AUTOpro
AUTO pro Exclusiv Eveniment Extra Green car Motorsport Video

Premieră mondială: primul ziarist din lume copilot pe Extreme E

Participarea la programul exclusiv „CUPRA Experience”, ne-a dat posibilitatea unei premiere absolute. Alături de legendara Jutta Kleinschmidt, am trăit una din cele mai interesante experiențe. Într-un vehicul care a uimit lumea motorsportului mondial.

Producătorul spaniol CUPRA este primul constructor de automobile care a aderat la noua competiție „EXTREME E” lansată de Alejandro Agag. Pentru cei care poate nu știu, dl Agag este și promotorul „Formula E” și unul din cei mai mari susținători a evoluției sportului cu motor către formule sustenabile din toate punctele de vedere. Între timp, GM a venit cu marca sa de top HUMMER și chiar și Mc Laren și-a declarat intențiile de participare. Aceste nume se altătură unor alte legende precum Lewis Hamilton, Carlos Sainz sau Sebastian Loeb care au intrat fie cu echipele lor sau chiar pilotând noii bolizi EV.

Conceptul „EXTREME E” a fost lansat anul trecut și pleacă de la folosirea unor vehicole numite „Odissey 21” total EV și care sunt capabile de off-road indiferent de suprafața de rulare, de la deșert și până la spațiul arctic. Este prima competiție care își propune egalitatea de gen, echipele fiind formate dintr-un pilot bărbat și un pilot femeie, ambii având responsabilități egale, ambii contribuind la succesul echipei. Mai mult, Agag a imprimat o foarte mare atenție la absolut toate detaliile legate de protecția mediului. Cele 5 concursuri de anul acesta – din care 2 s-au și desfășurat- au loc în zone care sunt afectate de încălzirea globală pentru a face cât mai puțin rău naturii în locurile de concurs. Nu sunt acceptați spectatori, fiecare cursă fiind preluată de mai multe canale de tv, inclusiv Europsport. Organizatorii au agreat cu diverse ONG-uri locale să își aducă o contribuție financiară -și nu numai – pentru rezolvarea unor probleme sociale, de mediu, etc.

Xavi Serra, Directorul motorsport și tehnic al Cupra , ne spunea că firma pe care o reprezintă a aderat la competiția Extreme E pentru că „este în consonanță cu valorile mărcii CUPRA. Noi credem că viitorul motorsportului este electric. Este o competiție sustenabilă care oferă diversitate și protejează mediul în locurile de concurs. Mașina noastră E-CUPRA ABT XE 1 este un SUV EV , exact în zona în care marca noastră se va dezvolta!”

Toate mașinile din competiție sunt identice, diferența între echipe o face fine-tuning-ul. „Este aceiași mașină pentru toate echipele doar în primul an. La următoarea ediție, lucrurile se vor schimba…” ne spunea Serra. Bolid-ul din concurs are câteva date tehnice care merită menționate. Lungime 4.401m, lățime 2.3m și înălțime 1.864m. Acest „cărăbuș” mai mult lat decât înalt are o gardă la sol de 450 mm, care să îi permită trecerea peste absolut orice obstacole în regim de rally ride. Are un ampatament de 3 m și o masă de 1780 kg – din care numai bateria cântărește în jur de 400 kg.

Apropo de baterie – iar ne întoarcem la „miezul” oricărui EV- are o capacitate de 54 kWh din care utilizabili 40 kWh și este produsă de Williams Advanced Engineering, care va furniza în curând bateriile și pentru bolizii din Formula E. Cele două motoare electrice oferă o putere de 550 CP și un cuplu de 920 Nm care propuslează Odissey-ul la 100 km/h în 4,5 sec. Un timp despre care Tesla ar putea avea ceva comentarii… Însă aceste „buggy”-uri nu rulează pe asfalt ci pe suprafețe unde nici o Tesla nu ar putea să se miște… Poate urca pante de la 40 la 53 grd (în funcție de suprafața de rulare) iar suspensia culisează până la 385 mm.

Construcția tubulară a structurii de rezistență este dintr-un aliaj cu niobiu fiind unul din cele mai ușoare metale la ora actuală, oferind însă toată rezistența mecanică necesară unui bolid supus la încercări foarte grele. Anvelopele au fost proiectate special de Continental pentru noua competiție tocmai pentru a face față celor mai diverse suprafețe de rulare în off-road, oferind cea mai buna aderență posibilă chiar și pe vreme mai puțin favorabilă. Caroseria este realizată din materiale compozite, multe realizate din materiale reciclate, o altă dovadă de sustenabilitate. Spre exemplu, ampliTex™ și powerRibs™,  sunt realizate din „natural flax fibres” și au fost fabricate cu o reducere de 75% a emisiei de CO2 față de materiale tradiționale.  

Producătorul spaniol a realizat un test demonstrativ menit să arate în premieră mondială cum funcționează o mașină de Exrtreme E. Este și pentru prima dată când presa a putut lua contactul fizic cu mașina și chiar să și testeze capabilitățile off-road. Editorul AUTOpro, Dan Vardie a fost invitat să fie primul ziarist din lume copilot pe mașina extremă a lui CUPRA. Pilotul echipei spaniole este cea mai tritrată femeie pilot din istorie, Jutta Kleinshmidt. Între multe performanțe incredibile, Jutta este prima și singura femeie care a câștigat raliul Paris Dakar iar astăzi are numeraose funcții în lumea motorsport, în FIA. Chiar și la Extreme E este pilot oficial și adviser al întregii competiții, încă o dovadă că expertiza pilotului german este una de top mondial.

Pista amenajată a avut 1,2 km lungime și Dan a fost copilot alături de Jutta. Iată ce a declarat editorul nostru la ieșirea din mașină: „Este o experiență unică cum doar un asemenea bolid poate să o ofere. Este brutal și oferă acel gen de senzații care le poți avea în rally –ride-uri parcurse în ritm-uri amețitoare, pentru oamenii cu sânge rece. Pentru cine a mai avut șansă să fie alături de piloți de talie mondială, este o experiență nouă pentru că vehicolul este unul complet nou. Diferența o face dinamica mașinii dar și sunetul ascuțit al motorului electric. Un sunet diferit de cel al mașinior electrice pe care tot mai muți aleg să le conducă. Sunetul emis de E-CUPRA XE1 este aproape violent cu urechile celor care nu sunt obișnuiți, care îți imprimă o altă percepție  a vitezei și accelerației. Fiind extrem de lat, poate să evolueze spectaculos în curbe iar Jutta mi-a arătat ce însemană virtuozitate la volan. Iar dacă ne gândim la cineva care nu a mai avut o experiență de copilot de raliuri, atunci senzațiile sunt dincolo de posibilitatea de fi descrise în cuvinte. În fine, cei mai slabi de inimă, poate ar fi bine să nu încerce…”

Înainte și după test, Dan a avut numeroase discuții cu Jutta despre lumea auto și viitorul tehnologiilor. Dan Vardie: „Jutta nu este doar un pilot exceopțional, este și un inginer implicat în numeroase proiecte ale grupului VW. Implicare ce presupune activitate de cercetare/ proiectare și apoi testare. Am abordat multe subiecte și am aflat cum vede Jutta că vor evolua lucrurile. Spre deosebire de mine, Jutta crede că tehnologia „hydrogen fuel cell” ar putea avea un viitor pentru autoturisme. Cu argumentele aduse de mine, Jutta a admis că bateriile vor cuceri mai repede autoturismele pentru a lăsa celula cu hidrogen să „populeze” vehicolele comerciale. Ca și mine, s-a întrebat de ce s-a preferat tehnologia „plug-in hybrid” în detrimentul lui „extended range”. Jutta mi-a spus că este angrenată într-un proiect AUDI care folosește această tehnologie pe care o consideră superiară lui PHEV. Și ea crede că în următorii ani „extended range” ar putea deveni un player important. În fine, spre marea mea bucurie, Jutta a îmbărțișat exact definiția de „mașina electrică” pe care Juriul European AUTOBEST a lansat-o încă din 2017 și care afirmă că un EV este un vehicol care are tracțiune eminamente electrică ( fără nici o cuplare mecanică), indiferent de modul cum este produsă/ înmagazinată la bord energia electrică. Au fost și alte discuții confidențiale despre care vom vorbi la momentul oportun.”

Pozele și imaginile filmate la acest test excepțional, vorbesc de la sine. Vizionare plăcută.

Articole similare

BMW va produce mai multe X5-uri pe hidrogen

Florin Amariei

KIA EV5: au apărut primele imagini neoficiale cu viitorul crossover electric

Mihai Morcovescu

Noul Opel Astra Sports Tourer Electric va putea fi comandat în țara noastră de la jumătatea lunii septembrie

Mihai Morcovescu

Leave a Comment