Într-o perioadă în care industria auto este forțată să regândească complet relația cu mediul, nu doar prin electrificare, ci și prin sustenabilitate materială, Fiat marchează un moment istoric.
Noul Grande Panda, care a fost lansat recent și în România, este prima mașină din lume care integrează în componența sa materiale reciclate provenite din ambalaje pe bază de carton pentru băuturi, o premieră mondială ce ar putea rescrie normele privind ecodesignul în industria auto.
Fiat Grande Panda folosește material reciclat echivalentul a 140 de cutii de băuturi

Această inovație vine într-un context în care producătorii auto sunt din ce în ce mai presați de reglementările europene privind economia circulară, dar și de cererea tot mai mare din partea consumatorilor pentru produse mai prietenoase cu mediul. Alegerea Fiat de a folosi deșeuri din ambalaje de carton pentru băuturi ca materie primă evidențiază un trend major: mașinile viitorului nu vor fi doar electrice, ci și construite eco.
Fiecare exemplar Fiat Grande Panda include material reciclat echivalent cu aproximativ 140 de ambalaje pentru băuturi, de tipul celor folosite pentru sucuri sau lapte (asemănătoare cu cele de la Tetra Pak). În mod obișnuit, aceste ambalaje sunt compuse din: 70% carton, 25% polietilenă (material plastic) și 5% aluminiu.
Dacă partea de carton este, în general, transformată în produse din hârtie, precum șervețele sau fețe de masă, restul (polimeri + aluminiu) este adesea considerat dificil de reutilizat. Fiat a găsit însă o soluție inovatoare pentru această fracțiune nereciclabilă. Astfel, materialul rezultat, denumit polyAl, a fost folosit pentru componentele interioare vizibile ale mașinii.






Componente realizate din deșeuri: un design estetic și sustenabil
Materialul obținut din polyAl a fost procesat într-o formă numită Lapolen Ecotek, care îmbină durabilitatea polimerilor cu efectul vizual strălucitor al aluminiului reciclat. Fiat a ales să folosească acest material în zone importante din punct de vedere estetic, precum consola centrală, planșa de bord și panourile interioare ale ușilor față și spate.
Această alegere are un dublu rol: funcțional și estetic. Nu doar că materialul este rezistent și sustenabil, dar oferă și un aspect vizual deosebit, fără a necesita finisaje adiționale. Este un exemplu clar de cum reciclarea poate deveni parte integrantă a esteticii auto moderne.
În prezent, reciclarea materialelor complexe, așa cum sunt ambalajele combinate carton-plastic-aluminiu, este una dintre cele mai mari provocări din lanțul gestionării deșeurilor. Fiat demonstrează că, prin inovație tehnologică și parteneriate strategice, chiar și aceste materiale pot avea o a doua viață cu valoare adăugată.
Și alți constructori au încorporat materiale reciclate sau regenerabile în mașinile lor
În plus, faptul că italienii au ales să folosească aceste materiale în zone vizibile ale habitaclului, și nu ascunse în structura caroseriei, arată o schimbare de mentalitate. Sustenabilitatea nu mai este un detaliu tehnic, ci devine un element de brand și de imagine, relatează TetraPak.com.
Fiat nu este singurul producător care testează soluții similare. Volvo, BMW sau Mercedes-Benz au anunțat, de asemenea, inițiative pentru a încorpora materiale reciclate sau regenerabile în construcția mașinilor lor. Dar, constructorul torinez este primul care merge atât de departe în ceea ce privește utilizarea deșeurilor urbane reciclate în componente structurale și estetice.