Suedia va inaugura în 2025 primul drum electrificat din lume pentru încărcarea vehiculelor electrice în mers. Șoseaua reprezintă prima parte a unui plan mai amplu, care prevede implementarea acestui sistem de electrificare de-a lungul a 3.000 de kilometri de drumuri.
Deocamdată, autoritățile locale nu au căzut de acord asupra metodei prin care se vor încărca din mers mașinile electrice.
Suedia a testat în ultimii ani astfel de drumuri electrificate
Drumul ales pentru această premieră absolută este autostrada E20. Șoseaua face legătura între centrele logistice dintre Hallsberg și Örebro, care sunt situate între orașe Stockholm, Göteborg și Malmö.
Sistemul va ajuta la reducerea timpilor de încărcare a bateriilor modelelor electrice. Astfel, vor scădea prețurile de achiziție la mașinile electrice.
Suedia a fost un pionier în testarea drumurilor electrificate. În 2016, scandinavii au testat primele astfel de soluții viabile după ce au deschis o porțiune de drum de 2 kilometri în Gavle.
Acest drum folosea linii electrice aeriene pentru a permite vehiculelor de mare tonaj să se încarce cu ajutorul unor pantografe, la fel ca tramvaiele și troleibuzele. A urmat o porțiune de drum de 1,6 kilometri în Gotland, care a fost electrificată cu bobine de încărcare amplasate sub asfalt.
În 2018, Ministerul Transporturilor din Suedia a inaugurat prima șină de încărcare pentru camioanele electrice. Aceasta a fost instalată pe o distanță de 2 kilometri.
Utilizarea liniilor electrice aeriene este destinată doar camioanelor. Această soluție ar putea prezenta anumite avantaje pentru autoturisme dacă ar fi implementat un sistem cu încărcare prin inducție sub suprafața asfaltică.
Acesta este similar cu cel de încărcare wireless a unui smartphone. O placă este încorporată sub șosea, iar vehiculele electrice echipate cu o bobină de recepție vor fi încărcate în mers când trec peste aceasta.
Cercetătorii spun că, pentru a fi o soluție eficientă, este nevoie ca doar 25% din rețeaua rutieră suedeză să fie electrificată.