AUTOpro
Generale

Despre Porsche World Roadshow și noul centru auto Porsche Pipera

Pentru cei mai mulți dintre noi, câteva clipe de frenezie la volanul unui Porsche rămân în stadiul de vis. Un vis frumos, ce-i drept, dar destul de greu de realizat, ținând cont că Boxster, cel mai ieftin model al mărcii, are un preț de pornire de peste 50.000 €. Nu este o sumă exorbitantă, mai ales dacă iei în considerare performanțele de care este capabil până și mezinul mărcii, dar deţinerea și utilizarea unui Porsche nu implică doar achiziția în sine, ci implică multe alte costuri.

Ce-ai zice însă de o zi întreagă petrecută la volanul unui Porsche? Ba mai mult, cum ar fi, ca într-o singură zi să ai la dispoziție 22 de modele din întreaga gamă a constructorului din Stuttgart, de la Cayenne și Panamera – ca să enumerăm mai întâi nonconformistele din gamă – până la Boxster, Cayman și 911, în diferite variante de caroserie, tracțiune și motorizare. Sună fabulos? Acum, că am trăit pe pielea noastră această experiență, nu putem decât să-ți confirmăm bănuielile.

Pe 3 iunie, în cadrul unui eveniment care a marcat și inaugurarea noului complex Porsche Pipera – cel mai mare din Europa de Sud Est – Porsche Inter Auto a continuat seria de evenimente anuale Porsche World Roadshow cu încă un tur de o zi la bordul electrizantelor modele sport. Însă, înainte de a detalia senzațiile trăite de lungul celor 400 km parcurși la volanul diferitelor modele Porsche, să facem o scurtă descriere a impresionantului centru auto Porsche Pipera.

Despre noul centru auto Porsche Pipera

De la an la an, în România se vând tot mai puțin mașini noi. Chiar și așa, analiştii economici ne dau vești bune în ceea ce privește evoluția pieței din anii următori, iar segmentul despre care se crede că își va reveni primul rămâne cel premium. De fapt, chiar și pe timp de criză, mulți dintre producătorii de modele de lux au înregistrat vânzări record, depășindu-și în fiecare an estimările inițiale. Fix pe asta mizează și grupul Porsche Inter Auto, care a ales să investească o sumă colosală – 15 milioane de euro – în cel mai mare complex auto de lux din Europa de Sud Est.

_MG_3313

Cu o suprafață totală de peste 50.000 de metri pătrați, centrul Porsche Pipera oferă toate serviciile de care au nevoie clienții grupului Porsche într-un singur loc. Numai suprafața construită însumează 11.500 mp, în care sunt cuprinse showroomurile mărcilor premium Porsche, Audi, Bentley și Lamborghini, service-urile aferente acestor mărci, plus un depozit de piese de schimb care se întinde pe 2.100 mp.

După cum a declarat și Dana Cortina, director general al Porsche Inter Auto, “În ultimii ani s-a remarcat o diferenţă între evoluţia per ansamblu a pieţei şi performanţele segmentelor premium şi luxury. Acestea au devenit mai stabile, chiar în vremurile cele mai grele şi, conform estimărilor noastre, vom fi şi primele care se vor redresa. Cu noul complex Porsche Pipera, vom fi excelent poziţionaţi să valorificăm potenţialul pieţei în care activăm, administrând un portofoliu extins de mărci şi modele.”

_MG_3289

“Am început dezvoltarea acestui proiect de investiţii într-un context foarte optimist şi am finalizat-o într-un cu totul alt context”, a completat Eduard Diaconu, director executiv Porsche Bucureşti Nord şi Porsche Pipera. “Dar perspectivele pieţei locale de lux, dublate de faptul că deţinem un complex auto unic, ne fac să credem că, în câţiva ani, vom putea reedita povestea de succes a Porsche Bucureşti Nord şi la Porsche Pipera.”

Cel mai mare showroom Audi din țară poate expune nu mai puțin de 17 automobile și acoperă o suprafață totală de 880 mp. Alături se găsește un showroom Das Welauto – un brand dedicat comercializării mașinilor second-hand – care însumează o suprafață de 640 mp.

_MG_3325

O premieră pentru țara noastră o constituie showroom-urile Bentley și Lamborghini. Primul dintre acestea poate expune trei modele și afișează în prezent o opulentă limuzină Mulsanne și un Continental GT Speed, cu nu mai puțin de 616 CP sub capotă, materializați printr-o viteză maximă de 330 km/h.

Showroomul Lamborghini găzduiește două versiuni ale explozivului Gallardo: un LP 550-2 Balboni, produs într-o serie limitată la doar 250 de exemplare și un LP 570-4 Spyder Performante, capabil de 0-100 km/h în doar 3,4 secunde.

Dat fiind climatul economic actual, decizia celor de la Porsche Inter Auto pare cel puțin îndrăzneață. Cu toate acestea, dacă previziunile specialiștilor se vor adeveri și creșterea economică va intra din nou pe făgașul normal, PIA va regăsi calea succesului.

Experiența Porsche World Roadshow

După conferința de presă și un tur al complexului Porsche Pipera, a venit și momentul mult așteptat: contactul cu cele 22 de modele Porsche, trimise cu titlul de „cadou de casă nouă” de la fabrica din Stuttgart.

Spre deosebire anii trecuți, când Porsche Roadshow s-a desfășurat pe Autostrada Soarelui, organizatorii au pregătit pentru ediția din acest an un traseu mult mai complex, menit să pună în valoare abilitățile modelelor germane în condiții variate de drum, de la autostradă și DN-uri, până la sinoadele drumuri secundare care traversează munții. Astfel, am plecat din curtea importatorului la volanul unuia dintre cele mai animalice SUV-uri pe care le-a văzut planeta Porsche Cayenne Turbo S – către autostrada A3, în direcția Ploiești. Este greu de procesat modul în care accelerează acest monstru metalic de peste două tone, accelerația de la 0 la 100 km/h fiind acoperită în doar 4,5 secunde. Iar contrastul este cu atât mai mare, cu cât interiorul de izolează complet de tot ce se întâmplă în exterior, poziția înaltă de condus contribuind la diminuarea drastică a senzației de viteză, lăsându-ți constat senzația că te deplasezi mult mai încet decât îți indică acul vitezometrului. De fapt, singurele indicii că te afli într-o mașină super-sport deghizată într-un SUV sunt G-urile pe care le resimte constant stomacul tău și sunetul cutremurător al V8-ului de 4,8 litri, responsabil de cele două specificații amețitoare: 551 CP și 750 Nm.

_MG_4263

După Ploiești, caravana formată din cele 22 de modele Porsche s-a îndreptat către Târgoviște, iar eu am trecut într-o elegantă Panamera 4S, pentru a lesni parcă trecerea de la masivul Cayenne la agilele modele sport ale constructorului din Stuttgart. La cei 5 metri ai săi, nu te-ai aștepta nicio clipă ca limuzina celor de la Porsche să fie o mașină sport atât de concentrată. Și totuși, Panamera uimește de fiecare dată când ajungi la volanul acesteia prin modul distinct prin care transmite intențiile trenului de rulare, prin sunetul distinct al motorului V8 – aspirat de această dată, cu o putere maximă de 400 CP – și prin poziția de condus foarte apropiată de cea dintr-un 911. Cu toate astea, Panamera are prestanța unei limuzine și își confirmă statutul printr-o țină de drum de-a dreptul catifelată – caracteristică valabilă doar în setarea „confort” a sistemului  PASM (Porsche Active Suspension Management) – completată de finisajele impecabile din habitaclu și multitudinea de sisteme și opționale specifice în acest sector de preț.

Următoarea destinație aleasă de organizatori a fost orașul Câmpulung, iar vremea însorită și temperatura exterioară de peste 25 de grade Celsius au creat condiții perfecte pentru a testa unul dintre cele mai excitante modele produse de Porsche în prezent: Carrera 4S Cabrio. Despre (încă destul de) noua generație 911 – cunoscută sub titulatura 991 – s-au scris probabil mii de materiale, fiind considerat, pe lângă unul dintre cele mai bune Porsche produse vreodată, de departe cel mai arătos 911 din istorie. Deși a fost prezentat în iarna lui 2011, simpla apariție acestuia produce palpitații, iar noile variante produse pe baza acestuia – vorbim aici despre Turbo și GT3 – demonstrează de fiecare dată că se poate mai bine.

_MG_3629 - Copy

Cu toții știm că sunetul motorului unui 911 sună impresionant, indiferent că că ne referim la Carrera de 3,4 litri sau la S-ul de 3,8. Cu sau fără evacuarea opțională, acesta reușește să-ți facă inima să pompeze mai puternic la fiecare acord. Însă, când pui laolaltă un o evacuare mai zgomotoasă (cu butonul responsabil de pe tunelul median în poziția „activ”), un drum virajat de munte și scazi din ecuație plafonul mașinii, ai în fața ochilor formula matematică a titulaturii „dumnezeiesc”.

Totul – motor, transmisie, tren de rulare, direcție, frâne – îți lasă impresia că a fost special proiectat pentru ca mașina asta să livreze performanțe năucitoare. Cu modul Sport Plus selectat (disponibil doar în echiparea cu sistemul Sport Chrono), fiecare schimbare de treaptă făcută de transmisia automată PDK cu șapte rapoarte și ambreiaj dublu se simte ca o lovitură de ciocan primită în ceafă, contactul cu tetiera fiind inevitabil dacă nu te-ai sprijinit în prealabil de aceasta. Nivelul de aderență oferit de sistemul de tracțiune integrală al Carrerei 4S depășește cu mult abilitățile multor șoferi, acest Porsche, pe lângă o sportivă impecabilă, și o mașină extrem de sigură în condiții de aderență scăzută.

_MG_3953

După care, pe segmentul de drum care leagă Câmpulung de Cheile Grădiștei, a trebuit să renunț la serviciile celor 400 CP oferiți de Carrera 4S pentru a trece la volanul noului Cayman S. Și după cum se anticipase încă de la lansarea lui Boxster, varianta cu hardtop a acestuia este o mașină hardcore. E drept, acesta nu dispune de forța brută a lui 911, mulțumindu-se cu o putere maximă de „numai” 315 CP, însă modul în care se conduce noul Cayman îl face pe fratele mai mare să pară un grand tourer confortabil și ușor greoi. Să nu se înțeleagă greșit, orice Carrera este mai performantă decât Cayman, însă distribuția mai echilibrată a maselor pe punți – datorată motorului amplasat central – și masa proprie mai redusă, ținută în frâu de amortizoare sensibil mai ferme, fac din mezinul familiei cu plafon fix o mașină extrem de precisă. Parafrazând, despre Cayman se poate spune că nu doar se conduce; un Cayman se simte, asemenea unei prelungiri directe a corpului tău, pe care o așezi cum, când și unde vrei doar prin gesturi reflexe, care-ți vin natural.

_MG_3506 - Copy

După un prânz rapid și câteva discuții asupra celor trăite până acolo, caravana Porsche și-a continuat drumul către Bran – Predeal, iar eu am trecut într-o Carrera 4. Fiind primul contact versiunea de motorizare „de bază” a gamei 911, eram curios de abilitățile acestui model, propulsat de un boxter în 6 cilindri, de 3,4 litri, care dezvoltă 350 CP și 390 Nm – motor cu care Porsche se laudă că au reușit să scadă emisiile de carbon sub pragul de 200 g/km. Sincer, pe un drum sinuos în coborâre, cum a fost cel pe care am avut ocazia să testez acest model, abia dacă se făcea simțită lipsa celor 50 CP pe care această versiune îi are în minus comparativ cu un „S”. Ce-i drept, pachetul Sport Chorno cu care era echipat modelul testat și transmisia PDK au un aport important în conturarea acestor senzații, însă concluzia rămâne aceeași: Carrera, chiar și în versiunea de 350 CP, este o mașină sport desăvârșită, dezirabilă, care își va seta noi referințe în modul prin care descrii fericirea absolută.

_MG_3659

Coborârea pe Valea Prahovei m-a găsit la volanul unui Boxster S, care respectă în mare parte cele spuse mai sus despre Cayman, însă cu avantaje (și dezavantajele, ce-i drept) legate de plafonul escamotabil. Însă, chiar dacă această variantă de caroserie aduce câteva kilograme în plus și un mic minus legat de rigiditatea torsională, plăcerea de a rula sub cerul liber, în simfonia metalică a evacuării, te face să treci cu vederea toate criticile aduse de cei obsedați de precizie și pilotaj sportiv dus la extrem. O fi Cayman mai performant în condiții de circuit, dar în viața reală, acea zecime de secundă care face diferența între accelerația de la 0 la 100 km/h a celor două modele (5,0 secunde pentru Boxster și 4,9 pentru Cayman) este cu adevărat insignifiantă.

_MG_3651

După Ploiești, a urmat din nou autostrada, pe care am ales să o parcurg într-un Cayenne Turbo „obișnuit” (și zic asta prin comparație cu modelul în care am parcurs autostrada în celălalt sens), însă îndopat cu tot ce poate oferi Porsche pentru confortul și divertismentul pasagerilor. Pe lângă impresionantul sistem audio Burmester, care oferă un nivel de fidelitate impecabil – acesta nefiind cu nimic mai prejos de ceea ce oferă, de exemplu, concurența de la Bang & Olufsen – impunătorul SUV dispunea și de un sistem de infotainment pentru locurile din spate cu două ecrane tactile cu diagonala de 7 inch, însoțite de două perechi de căști wireless, cu ajutorul cărora, privilegiații de pe banchetă își pot viziona nestingheriți filmele preferate fără a interfera în vreun fel cu sunetul difuzoarelor din mașină.

După mai bine de zece ore de la plecare în Porsche World Roadshow și peste 400 km parcurși la volanul acestor modele fabuloase, am revenit în curtea complexului Porsche Pipera. Iar după o astfel de experiență, vine și momentul în care te dai jos – și din Cayenne chiar se poate spune că te dai jos – și contemplezi avalanșa de senzații trăite în universul Porsche.

_MG_4247

Este incredibil nivelul de performanță la care au reușit inginerii germani să aducă întreaga gamă Porsche. Cu excepția direcției, care pare destul de artificială pe acele de păr atacate îndrăzneț și a centrului de greutate ridicat, trădat și de poziţia de condus înaltă, Cayenne este un paradox care certifică evoluția ingineriei moderne, oferind constant satisfacții, chiar și când condițiile de drum sunt sunt nici pe departe perfecte. Panamera reușește să îmbine atmosfera liniștită a unei limuzine premium cu tradiția orientată către sportivitate, iar Cayman și Boxster oferă un nivel de precizie a pilotajului caracteristic unor modele supersport de câteva ori mai scumpe. Însă vedeta constructorului din Stuttgart rămâne 911, ce poate fi ca o desăvârșire a experienței de 50 ani în producția de mașini sport cu motor amplasat în spate. Pentru că în ciuda extinderii și dezvoltării acestei mărci către alte segmente, 911 rămâne o legendă vie, un concept unic în industria auto, cu o siluetă pe care orice ignorat o va recunoaște instantaneu ca fiind un Porsche.

Text: Alin Ionescu
Foto: Porsche

Articole similare

Hyundai sarbatoreste inovatia in cadrul evenimentului “Saptamana Designului de la Milano”

STUDIU: Bateriile pentru mașinile electrice s-au ieftinit cu 90% față de 2008

Mihai Morcovescu

Dacia demarează programul „Mobilitate 100%”. 117 vehicule de curtoazie la nivel național

Mihai Morcovescu