Prezent la Gala AUTOBEST de la Mainz, acolo unde a fost inclus într-una dintre cele mai prestigioase galerii din domeniul auto, AUTOBEST Hall of Fame, Jean Todt, președinte al FIA și fervent susținător al siguranței rutiere a acordat un interviu în exclusivitate revistei AUTOpro, membră fondatoare a premiilor AUTOBEST.
Cum vedeți industria auto în era autonomous? Cât de bun va fi acest fenomen? Îl vom putea vedea și în motorsport?
Mașinile autonome nu au vreun sens în motorsport, pentru că în acest domeniu specificul este om-mașină. Mai devreme sau mai târziu, mașinile autonome vor deveni realitate, în anumite condiții. Cum am mai spus, 90% dintre accidente se întâmplă în țările în curs de dezvoltare. Ce se va întâmpla când Bangladesh, Sri Lanka, Nepal, Nigeria vor avea acces la mașini autonome? Aceste țări sunt cu 50 de ani în urmă. Au nevoie de automobile autonome. Acestea vor apărea în special în orașe. Nu peste mult timp, vom fi transportați de la ieșirea din aeroport în oraș cu mașini autonome. Dar va mai dura. Până atunci trebuie să încurajăm sistemele de siguranță activă, cum ar fi ESP-ul și celelalte sisteme mult mai moderne. Aici este și rolul vostru, al presei, de a informa publicul despre cele mai noi tehnologii de siguranță și de a educa șoferii să respecte regulile de circulație.
Cum se mai pot îndrepta tinerii către motorsport, în condițiile în care mulți nu mai sunt atrași de mașini, nu știu ce e viteza, iar cursele li se par ceva science-fiction?
Motorsportul este destul de bogat în ofertă. Avem un campionat de Formula 1 puternic, competiții suport ale acestuia sunt dezvoltate, Formula 4, Formula 3 și Formula 2, avem și Formula E, care are deja tradiție, campionatul mondial de Anduranță, care va include și hypercar-uri, un campionat de raliuri foarte competitiv, rally-cross, campionatul mondial de turisme, karting. Așadar avem un nivel complex de motorsport și ideea mea este să-l folosim nu doar pentru spectacol, ci și ca laborator pentru soluții de mobilitate.
Veți vorbi, la Stockholm, despre siguranța rutieră, cu o mulțime de miniștri. Cum credeți că îi puteți convinge să se ocupe prioritar de acest aspect?
Masajul în această direcție a fost tot mai puternic în ultimii ani. De asemenea, noi am propus un fond la nivelul UN (United Nations) care să fie direcționat în acest scop, prin care guvernele pot contribui mai mult, concentrat, la siguranța rutieră. Oamenii nu iau încă în serios această pandemie. Ne uităm la Ebola, acum la coronavirus, dar în fiecare zi mor pe șosele 3.700 de oameni, în medie. Nu e normal, trebuie să ne trezim. Da, încă nu există vaccin pentru Ebola, nu există vaccin pentru coronavirus, dar există un vaccin pentru accidentele rutiere și trebuie să-l folosim pentru că accidentele sunt la fel de letale ca HIV, malaria, tuberculoza. Numărul de mașini crește de la an la an, accidentele la fel. Doar țările nordice stau foarte bine la capitolul siguranță, Germania, Franța Italia stau bine, dar țările în curs de dezvoltare, România, Ucraina, Turcia au multe probleme.
- Prima parte a interviului poate fi citită aici
- A treia parte a interviului o veți putea citi pe site-ul AUTOpro, mâine, 15 aprilie