AUTOpro
Test drive Generale

Test drive Kia Sportage HEV – Curaj revoluționar

Cea de-a cincea generație Kia Sportage duce mai departe povestea unui SUV compact fiabil, onest și extrem de coerent. Care întoarce mai multe priviri ca niciodată, mulțumită noului limbaj de design cu puternice influențe angulare și a unui nou sistem de propulsie hibrid pe care îl vom dezbrăca de secrete în cele ce urmează.

Cea de-a cincea odraslă a dinastiei Sportage folosește ca substrat noua platformă N3 din ograda grupului Hyundai-Kia. Laboriosul proces de R&D al noii platforme s-a axat în mare parte pe creșterea spațiului din habitaclu printr-o dispunere cât mai optimizată cu putință a componentelor sistemului de propulsie.

Noul Kia Sportage este o evoluție din punct de vedere dimensional

Kia Sportage

În același timp, inginerii coreeni și-au concentrat atenția și pe aspecte ce țin de siguranța activă și pasivă, noua platformă N3 având atât multiple zone de absorbție a energiei de impact, cât și funcții de redundanță (de back-up) pentru sistemele de direcție și frânare. Și asta nu e tot.

O păsărică ne-a șoptit că aceeași platformă este pregătită chiar să acomodeze sisteme de conducere autonomă de Nivel 4, mulțumită multiplelor nivele de redundanță (2-3) regăsite la nivelul magistralei de comunicații CAN, la nivelul nenumăraților senzori de la bordul mașinii și nu numai.

Trecerea la o nouă platformă a permis desigur și o ușoară evoluție din punct de vedere dimensional, Kia Sportage fiind acum cu 30 mm mai lungă și 10 mm mai lată decât generația anterioară. Ampatamentul a crescut și el, până la venerabila cifră de 2680 mm (+ 10 mm față de generația anterioară).

Kia Sportage

Ceea ce înseamnă mai mult spațiu pentru pasageri, care au la dispoziție tot felul de gadget-uri care să le facă viața mai ușoară, cum ar fi mufele Type C montate în spătarele scaunelor din față. Cu scaunul din față reglat pentru mine (1,85 m și 110 kg), am putut sta fără bătăi de cap pe bancheta din spate, spațiul la cap și la genunchi fiind mai mult decât suficient.

Cum se conduce Kia Sportage GT Line 1.6 Hybrid 4×2?

Pentru prima dată în glorioasa sa istorie, Kia Sportage pune la dispoziția clienților și sisteme de propulsie hibridă „pe bune”, nu mild-hybrid, ca până acum, care scot cu adevărat în evidență avantajele electrificării. O astfel de versiune hibridă am avut și noi la dispoziție pe mașina noastră de test, o Kia Sportage GT Line 1.6 Hybrid 4×2.

În componența acestei bucătării hibride paralel fără încărcare la priză intră bine-cunoscutul agregat pe benzină de 1,6 litri cu injecție directă prezent de ceva vreme în gama Sportage, care dezvoltă 180 CP la 5500 rpm și 265 Nm între 1500 și 4500 rpm. Acestuia i se mai alătură un motor electric cu magneți permanenți care dezvoltă la rândul lui 60 CP între 1600 și 2000 rpm și 264 Nm între 0 și 1600 rpm.

Cele două agregate – de fapt trei, pentru că la bord își mai duce veacul un motor electric, care are rol de alternator și generator, acesta neparticipând propriu-zis la activitatea de propulsie a SUV-ului coreean – dezvoltă o putere maximă de 230 CP la 5500 rpm și un cuplu maxim de 350 Nm, disponibil în totalitate între 1500 și 4500 rpm. Alimentarea cu energie electrică revine în sarcina unei baterii Li-Ion de 1,49 kWh, care, bineînțeles, nu se încarcă la priză, având în vedere că vorbim de o hibridizare clasică.

Sistemul hibrid de pe noua Kia Sportage are o implementare foarte interesantă. În funcție de gradul de apăsare a pedalei de accelerație, mașina poate pleca de pe loc fie electric, fie clasic, cu ajutorul motorului cu ardere internă. În cazul în care șoferul are piciorul ușor și mașina demarează complet electric, mașina rulează în modul EV până la circa 20-25 km/h. Dacă se adoptă un regim de accelerație lin – ca să nu spunem bătrânesc – atunci Sportage HEV poate rula 100% electric chiar și până la 40 km/h!

Între 25 și 45-50 km/h, în funcție de stilul de condus, noua Kia Sportage hybrid este pusă în mișcare strict de motorul cu ardere internă. După acest palier, dacă sarcina se menține constantă, sistemul de propulsie hibrid revine la rulajul complet electric. Pentru aventurierii de ocazie, Kia pune la bătaie și o versiune de Sportage Hybrid cu tracțiune integrală.

Noi am avut însă la test modelul hibrid cu tracțiune față, aspect care nu mai îi face demult pe clienți să strâmbe din nas, având în vedere că un set de pneuri de calitate cu clasă de aderență A poate să facă minuni chiar și în condiții de aderență precară. Ambele versiuni, fie că vorbim de cea cu roți motrice față, sau cea cu tracțiune integrală, vin cu punți față și spate independente (McPherson pe față și multilink pe spate).

Kia Sportage

Trecerea la noua platformă N3 se reflectă bineînțeles și la capitolul confort și ținută de drum. SUV-ul Kia reușește să țină în frâu nu doar ruliul, cât și neregularitățile drumului, care nu perturbă aproape deloc serenitatea habitaclului. În timpul testului nostru, care ne-a purtat spre splendidul litoral românesc, am avut ocazia să vedem cum se comportă noua Kia Sportage în regim de autostradă.

La 125 km/h, singurele zgomote care mai perturbă din când în când habitaclul sunt generate de curgerea laminară a aerului pe lângă oglinzile vopsite într-o atrăgătoare nuanță de negru lucios, specifică nivelului de echipare GT Line. Drumurile în regim de autostradă devin floare la ureche grație avalanșei de sisteme gata să asiste șoferul în sarcinile cotidiene.

Pilotul automat auto-adaptiv, care nu doar că menține distanța față de mașina din față, ci te și menține pe centrul benzii, se armonizează perfect cu ingeniosul sistem Blind Spot View Monitor, care îți oferă o perspectivă directă și eficace asupra unghiurilor moarte ale mașinii, cu ajutorul camerelor poziționate strategic în oglinzile retrovizoare.

Suita de sisteme de asistență te poate scoate rapid din încurcătură chiar și în mediul urban, Kia Sportage venind inclusiv cu un sistem Junction Turning, care te păzește de neprevăzut în momentul schimbării direcției de mers în intersecții cu sau fără prioritate. Sistemul este capabil să detecteze nu doar alte vehicule, ci și pietoni sau bicicliști.

Sportage-ul testat de noi mai venea în plus și cu scaune ventilate, o dotare extrem de plăcut de folosit, mai ales la drumurile lungi și anoste precum cele către litoralul românesc. La 120 km/h, motorul toarce voios la o turație de 2200 rpm, consumul mediu gravitând în jurul cifrei de 8,5 l/100 km. La 130 km/h, consumul crește cot la cot cu turația (2400 rpm), cifra absolută învârtindu-se în jurul a 9-9,5 l/100 km.

Rezultatele de mai sus dau de înțeles că avem de-a face cu o cutie de viteze – cu 6 rapoarte de mers înainte – cu trepte lungi, care favorizează consumul în favoarea agilității. Chiar și așa însă, Sportage nu stă deloc rău la capitolul reprize, SUV-ul coreean având nevoie de doar 8 secunde pentru a ajunge la 100 km/h, până la o viteză maximă de 193 km/h.

Versiunea 4×4 este cu 0,3 secunde mai lentă și cu 0,6 l/100 km mai gurmandă decât versiunea cu tracțiune față testată de noi. Stilistic vorbind, noua Kia Sportage împrumută o mare parte din gene de la surata electrică Kia EV6, Mașina Anului 2022 în România. Trimiterile la EV6 se fac remarcate mai ales la nivelul stopurilor, cât și la nivelul habitaclului.

Ce dotări oferă noul Kia Sportage?

Sanctuarul pasagerilor se rupe definitiv și irevocabil de metehnele trecutului. Atmosfera extrem de high-tech este întreținută cu brio de cele două display-uri cu diagonală de 12,3 inch, care se remarcă printr-o grafică excepțională și timpi de răspuns demni de secolul vitezei. Panoul de bord digital, împrumutat direct de pe Kia EV6, îți răsfață ochii cu o grafică excepțională în modul Dynamic.

Chiar dacă am adoptat un stil de condus relativ liniștit pe parcursul testului, tot n-am reușit să ne apropiem prea mult de cei 5,9 l/100 km declarați de Kia în fișa tehnică. După un parcurs de 563,7 km, ce a cuprins atât un itinerariu București-Constanța și retur cât și câteva escapade scurte în mediul urban, Kia Sportage HEV 4×2 ne-a răsplătit cu un consum mediu de combustibil de 9,3 l/100 km. În regim urban, am reușit să coborâm cu consumul chiar și până la 6,6 l/100 km.

Într-adevăr, dacă reușești să menții un regim suficient de molcom, atunci poți ajunge la niște cifre de consum excepționale. Dacă faci însă abuz de pedala de accelerație – ei bine, motorașul de 1,6 litri T-GDI te va răsplăti cu un comportament ușor gurmand, însă deloc ieșit din comun pentru un SUV de segment C de aproape 1,7 tone.

Noua Kia Sportage HEV 1.6 4×2 are un preț de pornire de 39.020 euro pe piața din România. Pentru puțin peste 1000 de euro în plus, puteți opta pentru versiunea hibridă cu tracțiune integrală, care pleacă de la 40.567 euro cu TVA.

Mașina testată de noi venea și cu câteva opționale, precum sistemul audio Harmann/Kardon (+ 804 euro), portbagajul cu deschidere din telecomandă (+ 464 de euro) sau pachetul siguranță parcare (+1.128 euro, ce include sistemul de comandă la distanță al mașinii prin intermediul telecomenzii – mai multe detalii pe canalul nostru de YouTube), care au ridicat prețul final până la 43.254 de euro.

Un preț care mai poate fi ușor ajustat cu circa 4500 de euro cu ajutorul programului Rabla și prin intermediul unei reduceri suplimentare de 1500 de euro acordată de Mit Motors. Mașina testată de noi ajunge iată la un preț final de 38.750 de euro. O sumă extrem de onestă și deloc piperată pentru un SUV de segment C în echipare de top, având în vedere că hatchback-urile de clasă B au ajuns să coste peste 25.000 de euro în versiunile de top…

Articole similare

Drive test Kia Sorento 1.6 TGDI HEV 4×4

Gabi Gogiu

Pininfarina Pura Vision Concept anunță un SUV electric de performanță. Debutul, pe 17 august

Mihai Morcovescu

Lamborghini a prezentat primul concept electric din lume cu proprietăți de auto-vindecare

Filip Sîrbu