AUTOpro
AUTO pro Exclusiv

EXCLUSIVITATE: Interviu Jean Todt (I) – Educația rutieră și mașinile mai sigure au redus numărul victimelor din accidente de 5 ori în ultimii 45 de ani

Jean Todt Autobest 2020

Prezent la Gala AUTOBEST de la Mainz, acolo unde a fost inclus într-una dintre cele mai prestigioase galerii din domeniul auto, AUTOBEST Hall of Fame, Jean Todt, președinte al FIA și fervent susținător al siguranței rutiere a acordat un interviu în exclusivitate revistei AUTOpro, membră fondatoare a premiilor AUTOBEST.

Domnule Todt, cum vedeți dumneavoastră lumea în care trăim?

Trăim într-o lume cu multă emoție și, deseori, reacții exagerate. La acest moment avem cam 100 milioane de mașini vândute anual în întreaga lume. Dintre acestea, cred că 1 sau 2% sunt mașini electrice. Va trece mult timp până când acest număr va crește semnificativ. Într-un fel, automobilul în sine este destul de nou, are abia puțin peste un secol. Din acest motiv avem blocaje în traficul marilor orașe, acestea au fost construite demult, atunci când nici nu se imagina o asemenea invazie de automobile. Gândiți-vă că, acum peste o sută de ani, nu aveam avioane. Lumea evoluează incredibil de repede, trăim o perioadă fascinantă. Acum avem o serie de probleme, cum ar fi încălzirea globală, poluarea, fenomene împotriva cărora putem lupta cu ajutorul tehnologiei. Dar acesta nu este singurul mijloc. Avem diferite metode, ca tehnologia fuel cell și mașinile electrice. Eu am insistat ca etapele de Formula-E să se desfășoare în orașe, pentru a arăta tuturor progresele propulsiei electrice. Întotdeauna am spus că motorsportul este un laborator. Am început Formula-E acum șase ani. Pentru o cursă de 45 de minute aveam nevoie atunci de două mașini. De anul trecut, avem nevoie de una singură. Deci am putut dubla autonomia. Pornind de la o companie americană care a început revoluția, avem acum foarte mulți constructori care lucrează la tehnologia propulsiei electrice. Să nu uităm însă că avem și tehnologii alternative, cum ar fi cea hibridă. În 2014 am avut o inițiativă excelentă, cea de a introduce tehnologia hibridă în Formula 1. Îmi amintesc că, la acel moment, au fost mulți nemulțumiți de această decizie. Dar iată că, la șase ani distanță, ne dăm seama că, dacă nu am fi făcut asta, existența campionatului de Formula 1 ar fi fost pusă sub semnul întrebării.

Eu cred mult în tehnologia propulsiei hibride, la fel cum cred și în biocombustibil și lucrăm cu echipele de competiții și cu furnizorii de combustibili pentru a aduce aceste elemente în motorsport.

Lumea este presată de media, de politicieni, de regulamentele tot mai stricte, de blocaje, poluare, fenomenul autonomous pentru a demotiva tinerii să conducă în competiții. Are FIA un plan pentru a apropia tinerii de motorsport, de a-i încuraja să piloteze?

Lucrurile s-au schimbat. Ceea ce era posibil acum 15 ani, nu mai este posibil acum. Vă dau un exemplu. În ultimii 45 de ani, din 1975 și până acum, numărul victimelor accidendelor a fost redus de 5 ori, în timp ce numărul de mașini s-a înmulțit cu trei. De ce? În primul rând, datorită educației rutiere mai bune, apoi datorită înăspririi legislației și aplicării legii, dar și mașinilor mai bune la nivel de siguranță, infrastructurii superioare și nivelului medical mai bun. Pe șosea, viteza ucide și 1,4 milioane de oameni mor anual în accidente rutiere. Acestea sunt principala cauză de mortalitate pentru tinerii între 5 și 29 de ani.

Dacă vrei să conduci cu viteză, să pilotezi, o poți face în spații special amenajate pentru acest lucru, pe circuite. Po șosea, nu. Pe drumurile publice trebuie să ai respect. Sunt reguli simple de urmat: respectă limita de viteză, pune-ți centura de siguranță în față și în spate, nu conduce sub influența alcoolului și a drogurilor, nu folosi telefonul mobil la volan. În acest fel, se vor reduce semnificativ tragediile de pe șosea.

În prezent sunt multe tentații pentru tineri, principala fiind smartphone-ul. Prin intermediul lui ai acces la informații, jocuri, tot felul de lucruri. Dar, în același timp creează izolare. Anul trecut am fost în China, în Shanghai cred și am intrat într-un bar, unde erau cam 15 persoane, fiecare ostatica propriului telefon. Am fost șocat. Chiar și la birourile noastre, lumea nu mai discută, ci comunică prin e-mail. Cred că este o problemă serioasă, care trebuie avută în vedere. Este și un motiv pentru care tinerii nu mai sunt interesați să conducă. Eu, când aveam 17 ani, chiar mai devreme, număram zilele până când aveam dreptul să-mi obțin permisul de conducere. Astăzi văd mulți tineri de 20, 22, 25 de ani care nu fac o prioritate din obținerea permisului, pentru că au apărut atât de multe modalități de transport. Avem car-sharing, Uber, o mulțime de posibilități pentru ei de a ajunge dintr-un loc în altul, ceea ce îi face să nu mai fie interesați să conducă.

Și cum îi puteți direcționa către motorsport în această situație?

Cel mai simplu este prin karting. Este accesibil și este o bună rampă de lansare. Chiar astăzi am fost în Oman, la o competiție de karting. Erau acolo peste 100 de tineri piloți din 11 țări. Trebuie să-i încurajăm pe cei care își doresc să piloteze și cel mai bun start este prin intermediul competițiilor de karting.

Jean Todt Autobest 2020

Articole similare

Interviu în exclusivitate Olivier Francois, Episodul 3 – Despre noua platformă EV economică Stellantis și colaborarea cu Leapmotor

Darius Pana

Interviu în exclusivitate AUTOpro cu Linda Jackson, CEO-ul mărcii Peugeot: „Nu sunt un fan al ecranelor în mașini”

Mihai Morcovescu

AUTOpro Trends revine! Aflăm toate noutățile despre SsangYong România

Darius Pana

Leave a Comment