Conform datelor publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor din România (APIA), înmatriculările de autoturisme noi în luna martie au înregistrat o scădere semnificativă.
Astfel, raportul APIA, care citează datele DGPCI (fosta DRPCIV), numărul de mașini intrate în circulație în cea de-a treia lună a anului au fost cu peste 26% față de martie 2023.
APIA: SUV-urile continuă trendul ascendent și în luna martie
După evoluția importantă din lunile anterioare, în martie, piața auto din România vine cu o scădere de 26,6% a înmatriculărilor de autovehicule noi comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Datele publicate de APIA arată că, în total, în luna februarie au fost înmatriculate în România 8.925 de autoturisme noi. De asemenea, comparativ cu luna februarie, scăderea este de 17,4%.
În același timp, în intervalul analizat, se observă o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (-21%), Clasa B (-44,5%), Clasa C (-21,4%), Clasa D (+85,9%), Clasa E (+3%), Clasa F (-8,1%) și SUV (+8,6%).
Referitor la cota de piață, segmentul SUV-urilor se află pe prima poziție cu o cotă de 52,2%, în creștere cu 8,6% față de luna februarie a anului trecut. Pe locurile următoare se situează Clasa C, cu o cotă de 27,1%, (-21,4%) și Clasa B, cu 10,7% (-44,5%).
Raportul APIA arată că, în funcţie de tipul de combustibil, în cea de-a treia lună din 2024, motorizările pe benzină, inclusiv cele cu sistem mild-hybrid, înregistrează o scădere de 39,1% față de perioada similară din 2023. Astfel, acest tip de automobile au ajuns la o pondere de 58,4%. Autoturismele diesel înregistrează o creștere de 24,9% și dețin o cotă de 17,7% din piață.
Dacia Spring domină clasamentul modelelor electrice
Pe de altă parte, autoturismele electrificate, adică cele pur electrice și plug-in hybrid, precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) dețin în martie o cotă de piață de 23,9%. Valoarea este cu 6,2 puncte procentuale peste cota deținută de versiunile diesel.
Autoturismele full electrice dețin o cotă de 7,4% din piață în martie 2024 față de aceeași lună de anul trecut, când reprezentau 8,4%. Autoturismele plug-in hybrid dețin o cotă de piață de 4,9%, în creștere cu 2,6% față de intervalul similar din 2023.
Cel mai vândut autoturism 100% electric a fost în februarie Dacia Spring, cu 212 unități (-57,8% față de aceeași perioadă din 2023). Modelul românesc produs în China este urmat de Tesla Model 3, cu 83 de unități (+84,4%) și Tesla Model Y, cu 78 de unități (-2,5%).
În ceea ce privește autoturismele hibride plug-in, în luna martie 2024, topul este condus de Mercedes-Benz GLE, cu 35 unități (+6%). Modelul german este urmat de Toyota RAV4, cu 33 unități (+230%), Ford Kuga și Porsche Cayenne cu câte 32 unități.
În sfârșit, clasamentul vehiculelor hibride, fără reîncărcare din surse externe, este dominat de Toyota Corolla, cu 190 unități (+20,3% față de martie 2023). Pe locurile următoare se află alte două modele ale mărcii japoneze: RAV4, cu 165 unități (+44,7%) și C-HR cu 115 unități.