Cea de-a 3-a generație a Familiei Sandero este o reușită așa cum a demonstrat-o primele teste din lume, la care presa auto din România avut prioritate.
Am spus Familie, pentru că acum Logan intră „oficial” în familia Sandero. Istoric , Logan a fost primul produs Dacia din noua epocă Renault. Sandero a apărut 4 ani mai târziu, numai că între timp, 40% din vâzările Dacia în cele 44 de țări unde se comercializează sunt reprezentate de Sandero. Mai precis, Sandero Stepway este adevărata familie cu aproape 70% din vânzările din România și Europa. Logan rămâne un competitor valoros pe piața noastră și încă câteva din Europa de Est și Spania, parțial Italia. Însă în restul Europei, Sandero duce „greul” fiind mașina nr în retail în Europa în ultimii 3 ani.
O nouă platformă
Sandero are noua platformă CMF-B a alianței Renault Nissan care mai echipează Renault Clio și Captur. Este o platformă mai modernă, mai ușoară dar mai rigidă care permite echipamente de securitate dinamică avansate. Asta se traduce și printr-o performanță dinamică mai bună așa cum ne-au arătat testele efectuate. Noul Sandero propune un singur motor de 1 l în 3 cilindrii dar cu 3 versiuni de putere, de 65, 90 și 100 CP. Sandero Stepway- acum promovat la statul de membru cu drepturi depline în familia Sandero, prezentat ca un crossover veritabil, nu are versiunea mică de motorizare ci doar pe cele de top. La teste am condus versiunea Tce de 90 CP cu o cutie manuală de 6 trepte dar și cu automata CVT. Pentru cine va conduce noua Dacia mai mult în oraș și vrea să o facă confortabil, vesiunea CVT este exact ce trebuie. Are un pic de dinamică, acționând ceva mai agresiv pedala de gaz, cutia reacționează destul de rapid. Această cutie are și modul Low pe care îl putem folosi pentru frână de motor și- mai ales- pe suprafețe cu aderență scăzută –ploaie, polei, zăpadă. Însă cel mai mult ne-a plăcut cutia manuală. Deși motorul era riguros același, am avut senzația că este o altă mașină. În acest mariaj, motor cutie, mașina are kick, este agilă, veselă în depășiri, vrea să te ajute aproape în orice situație. Având în vedere propulsorul relativ modest ca putere și cuplu, nu ai fi zis… Însă testul a demonstrat că Sandero chiar și la aceste puteri mai modeste este un automobil agreabil care poate satisface o multitudine de gusturi ale cumpărătorilor de vârste diferite.
Detalii picante
Prezent live prin conexiune video la conferința de presă ocazionată de test, Mihai Bordeanu, VP de marketing Dacia la nivel global, a făcut un anunț în premieră – pe care la AUTOpro îl pândim de ceva timp! „Începând cu 2022, Dacia trece la electrificare și primele hibride vor apărea în familia Sandero. Avem și acum tehnologia dar am ales să nu o introducem încă, implicând costuri puțin mai ridicate pentru acest moment!” a spus executivul Dacia.
Apropo de electrificare, miercuri la 16:30 avem o noua ediție on line live pe Facebook a forumului AUTOpro trends exact pe această temă a electrificării la grupul Renault. Vedeta va fi Dacia Spring despre care vom afla informații in premieră mondială!
Fără diesel!
Așa cum am relevat de ceva vreme, în premieră la AUTOpro, noul Sandero nu mai are motoare diesel. Dacia insistă pe noul propulsor Eco G, un „bi-fuel” benzină și GPL de 100 CP pe care l-am condus chiar pe pista de încercări de la Centrul de inginerie Renault de la Titu. Se dovedește un pic mai puternic, mai agil și poate un pic mai vocal. Are cu 11% mai puține emisii de CO2 și o autonomie totală de 1300 km- o distanță cu care poți bate țara în lung și în lat dintr-un singur plin de 50 l de benzină și 40 l de GPL. Rezervorul de gaz lichefiat este în portbagaj în locul și de forma roții de rezervă. Iar în loc de roată de rezervă avem un chit de pană inclus în preț.
Interesant este că o combinație „totală” -cum am numit-o noi- în care motorul Eco G să fie „căsătorit” cu cutia automată nu este posibilă. Cutia CVT se oferă exclusiv cu motorul Tce 90.
Noul Sandero face trecerea la noi tehnologii la multe capitole. Noua planșă de bord are noi aeratoare mai ochioase și mai eficiente, materiale de mai bună calitate. Noul ecran de 8” pentru sistemele Media este un pas mare înainte în materie de rezoluție, un salt care aduce Sandero în epoca actuală. Așezarea în paralel cu monitorul a unui suport demontabil pentru telefonul mobil este binevenită. Are scaune și tetiere –care amintesc de cele de la Volvo- complet noi. Spații interioare de depozitare mai mari, porbagaj mai mare cu 8 l la Sandero și 18 l la Logan. În materie de securitate a pasagerilor a apărut airbag-ul de tip cortină dar și frânarea de urgență când senzorii determină un impact iminent. Are frână de mână electrică, trapă electrică în opțiune și senzori față/ spate plus o cameră pentru mers înapoi care introduce și linii de ghidare curbe, pentru a facilita parcarea laterală.
Conectivitate integrată
Dacă este să vedem și detalii mai puțin reușite ne putem îndrepta către plasticele tari de la bord- împrumutate de la Duster, o evoluție față de vechea generație Sandero, dar cam puțin față de celelalte materiale folosite la bord. Sau nu putem să nu remarcăm că vocea sistemului de navigație Media Nav este aceiași de vreo 10 ani și face aceleași greșeli gramaticale de „când o știm”! Însă vorba unui insider Dacia care ne-a rugat să nu ii menționăm numele :„Pe cine mai interesează sistemele de navigație de pe mașină? Acum Sandero are Androd Auto și Apple Car play unde accesezi Waze sau Google maps. Iar pentru cine optează pentru Media Control are ocazia să își folosească propriul telefon ca sistem connected al mașinii.” Din păcate, la data testului nostru, aplicația Dacia Media Control nu era funcțională. Însă vom reveni pe larg cu acest test extrem de important.
Prețuri
Sandero pleacă de la 8600 Euro pentru versiunea ACESS Sce 65 CP și poate ajunge la 12.950 Euro pentru versiunea Confort TCE 90 CVT în timp ce aceaiși versiune cu motorul eco G ajunge la 12,150 Euro. Stepway este cea mai scumpă „ramură” a familiei. Pleacă de la 12.050 Euro și ajunge la 14.050 Euro în versiunea CVT. Logan rămâne cea mai ieftină opțiune cu prețuri de plecare de la 8400 Euro. Toate prețurile conțin TVA.
Noua generație a familiei Sandero evoluează în pas cu vremurile dar respectând ADN-ul mărcii Dacia. Încearcă să rămână un smart buy, care să satisfacă nevoile unei clientele mai puțin pretențioase dar care are nevoie de mobilitate atâr urbane cât și interurbane. Renunță la diesel dar oferă o versiune GPL care oferă o autnomie impresionantă. Are o evoluția calitativă și tehnologică importantă, o securitate a pasagerilor sensibil mai ridicată. Familia Sandero a fost nr 1 European în retail, poziție unde are mari șanse să rămână și în 2021.