AUTOpro
Stiri AUTO pro Exclusiv Interviuri

Interviu în exclusivitate cu Gorden Wagener, Chief Design Officer Mercedes-Benz Group AG

Smart Concept #5 Conferinta - Gordon Wagener

AUTOpro a fost la Salonul Auto de la Beijing, de unde a relatat deja și de unde vom mai aduce o serie importantă de articole în exclusivitate națională. Acum, aflăm extrem de multe lucruri interesante despre Smart și nu numai, de la Șeful de Design al Mercedes-Benz Goup AG, mai exact de la Gorden Wagener.

Interviu de Dan Vardie, Beijing, China

Prima întrebare la care Gorden Wagener a trebuit să răspundă a venit cu o scurtă introducere: Smart s-a schimbat mult de-a lungul ultimilor ani, trecând de la mașini mici la mașini mai mari. Ca designer, cum păstrezi moștenirea și integritatea acelui brand, din moment ce mașinile devin din ce în ce mai mari?

Gorden Wagener – „Cred că, în general, când mașinile erau mai mici, Smart era mai simpatic, era mai mult precum un copil. Era o vorbă, cum că Smart vine mereu cu un zâmbet, ceea ce era ok, dar, pentru mine, era mereu parcă prea simpatic.Așa că ținta mea a fost să fac din Smart un brand mai matur, mai sexy. Așadar, am vrut să cresc Smart, să trecem de la un copil, poate nu la un adult, poate nu la un adolescent, dar să-l fac să mai crească puțin. Și cred că asta am reușit cu noile generații Smart, cu #1, cu #3, iar cu Concept #5 mergem către noul nivel. Dar, cu #1 și cu #3 cred că le-am făcut tinere, atractive, sexy, nu vreau să fac comparații cu alte branduri, dar cred că avem un fel de Mini modern. Nu un Mini retro, ci un Mini modern.”

Gorden Wagener
Gorden Wagener

Ca brand european, cum ar trebui să se diferențieze și cum ar trebui să se adapteze Smart la ceea ce se întâmplă în China acum în materie de design?

Gorden Wagener – „De fapt, designul multor mărci din China este european, întrucât mulți dintre designeri sunt din Europa. așadar, ca design nu aș spune că este ceva în neregulă, toate sunt bine desenate. Problema ar fi că le lipsește identitatea, mai toate arată la fel. Dacă vorbim despre Smart, noi aducem design european aici, în China. De fapt, Smart a fost de la bun început un brand auto orientat către design și am încercat să păstrăm această concentrare pe design.”

Cât de apropiat este Smart Concept #5 ca design de mașina de serie?

smart #5 concept
Smart #5 Concept

Gorden Wagener – „Este foarte, foarte apropiat. Sigur că am mai „exagerat” pe anumite direcții, roțile sunt foarte mari, mașina este ceva mai lată decât va fi cea de serie, dar în general, designul este foarte apropiat.”

Dan Vardie – „Cum veți reuși din punct de vedere al designului să împăcați atât preferințele europenilor, cât și pe cele ale chinezilor? Fiindcă evident nu veți putea avea același model în două declinații…”

Gorden Wagener – „Smart este un brand european, așa că trebuie să trebuie să păstrezi asta. Ideea este că dacă vrei o mașină locală, o mașină chinezească, alegi una de aici… Eu cred că clienții chinezi așteaptă un desing european, cel puțin de la acest brand, de la Smart. Și le place. Și este la fel cu Mercedes. Chinezilor le place stilul luxos european și nu este valabil doar la mașini. Chinezii iubesc stilul luxos european. Astfel, noi trebuie să păstrăm aceeași identitate de design. De fapt, acesta a fost și scopul cooperării cu Geely. Cine vrea design din China poate alege din Grupul Geely. Există brandul Geometry, este Zeekr. Dar la Smart scopul este să aducem design european și tehnologie chinezească laolaltă. Geely are o dezvoltare extrem de rapidă, este un partener excelent, trebuie să spun asta.”

Gorden Wagener alaturi de Smart #5 Concept
Gorden Wagener alaturi de Smart #5 Concept

Ce urmează în portofoliul Smart?

Gorden Wagener – „Urmează să vedem… Aș spune că sunt două posibilități: pe de o parte mașini mai mari, adică am făcut mai multe SUV-uri și crossovere, și poate vom face ceva sport, ceva cu 2 locuri, o limuzină… Vom vedea… Dar acum trebuie să vorbim despre elefantul din cameră: cum rămâne cu o mașină cu 2 locuri? Dar nu pot comenta despre asta, îmi pare rău (râde).”

Dar v-ar plăcea să mai aveți așa ceva?

Gorden Wagener – „Cred că este o parte crucială a brandului Smart, dar nu este neapărat un model de business, din cauza aceasta nu am mai avut o nouă generație ForTwo după ce au existat trei. Dar a fost inima brandului, de unde am plecat și cred că inclusiv pentru identitatea brandului este foarte important un astfel de model, dar să vedem…”

Smart-EQ_fortwo
Smart EQ ForTwo

Folosiți AI în cazul Smart?

Gorden Wagener –  „În cazul Smart #5 nu am folosit AI. În principiu, sunt două moduri de a folosi AI: îl folosești în procesul de design și folosești AI în interfața mașinii. Iar pentru cel de-al doilea mod de folosire am încredere în recunoașterea vocală, cea bazată pe modelele lingvistice. În aceasta cred cu tărie. Uitați aici, de exemplu: vorbim unii cu ceilalți. Așa va fi și cu mașina: vei vorbi cu ea, ea va deveni din ce în ce mai inteligentă. Nu suntem încă aici, dar aceasta este viziunea mea pentru viitor.

Dar în ceea ce privește AI-ul în procesul de design, este ca și cum ai avea dintr-o dată 1.000 de interni. Problema este volumul imens de date, dintre care 98% este gunoi. Dar desigur că mai rămân cei 2%. Iar aici vezi idei complet diferite față de cele ale designerilor. Asta pentru că mașinăria nu gândește, ea face combinații, în esență. Iar din aceste combinații ai marea majoritate nefolosibile, dar mai există și ceva ce poți folosi. Sigur că trebuie procesate și acelea…”

Dan Vardie – „Cum ați descrie evoluția de design de la începuturile Smart, când era ideea mașinii Swatch?”

Gorden Wagener – „Da, așa este, inspirația, ideea a venit de la Swatch, producătorul elvețian de ceasuri. Ideea era de a avea un șasiu, un schelet pe care să poți schimba apoi fel de fel de elemente de caroserii. Evident că nimeni nu a făcut asta… Revenind la design, cred că a prins bine atunci, la sfârșitul anilor `90, dar mi se pare că apoi a devenit demodat de-a lungul vremii și cred că i-a lipsit puțină sofisticare. Așa că la noua generație de modele, #1 și #3, am adus multă sofisticare, spirit sexy, am crescut puțin brandul, l-am făcut ceva mai serios. Aceasta a fost viziunea mea pentru Smart, nu am fost fan al aspectului acela copilăros. Acum cred că suntem bine, tânăr și sexy, contemporan, sportiv și foarte lifestyle. Iar cu Smart #5 trecem la următoarea formă de design, brandul va deveni chiar mai rafinat. Pe #5 am vrut să facem mai iconic, mai cool, mai original. Cumva ca un G-Class, cu design onest, pur, dar să mențină ideea Smart.”

Mercedes Benz Vision OneEleven si Gorden Wagener
Mercedes Benz Vision OneEleven si Gorden Wagener

Dan Vardie – „Și cum veți poziționa noile modele? Vor fi premium?”

Gorden Wagener – „Da, așa cum am spus, Smart este un brand premium tânăr, orientat spre lifestyle, aproape nebunatic, funky, diferit. Unul dintre sloganurile Smart era „Gândește diferit!”.

Articole similare

Vânzarile Dacia au explodat în luna august

administrator_autopromag

Producția modelului Polestar 2 a început în China

Dan Damian

Tesla, lider în topul mărcilor cu cele mai multe rechemări în service în ultimii 10 ani

Mihai Morcovescu