui Jean-Dominique Senard, pentru a continua să revizuiască propunerea primită de la FCA pentru o potențială fuziune 50/50 între Renault S.A. și FCA. „Consiliul de administrație nu a putut lua o decizie din cauza solicitării exprimate de reprezentanții statului francez de a amâna votul pentru un Consiliu ulterior”, au anunțat francezii.
Putea fi creat al treilea grup auto mondial
O fuziune între Renault şi Fiat Chrysler putea duce la crearea unui gigant auto cu operaţiuni în Europa, SUA şi Japonia. Entitatea combinată ar produce anual 8,7 milioane de vehicule şi ar avea o capitalizare bursieră de aproximativ 36 miliarde de euro (40 miliarde de dolari).
Producătorul auto italo-american Fiat Chrysler propusese săptămâna trecută o fuziune cu Renault, prin care se putea crea al treilea lider global, după Volkswagen şi Toyota. Piaţa de bază a Renault este Europa, dar are o prezenţă bună şi în Asia, prin alianţa cu producătorii auto niponi Nissan şi Mitsubishi, în timp ce FCA are o prezenţă puternică în America de Nord şi America Latină.
Oferta a fost bine primită de pieţele financiare, iar ministrul francez de Finanţe, Bruno Le Maire, a declarat că o astfel de tranzacţie ar aduce împreună branduri de top, cum ar fi Alfa Romeo, Jeep, Maserati, Renault, Dacia şi Lada, şi ar reprezenta „o oportunitate reală pentru industria auto din Franţa”.
Guvernul francez este cel mai mare acţionar al Renault, cu o participaţie de 15%. Renault şi Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deţine 44,3% din acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acţiunile Renault, dar nu are drepturi de vot la grupul francez. Alianţa Renault-Nissan a fost extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi. Compania Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999. Relansată în 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit un jucător de notorietate pe piaţa auto europeană.