AUTOpro
Generale

Competiţia „Cel mai 4×4” din România, a XIII-a ediție

În weekendul 8-9 iunie, în împrejurimile orașului Câmpulung Muscel, a avut loc cea de-a XIII-a ediție a competiției „Cel mai 4×4 din România” – ce rămâne în continuare singura competiție națională de tradiție, rezervată domeniului 4×4.

Prima zi a competiției a debutat cu testele on-road, acestea desfășurându-se pe DN 73A, între Mausoleul Mateiaș și Combinatul Holchim. Cele 17 modele participante au fost testate cu atenție de membrii juriului, iar ploaia căzută pe anumite porțiuni ale traseului a fost ca o provocare suplimentară pentru sistemele de tracțiune integrală sau pentru numeroasele sistemele de siguranță activă. În ediția din acest an a  competiției „Cel mai 4×4 din România”, juriul a fost compus din jurnaliști din cele mai cunoscute medii auto: revistele Auto Expert, AUTO pro, CAESAR, 4×4 crossover lifestyle magazine și site-urile auto.ro, autobis.ro, motorstory.ro respectiv autovit.ro.

VIA_2706

Cea de-a doua zi de concurs a continuat cu cea mai solicitantă probă – testele off-road. Acestea s-au desfășurat pe două trasee montane aflate în vecinătatea comunei Lerești, cu un grad de dificultate diferit în funcție de capabilitățile participanților.

Cele 17 modele înscrise în cea de-a XIII-a ediție a competiției „Cel mai 4×4 din România” au fost grupate în patru categorii, în funcţie de segmentul sau de capabilitățile fiecăruia. Astfel, pentru titlul de „Cel mai 4×4 SUV”, lupta s-a dat între Dacia Duster, Ford Kuga, Honda CR-V, Mistsubishi Outlander, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento si Nissan X-Trail. Acesta a fost de departe cel mai disputat segment, iar rivalitatea a fost atât de strânsă încât departajarea dintre primii clasați a fost de doar câteva puncte, confirmând astfel nivelul tehnologic la care au ajuns majoritatea jucătorilor din această clasă. Însă, cum orice concurs are un singur mare câștigător, premiul pentru „Cel mai 4×4 SUV” din acest an s-a dus către Mitsubishi Outlander, membrii juriului apreciind compromisul foarte bun pe care îl oferă acesta între dinamica on-road, abilitățile în teren accidentat și un interior care excelează la capitolul modularitate, oferind până la șapte locuri full-size.

“Cu o tradiţie de peste 70 ani pe segmentul 4×4, Mitsubishi şi-a îndeplinit in mod susţinut promisiunea de brand, asigurând fiabilitate, tehnologie de ultima generaţie, siguranţa si eficienta in consum cu fiecare model lansat. Noul Mitsubishi Outlander completează cu succes aceasta gama. Recunoaşterea juriului concursului « Cel mai 4×4 » ne onorează si ne bucura, in egala masura, reconfirmând calităţile remarcabile ale acestui SUV japonez.», declara Leonard Ungureanu, Director Executiv M Car Trading, Distribuitor General Mitsubishi Motors pentru Romania.

09062013 267

În lupta pentru titlul de „Cel mai 4×4 SUV Premium” s-au înscris în acest an trei modele, două dintre acestea provenind de la un producător consacrat în segmentul premium: Audi. Pe lângă cele două reprezentate din Ingolstadt – Audi Q3 și Q5 – în această subgrupă a fost inclus și LandRover Freelander 3, model recunscut pentru interiorul foarte bine finisat, dar mai ales pentru capabilitățile foarte bune în off-road. Însă vârsta lui Freelander nu poate fi ascunsă, așa că lupa pentru prima poziție s-a dat între cele două modele Audi, iar titlul pentru „Cel mai 4×4 SUV Premium” s-a dus către Audi Q3, care a impresionat printr-o ținută de drum excelentă, foarte apropiată de a unui hot-hatch, plus un comportament off-road mai mult decât decent. Iar latura premium a lui Q3 este mai mult decât evidentă, fiind pusă în valoare atât prin designul exterior, cât mai ales prin interiorul finisat excelent și dominat de materiale plăcute la atingere.

09062013 276

Cât despre premiul pentru „Cel mai 4×4 pick-up”, detașarea câștigătorului a fost mult mai clară. Din cele patru camionete înscrise în concurs – Isuzu D-MAX,  Mitsubishi L200, Ford Ranger şi Nissan Navara – cel mai nou s-a dovedit și cel mai bun, acesta impresionând juriul prin calitățile sale în teren accidentat, prin ținuta de drum extrem de sigură, dar și prin echiparea foarte bună, apropiată din multe puncte de vedere cu a unui autoturism. În consecință, câștigătorul subcategoriei „Cel mai 4×4 pick-up” din România a fost desemnat Ford Ranger, un model global, construit după noua filosofie „One Ford”, ce va fi comercializat în 180 de țări de pe tot globul.

“Titlul Cel mai 4×4 pick-up reconfirma calităţile extraordinare ale noului Ford Ranger, singurul model din segment ce a obţinut 5 stele Euro NCAP în Europa.
Suntem convinşi ca atuurile modelului nostru, care au fost recunoscute și votate de juriul competiţiei, vor fi apreciate de clienţii lui Ranger.
Iată ca expertiza Ford in acest domeniu îşi spune cuvântul prin acest model, care fortifica prezenta mărcii pe piaţa din România”, declara Zoltan Brassai, Director General Ford România.

DSC_0730 photo

Clasa off-road a fost dominată de noua generaţie Range Rover, care a fost ales „Cel mai 4×4 off-road” din ţara noastră. Modelul britanic a convins membrii juriului prin calităţile sale extraordinare, atât pe asfalt, cât mai ales în off-road, acolo unde combină confortul oferit pasagerilor cu o uşurinţă remarcabilă de trece peste absolut orice fel de obstacole. La ediţia din acest an noul Range Rover s-a impus categoric în fata lui Volkswagen Touareg şi Suzuki Jimny.

“Este un premiu care ne onorează, ne obliga si ne simulează, în acelaşi timp, sa ne menținem poziţia dominantă în subsegmentul SUV-urilor de lux.
Fără îndoială, această maşină – una dintre cele mai bune, atât din punct de vedere tehnologic dar și al dotărilor “higiene” – va rămâne mult timp un lider autoritar, atât în inima jurnaliştilor, cât și a clienţilor Range Rover de pretutindeni”, declara Mihai Ivanescu, Director General Premium Auto. 

DSC_0745 photo

Trebuie menționat că, pentru a fi eligibile în această competiție, toate modelele înscrise au intrat în vânzare pe piața din România înainte de primul trimestru al anului 2013. De asemenea, toate modelele din concurs au avut o echipare de serie, omologată pentru o utilizare rutieră obișnuită, nefiind permise niciun fel de modificări ale motorului, transmisiei, trenului de rulare sau caroseriei, iar anvelopele au fost cele prevăzute ca echipament de fabrică al constructorului respectiv.

În concluzie, ediția din acest an a concursului „Cel mai 4×4 din România” a fost o competiție foarte disputată în toate segmentele. Am asistat atât la victorii detașate, cum a fost cazul lui Range Rover în clasa off-road, cât și la lupte strânse, departajate de doar câteva puncte, cum s-a întâmplat la categoriile „Cel mai 4×4 SUV” și „Cel mai 4×4 SUV Premium”. Oricum, de la an la an, se face simțită tot mai mult evoluția tehnologică, SUV-urile devenind tot mai competitive atât în off-road cât și pe drumurile asfaltate, în timp ce modelele off-road dedicate sunt tot mai ușor de controlat în teren accidentat, electronica preluând de multe ori controlul în totalitate. Iar din această concurență acerbă, principalul câștigător rămâne tot clientul, care, pentru orice model ar opta – cu mici excepții, desigur – nu va avea nicio clipă motive serioase pentru a regreta alegerea făcută.

Autofan Company, organizatoarea acestei ediţii, este o companie specializată în evenimente auto, având o vastă experienţă în domeniul testelor 4×4. Mulțumiri partenerilor evenimentului, Michelin România şi EurotaxGlass’s România, care au avut o contribuţie importantă la realizarea acestui eveniment.

Text: Alin Ionescu
Foto: Elena Hîrțan &  Alin Virsescu

Articole similare

Parteneriatul dintre Hyundai și Apple nu mai este valabil

Andrada Arsenie

Ford GT vs. Acura NSX: Ardere eficientă sau impuls electric?

administrator_autopromag

ACAROM: Producția națională de mașini a crescut cu peste 14% în luna octombrie

Mihai Morcovescu