AUTOpro
AUTO pro Exclusiv

PREMIERĂ MONDIALĂ: Noul van de la LEVC deschide o nouă categorie în sectorul comercial (III)

LEVC (5) (site)

Parte a Juriului european AUTOBEST, AUTOpro a fost la premiera mondială a noului van de la LEVC care va purta numele „VN5”. Este primul van electric care folosește sistemul „range extender” pentru o autonomie de aproape 500 km!

AUTOPro a vizitat fabrica LEVC din Ansty unde se va produce noul VN5 pe exact aceiași linie de fabricație cu taxiul TX. A fost un alt șoc pentru că am descoperit tehnologii de producție care nu se folosesc curent în industria auto dar care oferă lui VN5 și TX o rigiditate structurală impresionantă și posibilități de service rapide și ieftine. Este probabil prima fabrică de mașini care nu are prese. De ce? Pentru că nu are nevoie! Structura ambelor modele este din aluminiu extrudat asamblat prin lipire cu o rășină care după intrarea în cuptor la 285 grdC devine o structură monolit. Inginerii LEVC ne-au spus că aceste rășini trebuie să stea în aer 8 ore înainte de fi asamblate piesele din aluminiu și a fi introduse în cuptor. Însă s-au făcut teste și rasina a fost lasată în aer liber intervale mult mai mari și s-a dovedit că până la 8 săptămâni rezultatul final este același.

Inginerii LEVC ne-au explicat că rigiditatea structrurală conferită de lipirea panourilor din aluminiu extrudat este atât de mare încât cele 300 de nituri folosite ar putea fi îndepărtate fără să afecteze în nici un fel calitatea de monolit a structurii. Ca să cităm una din gazdele noastre, „folosim niturile doar ca să punem toate piesele la locul lor, altfel doar cu adezivul netratat s-ar prăbuși piesele unele peste altele!”

Peste această structură se atașează tot prin lipire panourile dintr-un material compozit pe bază de fibră de sticlă –numit SMC- care vin profilate și vopsite direct de la furnizor! Aceste plăci sunt foarte ușoare, se aplică fără greutate și pot fi service-ate la fel de ușor. Exact ca în cazul celebrului fir de la parbriz, și aceste panouri au prevăzute firul minune care permite îndepărtarea rapidă a unui panou spart sau deteriorat. Mai mult, chiar și toată partea frontală – unde regăsim motorul de 3 cilindrii- se poate înlocui ca un subansamblu în cazul în care are loc un accident frontal!

Montarea motorului clasic se face diferit față de alți productori. De regulă este de jos în sus. Însă datorită unghiurilor foarte mari de bracaj, la LEVC motorul este montat longitudinal prin față. Din cauza acestor unghiuri mari – care ajung la 60 grd- se folosesc anvelope speciale proiectate tocmai pentru acest gen de uzură atipică.

Bateria realizată din celule LG Chem, deși are numai 31 kWh și nu pare prea mare la prima vedere, are o masă de aproape 400 kg. Așa se face că TX gol cântărește 2180 kg și poate transporta până la 1 șofer + 6 pasageri și bagaje ajungând până la 2880 kg. Adică o sarcină utile de 700 kg.

La data vizitei noastre, pe aceiași linie de fabricație s-au produs cele 15 prototipuri VN5 și toate taxiurile TX. Hofmann ne spunea că exact pe aceiași linie de frabricație, fără nici o modificare, va intra în producție de serie și van-ul.

Capacitatea totală a fabricii din Ansty, Marea Britanie, este de 20.000 de unități pe an. Anul trecut s-a ajuns doar la câteva mii de unități chiar dacă vânzările lui TX au ajuns în peste 10 piețe internaționale iar la sfârșitul lui 2020 ar putea trece de 20- cel puțin așa arătau planurile la data vizitei noastre. „Misiunea mea cea mai urgentă este să ajungem la capacitatea de fabricație cât mai repede. Odată cu lansarea vânzărilor lui VN5, vom face un progres serios în acest deziderat crucial pentru rentabilitatea proiectului.” a precizat pentru AUTOpro, Joerg Hofmann, Președintele LEVC.

Hofmann - Dan Vardie

Articole similare

Premieră mondială: noul Opel Corsa

Dan Vardie

Încărcarea wireless rapidă și autonomă a EV-urilor, posibilă la scară largă

Florin Amariei

Exclusiv: ce este în spatele succesului mașinilor electrice

Andrada Arsenie

Leave a Comment