AUTOpro vă oferă în exclusivitate un interviu structurat în patru părți cu Jörgen Wulfsberg, director EVCS al CEVT. Dan Vardie, Chairman AUTOBEST și director AUTOpro, a obținut în cadrul discuției tete-a-tete cu oficialul CEVT o serie de informații extrem de utile. Prima, a doua și a treia parte a conversației pot fi accesate aici: „PHEV-urile au rolul lor!”, „Mașina n-ar trebui să-mi spună ce să fac” și aici: „REEV, mai bun decât PHEV”.
AUTOpro vă anunța cu puțin timp în urmă că CEVT și Momentum Dynamics au reșit să atingă un prag important: încărcarea rapidă wireless și autonomă a EV-urilor este acum posibilă la scară largă.
În cadrul interviului acordat lui Dan Vardie, Jörgen Wulfsberg a lămurit aspecte importante despre acest pas important realizat prin efortul celor două echipe.
În primul rând, conform directorului EVCS al CEVT, încărcarea rapidă wireless a mașinilor seamănă cu alimentarea telefoanelor mobile prin aceeași metodă. Aici s-a urmărit doar scalarea modelului și adaptarea sa pentru a fi extrem de sigur și, bineînțeles, mai potent și eficient. Disparea nevoia de conector. Acesta este înlocuit cu câmpuri magnetice. Avantajele acestei metode de încărcare sunt, însă, importante.
„La bază avem o bobină plată de cupru cu ajutorul căreia creăm un câmp magnetic care este oglindit de o altă bobină plată de cupru instalată pe mașină. În combinație cu câmpul electric se creează câmpul electromagnetic. Prin variația lor, cele două câmpuri se influențează reciproc și astfel undele electrice și magnetice se pot propaga liber în spațiu sub formă de unde electromagnetice. Ele sunt captate de bobine și, în funcție de cum este necesar, se face transferul de energie electrică.”, explică Wulfsberg.
Acesta mai arată că este extrem de important pentru încărcarea rapidă wireless a automobilelor EV ca emițătorul și receptorul să fie așezate în perfectă simetrie pentru maximum de eficiență.
Orice eroare poate cauza pierderi importante de curent electric și astfel se ajunge la costuri mai mari de încărcare pentru utilizatorul final. CEVT și Momentum Dynamics au ajuns la un rezultat neașteptat de bun la acest capitol, întrucât în peste 91% din cazuri potrivirile au fost făcute autonom fără erori.
Este periculoasă încărcarea wireless a mașinilor?
Pe scurt, tehnologia de încărcare wireless se mai numește și încărcare inductivă, iar aceasta presupune un transfer de energie între două obiecte prin intermediul unui câmp electromagnetic. Sistemul de încărcare wireless se bazează pe două bobine: una în platforma de încărcare (prin care circulă curentul electric), alta în mașină. Orice curent electric generează un câmp electromagnetic în jurul său, care induce un curent electric în a doua bobină, aflată în automobil.
Suplimentar, distanța dintre emițător și receptor trebuie să fie exact cât este garda la sol a mașinii. Din testele efectuate de CEVT, încărcarea rapidă wireless este posibilă fără erori pentru mai multe tipuri de caroserii.
Întrebat de Dan Vardie dacă această tehnologie poate prezenta vreo amenințare pentru vietăți care pot ajunge în interiorul câmpului electromagnetic, Wulfsberg a arătat că testele ample efectuate înainte de lansarea globală a acestei modalități de încărcare nu au prezentat niciun fel de pericol. Mai mult, putem să intuim că acest lucru n-ar trebui să sperie utilizatorii. Telefoanele pot fi încărcate wireless de câțiva ani buni deja, iar folosirea acestora se poate face cu ușurință fără oprirea manuală a alimentării.
Viitorul este aici!
Încărcarea rapidă wireless și autonomă este cea mai bună soluție pentru uzul comercial al mașinilor electrice, dar și pentru transportul personal.
Exemplul oferit de Jörgen Wulfsberg este că un taxi poate fi alimentat temporar cu maximum de ușurință în timp ce-și așteaptă următorii clienți. Șoferul nu trebuie să coboare din mașină, ci doar să se poziționeze deasupra bobinei de încărcare. Plata se face automat și se poate deconecta cu ușurință prin simpla părăsire a locului respectiv.
Directorul EVCS al CEVT subliniază, însă, că pentru uzul personal această tehnologie ar putea fi destul de costisitoare momentan. Pentru un client persoană fizică ar fi mai simplu și mai ieftin să își conecteze mașina la priză prin cablu. Însă, aceștia s-ar putea bucura de o astfel de variantă prin simpla comandare a începerii încărcării printr-o interfață dedicată, când vremea este nefavorabilă sau, pur și simplu, când nu vor să desfășoare manual această activitate.
Avantajul major și important reprezentat de această tehnologie deja lansată este că are un potențial major pentru flotele autonome de livrări. Vehiculele fără șofer se pot încărca rapid singure și își pot continua activitatea fără întârzieri.
„Dacă ai mașini autonome pe drum, atunci ai nevoie și de metode de încărcare care să elimine contactul fizic”, a conchis Wulfsberg.
Finalmente, reținem că încărcarea rapidă și wireless încă presupune pierderi mici de cantități de energie. Acestea, totuși, nu sunt sesizabile pe termen scurt și mediu.