AUTOpro
Test drive

Test drive Audi Q8 e-tron – Aspirații elevate

Audi Q8 e-tron

Audi Q8 e-tron, primordialul EV al mărcii din Ingolstadt revine în atenția publicului cu un nou nume de scenă, o nouă baterie, și cu multe alte detalii semnificative pe care vă invităm să le descoperim pe deplin în cele ce urmează.

Primul EV din istoria Audi, cunoscut sub numele de Audi e-tron, a marcat un moment semnificativ în istoria glorioasă a producătorului de automobile cu sediul în Ingolstadt. E-tron a avut rolul esențial de a deschide drumul pentru o amplă și cuprinzătoare inițiativă electrică, pe care Audi o dezvoltă în continuare prin revizuirea semnificativă a primului vehicul electric de serie din istoria mărcii.

Prin această schimbare, Audi e-tron abordează o paradigmă tehnică și existențială nouă, renunțând la denumirea inițială în favoarea unui nume mai armonios integrat în filosofia modelelor din ampla gamă Audi. Această inflexiune strategică a dat naștere noului Audi Q8 e-tron, ce se evidențiază prin rafinamentul sporit, tehnologizarea avansată și eficiența optimizată, toate într-un cadru mai prietenos pentru călătoriile de lungă durată.

Pentru a face față cerințelor unei lumi aflate într-o perpetuă mișcare și agitație, noul Audi Q8 e-tron vine în întâmpinarea clienților de pretutindeni cu o baterie complet nouă, cu o capacitate brută de 95 kWh, utilizatorii având la dispoziție nu mai puțin de 89 kWh pentru voiajele de zi cu zi. Autonomia WLTP aferentă acestei baterii se oprește în dreptul bornei de 491 km, o cifră respectabilă, având în vedere că vorbim de un SUV de 4,9 metri, care cântărește, la gol, nu mai puțin de 2585 kg!

Dacă mai luăm în calcul și pasagerii și eventualele bagaje aferente unui concediu prelungit, atunci te poți trezi în fața unui mastodont electric de aproape 3 tone, care te poate surprinde pe alocuri atât prin zvâcul nemaipomenit, cât și prin inerția considerabilă, cu greu ținută în frâu de sistemul de frânare. De altfel, la primul contact cu mașina, cam aceasta a fost variabila care ne-a surprins poate cel mai tare, fiind necesar un timp de adaptare, mai ales dacă abordezi un stil de condus mai aprig.

Însă toate aceste mici inconveniente dispar ca prin minune atunci când începi să guști pe deplin specialitatea casei pusă pe tavă de noul Audi Q8 e-tron, și anume cuplul instant, disponibil încă de la 0 rpm. În cazul mașinii noastre de test, un Audi Q8 e-tron 50 quattro, acest cuplu motor atinge 664 Nm la apogeu, o cifră suficientă pentru a propulsa uriașul SUV electric nemțesc până la 100 km/h în doar 6 secunde, în cazul activării modului Boost.

Senzațiile sunt uimitoare și pe alocuri copleșitoare, având în vedere agilitatea de care poate da dovadă un SUV de proporțiile unui Q7. Agilitate care îți permite să jonglezi extrem de facil cu situațiile de trafic, kilometrii dispărând ca prin minune în continuumul spațiu-timp atunci când șoferul apasă cu mult simț de răspundere pedala de accelerație.

Masa proprie considerabilă își aduce din păcate aportul și la un consum considerabil de energie electrică. Concret, fișa tehnică a mașinii ne indică că mașina ar fi capabilă, cel puțin pe ciclul WLTP, să scoată un consum de 20,1 kWh/100 km. În cadrul unui itinerariu Titu-Constanța și retur, am vrut să vedem cam câți km ai putea parcurge cu un plin de baterie, în cazul unui traseu mixt, compus din zone urbane, extra-urbane, drumuri naționale și autostrăzi.

Ei bine, părăsit Titu cu 100% baterie și o autonomie estimată de 351 km, în modul Efficiency, și am ajuns la Agigea, după un parcurs de 221 km, cu o autonomie estimată de 82 km. Practic, cei 221 km parcurși au consumat aproape 270 km de autonomie.

Această cifră, care corespunde unei autonomii mixte teoretice de puțin peste 300 km, a fost consecința unui stil de condus preponderent normal – cu mici ruperi de ritm cu iz dinamic – și perfect legal, respectând cu strictețe limitele de viteză, mai ales pe autostradă, unde am setat pilotul automat auto-adaptiv la o viteză de 125 km/h. La destinație, mașina ne-a răsplătit cu un consum mediu de energie electrică de 24,8 kWh/100 km.

La întoarcere, strict în regim de autostradă, am obținut un consum mediu de energie electrică de 26,5 kWh/100 km, asta în condițiile în care am mai apăsat uneori pedala de accelerație cu simț de răspundere, în cazul anumitor depășiri. În alte cuvinte, dacă mergeți mai molcom pe autostradă, în zona a 120 km/h, atunci puteți obține un consum de 23-24 kWh/100 km, care corespunde unei autonomii teoretice de circa 370-380 km, în cazul ideal.

Per total, pe timp de vară, puteți ajunge cu Audi Q8 e-tron la mare pe autostradă, dacă abordați un stil de condus legal. Dacă însă vă place să vă deplasați la limita legii, adică la o viteză de 140 km/h, și cu aerul condiționat pornit, atunci este posibil să ajungeți cu ceva emoții în sudul litoralului. La finalul testului, care a presupus nu mai puțin de 907 km, Audi Q8 e-tron ne-a răsplătit cu un consum de 26,9 kWh/100 km.

Dacă luăm în calcul faptul că noi am fost exclusiv în tranzit și am încărcat la stațiile Renovatio, care percep un cost de 2,49 lei/kWh, atunci rezultă un cost de 67 lei/100 km. Care echivalează cu un consum de benzină (7,2 lei/litru la data scrierii articolului) de 9,3 l/100 km. Un SUV echipat cu un motor pe benzină de putere comparabilă și utilizat în aceleași condiții poate atinge cu siguranță o cifră de consum similară.

Cu toate acestea, un astfel de SUV pe benzină nu va putea oferi în veci aceleași senzații de cuplu instant și agilitate precum Audi Q8 e-tron, ce oferă o experiență neașteptat de distractivă, în special în modul Sport, când reacțiile sunt instantanee și experiența din spatele volanului devine pur și simplu captivantă.

Desigur, această agilitate vine și cu un preț pe măsură, dat de timpul pierdut la stațiile de încărcare, încă insuficiente, atât ca acoperire, cât și ca putere (50 kW sunt o glumă într-o eră în care bateriile trec deseori pragul psihologic de 100 kWh), cât și de eventualele episoade de range anxiety.

Cât costă toată această distracție? Ei bine, Audi Q8 e-tron, în versiunea de motorizare 50 quattro precum cea testată de noi, are un preț de pornire, pe piața din România, de 75.179 de euro, în cazul nivelului de echipare Advanced. Lista de dotări opționale mai mult decât exhaustivă urcă prețul mașinii peste pragul de 100.000 de euro, până la 120.400 euro cu TVA.

Un preț considerabil, dar cumva în linie cu competiția din segment, având în vedere că vorbim de un SUV electric de gabaritul lui Audi Q7 și BMW X5, care dă dovadă de o agilitate de nedescris în ciuda unei mase proprii mai mult decât substanțiale.

Test publicat în AUTO Pro nr95.

Articole similare

TEST Volkswagen Passat – Ucigașul de piețe

Stan Robert

Noua Dacia Sandero – o evoluție de lăudat

Dan Vardie

Drive test Kia Sorento 1.6 TGDI HEV 4×4

Gabi Gogiu