AUTOpro
Generale

Avalanşă de modele SUV/crossover ultraluxoase

Industria auto trece prin transformări profunde, nu doar datorită propulsiilor hibride sau funcţiilor de condus autonom. Scena automobilistică este transformată masiv şi de proliferarea fără precedent a modelelor SUV şi crossover. Astfel, până şi cele mai tradiţionaliste şi exclusiviste mărci auto anunţă parcă în cor o avalanşă de SUV-uri ultraluxoase.

Text: Alex Buţu

Bentley Bentayga şi Jaguar F-Pace sunt aşteptate în showroom-uri din 2016. În acest context, divizia de vehicule speciale a Land Rover va pregăti ediţii exclusiviste ale emblematicului Range Rover, prin care va fi atacat segmentul de preţ de peste 200.000 de euro. Totodată, Mercedes intenţionează să ofere o versiune de echipare Maybach pentru SUV-ul GL. Porsche deja are două SUV-uri de mare succes în ofertă. Iar Aston Martin, Lamborghini, Maserati şi chiar Lotus dau semne serioase că doresc abordarea segmentului SUV/crossover. Însă cireaşa a fost pusă pe tort de Rolls-Royce, care a confirmat că va produce în curând primul său model cu asemenea format.

Crossover-ul Rolls-Royce

Prima oară când am întâlnit un Rolls-Royce Phantom pe şosea a fost chiar în România. Eram într-un Daewoo Cielo şi, deodată, în oglinda retrovizoare nu am mai văzut altceva decât lamele verticale şi strălucitoare ale grilei în forma Partenonului din Grecia antică. Înainte de acest rendez-vous fusesem invitat la prezentarea statică a maşinii în ţara noastră. Atunci am fost impresionat de dimensiunile maşinii. Nu m-a frapat lungimea, cât înălţimea. Îmi părea mai degrabă talia unui Range Rover. Desigur, sunt diferenţe de înălţime. Dar sunt cam mici sincer (20 cm). Iar dacă priveşti un Phantom “în ochi” percepţia este că ai în faţa ta un SUV.

De altfel, o bună parte din prestanţa compleşitoare pe care o are Rolls-Royce Phantom în persoană derivă şi din aceste proporţii. Deci, de ce ar avea nevoie Rolls-Royce să ofere un SUV, când deja clienţii mărcii au la dispoziţie o limuzină care pot privi plebea de sus?

Este simplu. Cererea există, iar Bentley va prezenta deja în această toamnă SUV-ul Bentayga, a cărui comercializare este programată de la începutul lui 2016. Bentley insistă deja că modelul lor va fi cel mai luxos şi rapid SUV.

Dar, ca de obicei, Rolls-Royce nu îşi pierde cumpătul, ci confirmă calm şi cu siguranţă de sine că pregăteşte un vehicul “capabil să străbată orice teren”, oferind totodată luxul tipic oricărei limuzine de a sa. Anunţul a fost făcut sub forma unei scrisori scrisă într-un mod foarte galant şi semnată în tandem de Peter Schwarzenbauer şi Torsten Mueller-Oetvoes, Preşedintele, respectiv CEO-ul companiei Rolls-Royce Motor Cars.

Citând din aceeaşi scrisoare, constructorul britanic promite că noul model va merge “Efortless… Everywhere”, adică “Fără efort… Oriunde”, lansând astfel şi un fel de slogan preliminar pentru caracterizarea maşinii. În mod interesant Rolls-Royce evită să folosească în scrisoare termini precum SUV, 4×4, off roader sau crossover. Însă menţionează că maşina va avea o caroserie înaltă şi o structură din aluminiu.

În plus, se fac multiple referiri la faptul că Rolls-Royce s-a impus încă de la începutul istoriei sale în competiţii riguroase desfăşurate pe suprafeţe de rulare variate, precum trialul Scoţian de Fiabilitate, cursa dintre Londra şi Edinburgh, sau trialurile din Alpi. De asemenea, se menţionează cu mândrie: “Rolls-Royce a propulsat pionieri şi aventurieri precum Lawrence al Arabiei peste deşerturi vaste şi neexplorate şi peste lanţuri muntoase. În alte părţi ale lumii, incluzând Australia, India şi cele două Americi, maşinile Rolls-Royce şi-au transportant posesorii peste terenuri solicitante cu fiabilitate şi în confort absolut.” Aceste trimiteri către trecut au fost însoţite şi de câteva ilustraţii din acele timpuri.

În ceea ce priveşte termenul de lansare a noului model, anunţul nu oferă informaţii.

“Istoria noastră a creat precedentele, iar viitorul nostru ne cheamă să acţionăm. Această nouă epopee începe acum. Nu ne vom grăbi în a dezvolta şi perfecţiona acest nou concept de lux. Vom implica clienţii nostri, pasionaţii şi presa pe parcursul drumului nostru şi vă vom ţine la curent despre progresul nostru. Până atunci, vă asigurăm că vom crea o maşină în cea mai bună tradiţie a mărcii noastre. Sir Henry Royce a spus celebrele cuvinte: Când un lucru nu există, proiectează-l.”

Deşi Rolls-Royce nu a oferit date concrete despre primul său crossover, Torsten Mueller-Oetvoes, CEO-ul companiei, a declarat în interviuri recente că acest model va avea o nouă structură din aluminiu, care nu este împărţită cu modele BMW. Totodată reprezentantul Rolls-Royce a spus că această structură va fi preluată şi de alte viitoare modele ale mărcii britanice. Însă ne putem aştepta ca unele componente sau tehnologii să fie preluate de la BMW X7, noul SUV de talie mare care va intra în gamă din 2018 şi va fi poziţionat peste X5. Torsten Mueller-Oetvoes a mai spus că designul crossover-ului Rolls-Royce este în stadiul de finalizare şi că în lunile viitoare vor demara testele cu primele prototipuri. Nu în cele din urmă acesta a adăugat faptul că schiţe iniţiale ale modelului au fost prezentate deja de anul trecut unui grup select de 50 de clienţi Rolls-Royce din diverse oraşe din SUA.

Aşadar proiectul este în plină desfăşurare. Şi se pare că totul are loc sub numele de cod Cullinan, preluat de la cel mai mare diamant descoperit vreodată. Acesta a fost găsit în Africa de Sud în 1905 şi era estimat la 3106,75 carate, înainte de a fi fragmentat în 9 bucăţi, cea mai mare dintre acestea fiind regăsită în sceptrul casei regale britanice.

Iniţiativa lansării noului model Rolls-Royce a fost salutată de premierul britanic David Cameron, cu ocazia vizitei pe care acesta a făcut-o la uzina constructorului din Goodwood. Premierul a ţinut un discurs în faţa a peste 800 dintre angajaţii uzinei şi şi-a exprimat aprecierea faţă de creşterea locurilor de muncă oferite de Rolls-Royce pe fondul evoluţiei constante a cifrei de vânzări. În 2014 Rolls-Royce a depăşit pentru prima oară în istoria sa de 111 ani plafonul de 4000 de automobile comercializate pe parcursul unui an. Totodată, 2014 a fost al cincilea an consecutiv de creştere a vânzărilor. În ultimele 18 luni compania a creat 200 de locuri de muncă noi (care s-au dublat în ultimii cinci ani, până la 1500 de angajaţi). Expansiunea a fost alimentată de cererile primite în special pentru modelele personalizate. Nu în cele din urmă, Rolls-Royce va deschide în 2016 un nou centru de tehnologie şi logistică în apropierea Goodwood, care va acoperi 30000 de metri pătraţi.

Bentley Bentayga

Din dorinţa de a sublinia că SUV-ul său reprezintă cel mai înalt etalon în acest segment, Bentley a ales să-l boteze Bentayga, asemeni unui vârf semeţ din lanţul muntos care domină relieful Insulelor Canare. Dacă numele acesta necesită un pic de obişnuinţă, probabil designul va fi mai familiar, deoarece Bentley a luat în considerare recepţia nu tocmai pozitivă pentru aspectul părţii frontale a conceptului EXP-9F din 2012, care prefigura SUV-ul de serie. Astfel, din pozele spion şi din cele câteva imagini difuze date de Bentley reiese că designul va fi aliniat cu al modelelor deja existente în gama constructorului. Wolfgang Dürheimer, CEO Bentley, a declarat că vor fi disponibile variante de motorizare W12, V8 şi hibrid plug-in şi că deja le-au fost adresate 4000 de intenţii serioase de achiziţionare pentru noul SUV. Mai mult, presa britanică spune că Bentley ia în calcul atât o motorizare diesel, cât şi potenţialul unui SUV mai compact. Entuziasmul este explicat de oficialul companiei şi prin faptul că segmentul SUV-urilor are o rată de creştere de trei ori mai mare decât a pieţei auto în ansamblu. Rolul lui Bentayga este important în strategia Bentley de a atinge din 2020 un volum de 20000 de unităţi vândute anual. În 2014 cifra de vânzări a fost de 11020 de maşini, cu 9% mai mare decât în 2013. Bentayga va fi prezentat în toamna lui 2015, urmând să fie comercializat din 2016.

Jaguar F-Pace

Tot pentru anul viitor a anunţat şi Jaguar comercializarea versiunii de serie a conceptului C-X17, care a profitat de expunerea oferită de Salonul Auto de la Detroit din ianuarie pentru a dezvălui că numele primului său SUV va fi F-Pace. Modelul va avea structură din aluminiu şi un design sportiv, foarte apropiat de cel al conceptului, ceea ce îl va diferenţia de rudele care poartă emblema Land Rover.

Maserati Levante  

Prima exprimare a intenţiei Maserati de a produce un SUV a venit sub forma conceptului Kubang dezvăluit la Detroit în 2003. Însă un pas mai concret a fost făcut în 2011 cu un nou concept denumit tot Kubang. Acesta oferă cele mai clare indicia despre estetica modelului de serie. Iar Maserati a declarat iniţial că doreşte să îl ofere clienţilor din 2014. Însă situaţia mereu incertă din cadrul grupului FIAT întârzie în continuare lansarea. Cert este că în 2012 constructorul a anunţat că modelul de serie va fi botezat Levante, asemeni zonei Via Emilia Levante din Bolonia unde cei trei fraţi Maserati cu conceput brandul care le poartă numele. În decembrie 2014, când s-au împlinit 100 de ani de la fondarea Maserati, comunicatul de presă menţiona că “SUV-ul Maserati va fi lansat în curând, urmat de intrarea în producţie a conceptului Alfieri.” Aşadar, ţinem pumnii strânşi în continuare.

Lamborghini Urus

Lamborghini a confirmat că primul său SUV va fi disponibil pe piaţă din 2018. Acesta se aşteaptă să rămână fidel formatului de GT prefigurat prin conceptual Urus prezentat în 2012. Producţia sa va avea loc la uzina din Sant’Agata Bolognese, în care vor fi investite sute de milioane de euro. Suprafaţa uzinei va creşte de la 80000 la circa 150000 de metri pătraţi, pentru a găzdui o nouă linie de producţie. De asemenea, Lamborghini va mai angaja 500 de persoane.

Constructorul Italian a sondat deja piaţa prin intermediul conceptului Urus din 2012. Acesta a invocat legenda lui LM002, un off-roader dur cu performanţe de maşină sport pe care Lamborghini l-a produs între 1986 şi 1992 în 300 şi un pic de exemplare. Cu Urus, intenţia a fost oferirea unui Lamborghini care poate fi folosit ca maşină principală de către o familie. De altfel, acesta avea 4 locuri. Însă cei 600 CP ai maşinii sunt o garanţie pentru păstrarea caracterului supersport, completat de polivalenţa data de garda la sol ridicată şi tracţiunea integrală permanentă. Lamborghini se aşteaptă ca versiunea de serie a lui Urus să găsească anual circa 3000 de clienţi, preponderant în pieţe precum SUA, Marea Britanie, Germania, Rusia, Orientul Mijlociu şi China. Această cifră ar însemna dublarea vânzărilor anual pe care le înregistrează Lamborghini.

Lotus sub semnul întrebării

Şi Lotus este momentan în cumpănă, conform lui Jean-Marc Gales, CEO-ul companiei, care va decide anul acesta dacă vor produce un model tip berlină cu patru uşi sau un SUV. Gales subliniază totuşi că înclină spre segmentul SUV, având în vedere cererea mare de pe această piaţă. Oficialul mai menţionează că maşina va urma principiile Lotus, adică va fi foarte uşor şi agil.

Aston Martin DBX

Constructorul din Gaydon a oferit una dintre marile surprise ale ediţiei din acest an a Salonului Auto de la Geneva. Mai exact, a prezentat conceptul de crossover DBX anunţând că acesta se va materializa în serie. Este o decizie neaşteptată, deoarece în trecut a sondat piaţa prin concepte care purtau sigla Lagonda, precum cel din 2009. Însă acela avea un format care seamănă cu al actualului Range Rover Evoque. DBX urmează un şablon diferit.

„DBX Concept este o provocare în faţa status quo-ului existent în segmentul GT-urilor de lux. Este o viziune a unei lumi, probabil una nu foarte departe de momentul actual, în care călătoriile într-un GT de lux nu vor ţine doar de stil şi de lux, ci vor fi şi practice, mai adaptate cerinţelor unei familii şi mai responsabile faţă de mediu.” Astfel a descris Dr. Andy Palmer, CEO Aston Martin.

Se numeşte DBX Concept şi a fost prezentat drept o reinventare a formatului de GT. Adevărul este că arată precum un Aston Martin clasic cu garda la sol ridicată. Efectul vizual este unul foarte atrăgător, denotă sportivitate, este inconfundabil Aston Martin şi evită formatul de SUV.

DBX Concept este inedit pentru istoria Aston Martin şi prin configuraţia tehnică. Fiecare roată este prevăzută cu un motor electric, alimentat de la o baterie cu litiu-sulf. Totodată maşina dispune de sistem KERS de regenerare a energiei cinetice şi de discuri de frână compuse din carbon şi ceramică. Şi sistemul de direcţie este tot electric. Alte dotări avangardiste ale lui DBX sunt camere video care înlocuiesc oglinzile retrovizoare şi sistemul de head-up display dublu, care oferă câte un afişaj personalizat pentru şofer şi pasagerul din dreapta acestuia.

Dr. Andy Palmer spune că DBX nu este este în stadiu gata de producţie, însă subliniază că un model viitor va fi oferit de Aston Martin pentru a se adresa exact nişei lui DBX.

 

Cât de crossover?

Formatul de GT supraînălţat pare să revină în carţile unor mărci precum Aston Martin şi Lamborghini, odată cu intenţia acestora de a aborda piaţa SUV. Reţeta nu este nouă în istoria segmentului crossover. Din 1979 până în 1987 AMC Eagle a fost produs în versiuni de sedan, coupe cu 2 uşi, break, hatchback sau chiar cabriolet pe un şasiu supraînălţat şi cu tracţiune integrală sau pe puntea spate. Dar un adevărat super GT cu abilităţi tot teren a fost Mega Track. Acest automobil impresionant a fost produs de Aixam între 1992 şi 1995. Era animat de un V12 de 6 litri provenit de la Mercedes şi capabil să dezvolte circa 390 CP. Acelaşi şablon l-a urmat de curând şi conceptul Italdesign Giugiaro Parcour (2013). Şi acesta a fost prezentat în versiuni coupe şi cabriolet. Limitele formatului de SUV/crossover au fost împinse şi de Nissan Murano Crosscabriolet, care a fost prezentat ca model de serie la Los Angeles Motor Show în 2010. Chiar dacă Murano Crosscabriolet nu se mai produce, în 2015 va fi lansat Range Rover Evoque cabriolet, care va păstra în atenţie potenţialul de SUV decapotabil. Având în vedere dispoziţia financiară a clienţilor din nişa de ultralux şi apetitul acestora pentru modele exclusiviste, aceste formate rare ar putea deveni alternative comune în gamele mărcilor de top.

 

Articole similare

Elon Musk, CEO Tesla, consideră că oamenilor li se va interzice să conducă, odată ce maşinile devin autonome

Smart caută colaboratori pentru dezvoltarea viitorului ForTwo

Mihai Morcovescu

Acesta este noul Renault Kardian. Ce aduce nou fratele sud-american al Daciei Sandero? (VIDEO)

Mihai Morcovescu

Leave a Comment